Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Elbåten Candela C-8 flyger på vattnet

Svensk elbåt med bärplan och designelement från Polestar.

Av / 2023-06-12 - 20:51
Elbåten Candela C-8 flyger på vattnet

Elbåtar är inget nytt. Det finns fler av dem än man kanske tror. Allt från ganska konventionella skrovbåtar med elmotorer, till stora färjor med flera elmotorer. De flesta har en sak gemensamt: de plogar vattnet med ett skrov, som förutom den ökade vikten på grund av batterierna använder mycket el på resan över vattnet.

Därmed blir räckvidden lidande, och det är inte onormalt att man måste ladda även efter en kort resa på havet.

Lösningen på problemet är en så effektiv drivlina som möjligt.

Svenska Candela menar att de har hittat ett smartare sätt att göra elbåtar, genom att använda bärplans för att lyfta skrovet från vattnet.

Hydrofoil

Candela C-8 använder en 75 kW elektrisk podmotor som de kallar C-POD. Smarta bärplan lyfter skrovet över vattnet när hastigheten når 16 knop. Foto: Candela

När båten ligger i vattnet ser den ut som en toppmodern daycruiser – som kunde ha varit från Fjord eller Nimbus. Men Candela är ett nytt företag grundat av Gustav Hasselskog, som uteslutande utvecklar elbåtar, och C-8 är den första i vad som kommer att bli en serie båtar med elmotorer och batterier.

New-foil-V1 662820_20230117_Candela_C-8_powered_by_Polestar_shares_battery_and_charging_technology_with 667399_20230523_Candela_C-8_Polestar_edition
<
>
Bärplanen lyfter båten ca 80 cm över vattnet och minskar förbrukningen avsevärt jämfört med konventionella skrovbåtar. Foto: Candela

Polestar edition

Men den version vi provade är en C-8 Polestar Edition. Det innebär att den har designelement från Polestar, som syns på sätena och flera av designdetaljerna. C-POD-motorn drivs av samma 69 kWh batteripaket som vi känner till från Polestar 2 Standard Range.

Det ger en C-8 en räckvidd på upp till 57 sjömil, eller cirka 10 landmil, om man håller en marschfart på 22 knop.

C-Pod_Stills_5K_v02_Angle_0002-3 C8-PE_16-9_040 C-Pod_Exploded_v03_0002
<
>
C-POD-motorn liknar en torped, med två propellrar som roterar i motsatta riktningar. Foto: Candela

Lägre förbrukning

Candela menar att det ger C-8 en räckvidd som är två till tre gånger längre än konventionella elektriska motorbåtar med vanligt skrov. Detta beror till stor del på bärplanen som lyfter skrovet över vattnet när hastigheten överstiger 16 knop.

Intressant nog är förbrukningen lägre när båten svävar på bärplanen i 16 knop, än när den går med skrovet i vattnet i 12 knop. Candela menar att bärplanen minskar energiförbrukningen med upp till 80 procent, jämfört med konventionella skrovbåtar.

Candela-x-Polestar_June-2023_Kyle-Meyr_LR0029 Candela-x-Polestar_June-2023_Kyle-Meyr_LR0033 Candela-C8-hekk
<
>
När farten passerar 16 knop lyfter bärplanen båten över vattnet. Foto: Candela

Så är den att köra

Vår provtur innerst i Oslofjorden var varken lång eller utmanande. Molnfri himmel och minimala vågor är inte en utmaning för någon båt. Men det gav oss en uppfattning om hur Candela C-8 är på sjön.

Med en längd på 28 fot är det ingen liten daycruiser, men den har plats för 8 vuxna och en kabin fram. Förresten kan båten levereras i en 29 fot lång öppen version, men drivlinan är densamma.

Kort men upplysande provkörning. Foto: Candela

Liksom allt annat som använder en elmotor är det bara ett svagt surrande från båten när du lägger ut. Vid låg fart hör man vågorna slå, men båten ligger stadigt på vattnet och man märker inte mycket till vibrationer. Båten är relativt lätt med en tomvikt på 1600 kg. Som jämförelse väger en Windy 27-fots daycruiser med bensin- eller dieselmotor cirka 2,8 ton.

En C-8 ligger cirka 1,5 meter djupt, men när hastigheten ökar lyfter bärplanen långsamt båten över vattnet och fullkomligen svävar fram i upp till 27 knop.

Det enda man hör är det svaga surrandet från de två propellrarna och krusningarna från bärplanen när de träffar vågorna. Du kan lätt ha en konversation utan att höja rösten i 27 knop, och man får inte känslan av fart förrän man ser att båten faktiskt är mycket snabbare än andra båtar till sjöss.

Det finns en app för allt, även för Candela C-8. Foto: Candela

Om man ska passera ett grund till sjöss kan bärplansbåten och motorn höjas och då har du 80 cm till godo. Jag vet inte om jag skulle satsa på att flyga över på bärplanen i hög hastighet. För som alltid till sjöss är säkerhet regel nummer ett.

En av de saker som skiljer en bärplansbåt från, säg, en Windy med en duoprop, är att den behöver lite mer utrymme att svänga. Båten lägger sig inte lika mycket när man svänger, och även om bärplanen rör sig svänger de inte med när du vrider på ratten. Det kräver en del tillvänjning, men båten upplevs som lugn och stabil när den svävar på bärplanen, och då är förbrukningen som sagt som lägst.

En Candela C-8 är inte en billig båt. Inte ens jämfört med mer konventionella båtar av samma typ och storlek, men man slipper tanka diesel för femsiffriga belopp och få en lugn färd över vattnet på köpet.

En skärm visar förbrukning och räckvidd, plus mycket annan nödvändig information. Foto: Lasse Svendsen

Candela C-8 fakta:

  • Elektrisk bärplansbåt som byggs utanför Stockholm.
  • Vakuumgjutet kolfiberskrov
  • Kapacitet 8 personer
  • Batteripaket och laddningsteknik levereras av Polestar. Batterikapaciteten är 69 kWh och den maximala laddningseffekten är 135 kW.
  • Direktdriven motor
  • Räckvidd på 57 nautiska mil/106 km vid 22 knop (marschfart).
  • Toppmodellen kallas Polestar Edition. Förutom att dela batteri och laddningsteknik med Polestar 2 har Candela C-8 Polestar-utgåvan:
    • Gråfärgat skrov
    • Specialdesignade säten med extra stoppning
    • Skrovet kompletteras med en ljusare grå ton ombord för att ge båten ett elegant och stramt uttryck, vilket förstärks ytterligare av att samma maritimcertifierade textil används på alla mjuka ytor – från säten, dynor och solstolar till vägg- och takpaneler.
    • Bärplan och detaljer i Swedish Gold.
    • Pris från EUR 400 000/USD 450 000
    • Förväntad leverans från juni 2024

 

Läs också Trimmad Polestar 2 Polestar 2 får ännu högre effekt och blir ännu sportigare med en uppgradering du fixar själv.

 

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Rulla till toppen