TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Funderar du på att skaffa Model Y? Då är det nu du bör slå till.

Om du beställer en Model Y nu behöver du inte längre oroa dig för övervikt. Lasten har också fått bättre säkring.

Av / 2022-05-02 - 22:56
Funderar du på att skaffa Model Y? Då är det nu du bör slå till.

När vi testade Tesla Model Y förra sommaren, var vi i det stora hela mycket imponerade av bilen. Både ljudsystemet, köregenskaperna och inte minst bagageutrymmet var med på att lyfta intrycket.

Det vi däremot tyckte var en smula konstigt var klassens lägsta godkända nyttolast. Endast 390 kilo utan förare var allt man tilläts ha i den – något som innebär att fyra vuxna personer på 80 kilo var lämnar totalt 70 kilo till bagage och andra saker. Om två av personerna skulle råka väga 100 kilo var, får du ha med 30 kilo till – som knappt motsvarar ett handbagage vardera.

Tesla Model Y trunk space scaled 1
Tesla Model Y har gott om plats i bagageutrymmet, men fram tills helt nyligen har den inte haft med hatthylla, lastkrokar eller någon annan form för säkring av lasten. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ökad nyttolast

Sedan februari har däremot både den kinesisk- och tyskproducerade Model Y fått maxgränsen på nyttolast utökad till 637 kilo utan förare. Eller 562 kilo, plus förare på 75 kilo. Det är en ökning på nästan 250 kilo – som då plötsligt ger Tesla Model Y en topplacering i sin klass när det kommer till tillåten nyttolast.

Något annat som var aningen småmärkligt var att Model Y saknade skydd till bagageutrymmet, hatthylla och dessutom lastkrokar. Om du ser till att beställa den tyskproducerade Model Y Performance, så har den även detta. Att säkra bagagelasten är kanske i sig en tillräckligt god anledning för att beställa Performance över Long Range? Om inte, kan kanske en acceleration till 100 km/h på 3,7 sekunder övertala dig. Så får man bara leva med att räckvidden sjunker från 533 till 514 km. I praktiken är skillnaden knappast särskilt stor i alla fall.

Model Y cargo hooks 2048x1160 1
Nyare Tesla Model Y Performance har äntligen fått lastkrokar. Illustration: Tesla

Köp Tesla Model Y Performance, slopa utökad Autopilot

Jag kände inte att det saknades något i accelerationen hos Model Y Long Range. Tvärtom! Däremot uppskattar jag att kunna säkra lasten, särskilt med två små barn i baksätet. Skulle jag ha köpt en Tesla Model Y idag, råder därmed ingen tvekan om vilken jag hade valt.

Annonce

Med ett startpris på 769 900 kronor plus leveranskostnader är den precis 40 000 kronor dyrare än Long Range-utgåvan. Då hade jag mycket hellre ha sparat in genom att välja bort Uppgraderad Autopilot (38 900 kr) och Total självkörningsförmåga (77 700 kr).

Standard Auto Pilot utför jobbet så det räcker och blir över – med både adaptiv cruisekontroll, som den automatiskt ställer in på existerande fartsgräns när du aktiverar den – och som dessutom anpassar hastigheten utifrån körförhållandena (exempelvis så saktar den ner innan en kurva). Den har även en välfungerande automatisk filhållare, som fungerar bättre än flera konkurrenter jag har testat.

Den goda nyheten är hur som helst att all hardware är inbyggd i bilen, och kan aktiveras i framtiden genom att betala för en softwareuppgradering. Det blir dyrare än att beställa med en gång, men då kan du samtidigt känna på behovet på förhand – innan du beställer något du kanske ändå inte använder.

Tesla Model Y Performance scaled 1 scaled 1
Om vi hade fått välja så hade vi valt Performance-utgåvan av Tesla Model Y. Foto: Tesla

Utan de nya battericellerna – än så länge

Tesla har länge planerat att producera nya och bättre battericeller, kallade 4680 efter cellens dimensioner i millimeter. De är mycket större än 2170-batterierna och har dessutom anoder med en högre kisel-koncentration för ökad energitäthet.

Den nya, tyska Model Y har inte de nya battericellerna, istället har Tesla prioriterat att placera in dessa i en rimligare Standard Range-utgåva av bilen, än så länge endast tillgänglig på den amerikanska marknaden. Dessa bilar produceras på den sprillans nya Texas-fabriken, och tanken med att först använda dem i en rimligare bil med kortare räckvidd är antagligen att man inte önskar kannibalisera de övriga utgåvorna av bilen. Och, i tillägg, eftersom batteriet är den definitivt dyraste enskilda beståndsdelen i en elbil kommer ett mindre batteri att avsevärt reducera priset på bilen.

Respektabel räckvidd ändå

Trots att batteripaketet på den nya utgåvan är fysiskt mindre och lättare, så har bilen fortfarande en räckvidd som sägs vara 450 km (279 miles) enligt den strängare amerikanska EPA-mätningsmetoden. Som jämförelse påstås räckvidden på Model Y Long Range vara 511 km / 318 mi (EPA), mot 533 km enligt WLTP-metoden. Under de samma förhållandena hade modellen med det mindre batteriet uppgetts räcka ca 470 km (WLTP). Fortfarande en bra sträcka, och till ett pris på ca 30 000 kr lägre än Long Range-versionen.

Tesla Model Y spread SharpenAI Softness scaled 1
Foto: Geir Gråbein Nordby

Endast i USA

Än så länge är det bara amerikanska Tesla-anställda som kan köpa Standard Range-varianten. Om och när Model Y Standard Range kommer till Europa vet vi inte, heller inte vad priset kommer att bli.

Under tiden är den version som vi då alltså hade övervägt, den tyskproducerade Model Y Performance med startpris på 769 900 kronor.

mer info: tesla.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Rulla till toppen