TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Fyra nya Segways till de största prylnördarna

Alla fyra fordonen, en elmoped och tre elskotrar, styrs givetvis från mobilen.

forfatter
Publicerad 2021-09-15 - 14:28

Segway är ett märke som de flesta teknikintresserade känner till. Företaget är framför allt känt för det speciella tvåhjuliga transportmedlet som i folkmun bara kallas för ”Segway”, men som egentligen heter Segway PT (där PT står för ”Personal Transporter”).

Det var den amerikanska uppfinnaren Dean Kamen, som bland annat låg bakom den allra första insulinpumpen, som lanserade Segway i december 2001. Kamens mest kända citat kommer från Time Magazine, där han förutspådde att Segway skulle innebära ett lika stort framsteg från bilen som bilen var på sin tid från häst och vagn.

Segway i2 PT är fordonet vi brukar tänka på när vi hör ordet ”Segway”. (Foto: Segway)

Så blev det inte, faktiskt nästan tvärtom. Bland annat dog företagets dåvarande chef, Jimmy Heselden, 2010 när han av misstag körde över en klippa på en Segway – och 2015 köptes företaget av den kinesiska konkurrenten Ninebot, som stoppade produktionen av den ikoniska produkten helt 2020. På 20 år såldes bara sammanlagt 140 000 enheter över hela världen, så ur ekonomisk synpunkt var det förmodligen ett klokt beslut.

I stället satsar Segway på annat inom elektrisk mobilitet, inklusive elektriska skotrar och mopeder, som nu går att köpa även i Sverige.

Segway E110SE Launch Edition
Segway E110SE Launch Edition. (Foto: Segway)

Tre elskotrar och en elmopedfrån Segway

Det handlar om Segway E110SE, Segway E110SE Launch Edition och Segway E125S, som alla är elektriska skotrar, samt den elektriska mopeden Segway B110S.

De två första skotrarna ser helt identiska ut, men tack vare ett större batteri (1824 Wh) har E110SE Launch Edition en räckvidd på upp till 97 km på full laddning, medan den vanliga modellen med ett batteri på 1440 Wh får nöja sig med 75 km. Gemensamt är ett stort bagageutrymme på 27 liter, en motoreffekt på 1,5 kW och en toppfart på antingen 25 eller 45 km/h.

Segway E125S
Segway E125S. (Foto: Segway)

Segway E125S har två batterier, vilket ger skotern en räckvidd på hela 140 km. Den har dessutom ABS-bromsar samt bredare och större däck än de två andra modellerna. Motorn är starkare (3 kW) men av trafikmässiga skäl är topphastigheten fortfarande begränsad till antingen 25 eller 45 km/h.

Elmopeden Segway B110S är mer slimmad än de tre elskotrarna och har därför en räckvidd på upp till 105 km, även om den har samma storlek på batteriet som E110SE (1440 Wh). Topphastigheten är också densamma trots att den något mindre motorn har en maximal effekt på 850 W.

Batteriet i alla modeller kan tas loss och laddas hemma i vardagsrummet.

Segway battery
Alla modeller har ett batteri som kan tas bort och laddas hemma i vardagsrummet. (Foto: Segway)

 

Smarta funktioner

Alla fyra Segway-fordonen är utrustade med en LED-färgskärm på styret som ger en överblick över hastighet, batterinivå, läge, Bluetooth-anslutning, etc.

Man kan naturligtvis parkoppla sitt fordon med mobilen, där Segway-Ninebot-appen bland annat innehåller det så kallade Airlock-systemet, som gör att man inte behöver ha någon fysisk nyckel.

Dessutom ger appen all relevant information skotern eller mopeden – till exempel var den står parkerad, hur lång räckvidd som finns kvar, data från varje tur, servicestationer och så vidare.

Fordonet är stöldskyddat med Attitude and Heading Reference System (AHRS) som är baserat på ett integrerat 4G-SIM-kort, sensorer och en GPS-anslutning. På så sätt får man reda på i appen om skotern eller mopeden plötsligt flyttar på sig.

Segway B110S
Segway B110S. (Foto: Segway)

Pris och tillgänglighet

Alla fyra fordon finns i två versioner med 25 km/h respektive 45 km/h i maxhastighet. Här är riktpriserna:

E110SE Special Edition eScooter: 32 900 kr
E110S eScooter: 31 500 kr
E125S eScooter: 47 200 kr
B110S eMoped: 21 500 kr

 

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
BMW:s råaste hittills BMW i4 M50 har modifierad kaross och unik drivlina.
Nu kan du beställa din Polestar 6 Polestar 6 blir en Porsche-mördare
Teslas hemliga vapen: en superdator Superdatorn Tesla Dojo är deras vapen i kampen om att ha de säkraste, mest självkörande bilarna.
Billigare Tesla Y? Det finns tecken på att Tesla har en bakhjulsdriven Model Y på gång. Den byggs i så fall i Tyskland och har ett mindre batteri – och den kan komma väldigt snart.
Bluetooth säkrar däcken Det finns en app för det: Håll digital koll på cykelns däcktryck.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får ljud från Cambridge Audio Kan det bli en bilstereo med hela 1,21 gigawatt?
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend