När vi testade Tesla Model Y förra sommaren, var vi i det stora hela mycket imponerade av bilen. Både ljudsystemet, köregenskaperna och inte minst bagageutrymmet var med på att lyfta intrycket.
Det vi däremot tyckte var en smula konstigt var klassens lägsta godkända nyttolast. Endast 390 kilo utan förare var allt man tilläts ha i den – något som innebär att fyra vuxna personer på 80 kilo var lämnar totalt 70 kilo till bagage och andra saker. Om två av personerna skulle råka väga 100 kilo var, får du ha med 30 kilo till – som knappt motsvarar ett handbagage vardera.
Ökad nyttolast
Sedan februari har däremot både den kinesisk- och tyskproducerade Model Y fått maxgränsen på nyttolast utökad till 637 kilo utan förare. Eller 562 kilo, plus förare på 75 kilo. Det är en ökning på nästan 250 kilo – som då plötsligt ger Tesla Model Y en topplacering i sin klass när det kommer till tillåten nyttolast.
Något annat som var aningen småmärkligt var att Model Y saknade skydd till bagageutrymmet, hatthylla och dessutom lastkrokar. Om du ser till att beställa den tyskproducerade Model Y Performance, så har den även detta. Att säkra bagagelasten är kanske i sig en tillräckligt god anledning för att beställa Performance över Long Range? Om inte, kan kanske en acceleration till 100 km/h på 3,7 sekunder övertala dig. Så får man bara leva med att räckvidden sjunker från 533 till 514 km. I praktiken är skillnaden knappast särskilt stor i alla fall.
Köp Tesla Model Y Performance, slopa utökad Autopilot
Jag kände inte att det saknades något i accelerationen hos Model Y Long Range. Tvärtom! Däremot uppskattar jag att kunna säkra lasten, särskilt med två små barn i baksätet. Skulle jag ha köpt en Tesla Model Y idag, råder därmed ingen tvekan om vilken jag hade valt.
MIC Model Y now comes with OEM Cargo Cover!
Car delivered in Hong Kong starting from yesterday comes with the cargo cover. It cannot be lifted but instead you can push it forward and make it a Z shape. There is a magnetic mechanism which holds the cover in place. pic.twitter.com/NjIYcinJDe— EVOffer (Tesla Offer) (@EVOfferOfficial) November 14, 2021
Med ett startpris på 769 900 kronor plus leveranskostnader är den precis 40 000 kronor dyrare än Long Range-utgåvan. Då hade jag mycket hellre ha sparat in genom att välja bort Uppgraderad Autopilot (38 900 kr) och Total självkörningsförmåga (77 700 kr).
Standard Auto Pilot utför jobbet så det räcker och blir över – med både adaptiv cruisekontroll, som den automatiskt ställer in på existerande fartsgräns när du aktiverar den – och som dessutom anpassar hastigheten utifrån körförhållandena (exempelvis så saktar den ner innan en kurva). Den har även en välfungerande automatisk filhållare, som fungerar bättre än flera konkurrenter jag har testat.
Den goda nyheten är hur som helst att all hardware är inbyggd i bilen, och kan aktiveras i framtiden genom att betala för en softwareuppgradering. Det blir dyrare än att beställa med en gång, men då kan du samtidigt känna på behovet på förhand – innan du beställer något du kanske ändå inte använder.
Utan de nya battericellerna – än så länge
Tesla har länge planerat att producera nya och bättre battericeller, kallade 4680 efter cellens dimensioner i millimeter. De är mycket större än 2170-batterierna och har dessutom anoder med en högre kisel-koncentration för ökad energitäthet.
Den nya, tyska Model Y har inte de nya battericellerna, istället har Tesla prioriterat att placera in dessa i en rimligare Standard Range-utgåva av bilen, än så länge endast tillgänglig på den amerikanska marknaden. Dessa bilar produceras på den sprillans nya Texas-fabriken, och tanken med att först använda dem i en rimligare bil med kortare räckvidd är antagligen att man inte önskar kannibalisera de övriga utgåvorna av bilen. Och, i tillägg, eftersom batteriet är den definitivt dyraste enskilda beståndsdelen i en elbil kommer ett mindre batteri att avsevärt reducera priset på bilen.
Respektabel räckvidd ändå
Trots att batteripaketet på den nya utgåvan är fysiskt mindre och lättare, så har bilen fortfarande en räckvidd som sägs vara 450 km (279 miles) enligt den strängare amerikanska EPA-mätningsmetoden. Som jämförelse påstås räckvidden på Model Y Long Range vara 511 km / 318 mi (EPA), mot 533 km enligt WLTP-metoden. Under de samma förhållandena hade modellen med det mindre batteriet uppgetts räcka ca 470 km (WLTP). Fortfarande en bra sträcka, och till ett pris på ca 30 000 kr lägre än Long Range-versionen.
Endast i USA
Än så länge är det bara amerikanska Tesla-anställda som kan köpa Standard Range-varianten. Om och när Model Y Standard Range kommer till Europa vet vi inte, heller inte vad priset kommer att bli.
Under tiden är den version som vi då alltså hade övervägt, den tyskproducerade Model Y Performance med startpris på 769 900 kronor.
mer info: tesla.com