TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
HÖSTERBJUDANDE: 5 VECKOR FÖR 5 KR
Nyhet

Elmoped från BMW

BMW vill omdefiniera moped-segmentet med sin elektriska konceptmodell.

forfatter
Publicerad 2020-11-13 - 08:00

BMW vill åter bli ledande inom fordonsområdet. Denna gång inom mopedmarknaden. Den tyska tillverkaren har presenterat sitt nästa koncept: Motorrad Definition CE 04.

Inga specifikationer har släppts och vi vet ännu inte om eller när skotern kommer att massproduceras. Men, som The Verge skriver, om du vill omdefiniera mopedmarknaden, då kan du inte göra det utan att sätta något i produktion.

BMW Motorrad Definition CE 04
BMW Motorrad Definition CE 04

Lång och låg

Mopeden med det långa namnet Motorrad Definition CE 04 har en lång, låg profil, och det kantiga utseendet påminner lite om hur de på 1980-talet trodde att framtidens fordon skulle se ut. Om den hade varit grå och smutsig, kunde den ha varit med i en Mad Max film.

Läs också Harley-Davidson presenterar... elektrisk cykel? Serial 1-elcykeln är "Powered by Harley-Davidson" och är också en hyllning till företagets första motorcykel från 1903.

Batteriet ligger platt på undersidan, så det inte upptar lastutrymme. Detta gör att du kan lägga din hjälm i ett dolt fack under sätet.

Sidopanelerna täcker inte hela bakänden, och det verkar medvetet för visa upp delar av den elektriska drivlinan.

BMW Motorrad Definition CE 04
BMW Motorrad Definition CE 04

Ingen nöjesåkning

”En moped är inget ’nöjesfordon’ som du kör på bergsvägar i det fina vädret, utan ett praktiskt vardagsfordon du kör från hemmet till kontoret med, eller för att träffa vänner på kvällen – helt enkelt ett vardagfordon för staden”, säger Alexander Buckan, chef för BMW:s motorcykelavdelning, i ett pressmeddelande.

BMW Motorrad Definition CE 04
Här får du plats med hjälmen. Foto: BMW

Därför har BMW försökt att göra mopeden bäst möjligt balanserad, med lägsta möjliga vikt, snarare än att prioritera batterikapacitet. De uppskattar att stadsförare oftast kör korta sträckor, cirka 12 kilometer om dagen. Därför behöver batteriet inte ha extrem kapacitet, inte heller är den byggd för långväga komfort. Däremot har man önskat enklast möjliga på- och avstigning, även bakifrån. Sätet är därför byggt som en bänk som sömlöst övergår i ramen, snarare än att vara stor och mjuk och omfamna åkarens bak.

Cykeln är utformad för bästa ergonomi för en enda användare, oavsett längd och benlängd, och den är inte avsedd för någon passagerare.

BMW Motorrad Definition CE 04
Enkel av- och påstigning går före komfort på långturer. Foto: BMW

Stor skärm

BMW Motorrad Definition CE 04 har en stor 10,25-tums skärm som visar info om hastighet, återstående batteritid och liknande. Den är också ansluten till användarens mobiltelefon. Inkommande samtal och meddelanden, och vi räknar också med kartor via CarPlay och Android Auto, visas på den här skärmen. Infotainmentsystemet har också en egen kartnavigering inbyggd.

BMW Motorrad Definition CE 04
Den stora displayen visar viktig information, förutom kartor, samt meddelanden och inkommande samtal från din mobiltelefon. Foto: BMW

Motorrad Definition CE 04: Osäkert om tillverkning

Som nämnts vet vi inte om eller när Motorrad Definition CE 04 kommer att komma i produktion, eller vad mopeden i så fall kommer att kosta. Låt oss hoppas att denna, eller en liknande modell, kommer ut på marknaden snart.

Lär hela pressmeddelandet här.

BMW Motorrad Definition CE 04 (10) BMW Motorrad Definition CE 04 (9) BMW Motorrad Definition CE 04 (8) BMW Motorrad Definition CE 04 (7) BMW Motorrad Definition CE 04 (6) BMW Motorrad Definition CE 04 (5) BMW Motorrad Definition CE 04 (4) BMW Motorrad Definition CE 04 (3) BMW Motorrad Definition CE 04 (2) BMW Motorrad Definition CE 04 (1)
<
>
Den stora displayen visar viktig information, förutom kartor, samt meddelanden och inkommande samtal från din mobiltelefon. Foto: BMW
forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Xpeng P9: På väg till Sverige Gott om plats, bra komfort och "byggd som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: tämligen ordinära På batteridagen lovade Elon Musk nya batterier med helt ny teknik och banbrytande kapacitet. Nu är batterierna här... och de är helt vanliga.
Ferrari med 715 hk och 1420 watt Burmester-anläggning Massiva krafter både under huven och i kupén.
Automatisk laddning hos flera leverantörer Snart kommer du att kunna ladda din BMW bara genom att ansluta kabeln.
Jeep blir elektrisk Jeep är inte tidigt ute med elbilar, men fyra stadsjeepar kommer snart att finnas tillgängliga.
Spara bränsle med Google Maps Framöver kan du hitta den mest bränsleeffektiva rutten med Google Maps.
Följ Ljud & Bild