TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Fisker Ocean kan beställas nu.

Dansk-amerikanen Henrik Fisker är tillbaka med en elbil.

forfatter
Publicerad 2021-12-09 - 20:21

Du måste vara en väldigt inbiten bilentusiast för att ha hört talas om Henrik Fisker. Till och med en dansk tittar frågande på dig när hans namn dyker upp. Medan sannolikheten att du faktiskt har sett en del av det han har gjort som bildesigner förmodligen är mycket större.

Den 58-årige Fisker har nämligen ett ganska imponerande CV, med Aston Martin V8 Vantage och Bond-bilen DB9 på sitt samvete. För att inte tala om den elegante BMW Z8.

Någon minns kanske Fisker Karma, inte så långt borta vad gäller tjusiga linjer, men producerades i så litet antal att den är nästan omöjligt att hitta på begagnatmarknaden.

IMG_7137-989x742 IMG_7276-989x527
<
>
Fisker Karma. Foto: Lasse Svendsen

Henrik Fiskers nya skapelse heter Fisker Ocean, en renodlad elbil med långt mer praktiska funktioner än en DB9. Det bästa av allt är att det går att beställa nu och det blir prisvärt.

Fisker Ocean
Frihjulsdrift och upp till 630 km räckvidd.

Fisker Ocean är ungefär lika stor som en Tesla Model Y, alltså en ganska familjevänlig med stor baklucka och upp till 63 mils räckvidd – och fyrhjulsdrift.

Men den enklaste versionen, kallad Ocean Sport, har framhjulsdrift och en angiven räckvidd på 44 mil. Det är dock ingen snikversion med 275 hk och 7 sekunder till 100 km/h, och med ett utgångspris på 450 000 kronor är den mycket konkurrenskraftig. Med Polestar 2 Standard Range och Tesla Model 3 Standard Range som två av de närmaste konkurrenterna.

Tre utgåvor

SlipStream 22” F3-fälgar

Nästa utgåva, kallad Ocean Ultra, kommer med fyrhjulsdrift och har en räckvidd på 61 mil. Den är mycket snabbare med 540 hk och 4 sekunder till 100, och kommer med en högre utrustningsnivå för 615 000 kronor. Det är alltså ungefär samma som Polestar 2 med fyrhjulsdrift, eller en Model Y med fyrhjulsdrift.

SolarSky taklucka
SolarSky taklucka som ökar räckvidden.

Flaggskeppet heter Ocean Extreme och även här finns fyrhjulsdrift. Utökad räckvidd till 63 mil, 550 hk som ger 3,7 sekunder till 100 och en ännu högre utrustningsnivå än Ocean Ultra. Extreme-versionen kostar 755 000 kronor.

Men den finns fortfarande i en lanseringsversion som heter Fisker Ocean One, tillgänglig i 5 000 exemplar som innehåller all utrustning, det största batteripaketet och i övrigt samma drivlina som Ocean Extreme, till samma pris: 755 000 kronor.

Revolve 17,1 tum centrerad pekskärm och Fisker HyperSound.

Den 4,77 m långa bilen har en hjulbas på 2,93 meter som ska ge en rymlig kupé, och den har ett eget California-mode, där alla takluckor och fönster – inklusive bakluckan – är helt öppna. På taket kan du ha solceller som levererar ström till flera funktioner i bilen.

Fisker säger att SolarSky, som taket heter, kan ge tillräckligt med ström för upp till 2400 kilometer på ett år, och den har eluttag som kompletterar t.ex. hemmet med el i upp till sju dagar.

Fisker HyperSound Audio System

Fisker har inte tagit ljudsystemet från någon vi känner till sedan tidigare, men säger att systemet, som de har döpt till Fisker HyperSound Audio System, levererar 500 w till 16 högtalare, inklusive en subwoofer. Precis runt instrumentbrädan ska det finnas en uppsättning med sex högtalare och med de 10 andra högtalarna ska du få en ordentlig surroundupplevelse oavsett var du sitter.

De säger också att bilen har ett Limo-läge, vilket gynnar baksätespassagerarna. De kan styra den bakre luftkonditioneringen från en pekskärm och ryggstödet kan lutas bakåt för baksätespassagerarna.

Fisker Ocean kan redan nu beställas för leverans 2022. Produktionen startade den 17 november på Magna Steyr i Österrike.

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Bluetooth säkrar däcken Det finns en app för det: Håll digital koll på cykelns däcktryck.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får ljud från Cambridge Audio Kan det bli en bilstereo med hela 1,21 gigawatt?
Teslas vilddjur kan äntligen beställas De lyckligaste får sin Model S Plaid eller Model X Plaid redan innan nyår.
Därför köpte jag en Tesla Inte nödvändigtvis den bästa bilen. Men det är den jag behöver.
Kolla in de senaste bilderna - och videon - av Rolls-Royce Spectre Den första elektriska Rollsen kommer 2023. Körkomforten ska vara som ett flygande matta!
Första tjuvtitten på ny konceptbil från Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman ger ett första intryck av framtidens formspråk hos Mini.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend