Frankrike förbjuder reklam för elcykel

Enligt den franska reklamombudsmannen är den avsedd att diskreditera bilindustrin och skapa klimatångest.
forfatter

Holländska Vanmoof tillverkar internetuppkopplande smarta elcyklar som också kan köpas i Sverige. De har 260 medarbetare och butiker i nio städer, bland annat Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris och Tokyo. De har totalt såld 125 000 elcyklar.

Tills nu har företaget aldrig haft tv-reklam för sina produkter, men i juni hade de planerat att visa en reklamfilm på fransk tv. Reklamen skulle i första omgången framhålla företagets nya elcyklar, Vanmoof S3 och X3, som du snart kan läsa ett test av här på Ljud & Bild.

Men tanken med reklamen var också att sätta fokus på klimatförändringar och behovet av att tänka om när det gäller att ta sig fram i stora städer.

Vanmoofs reklam hade ett par veckor tidigare visats på tv både i Holland och Tyskland utan problem. Men i Frankrike grep det granskande organet in och förbjöd reklamen, så den fick inte visas på tv.

Enligt franska ARPP (Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité), ungefär motsvarande Reklamombudsmannen, var reklamen avsedd att diskreditera bilindustrin och skapa klimatångest.

Annons

Det är förvånande att bilindustrin tillåts bortse från sina miljöproblem, men när någon utmanar det så blir de censurerade
– Ties Carlier, medgrundare VanMoof

Döm själv. Den censurerade reklamfilmen kan du se här under.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.
Annons
Annons

Läs också