Nyhet

Billigare batterier betyder billigare bilar

2012 trodde man att priset på batterier skulle sjunka med 60 procent till 2020. Facit är att de är ännu billigare – och priserna fortsätter att rasa.
forfatter

Batterierna blir billigare och billigare. Priset på ett genomsnittligt batteripaket till en elbil var ungefär 500-600 dollar per kilowattimma 2012. Ett 24 kWh-batteripaket till en Nissan Leaf kostade tillverkaren cirka 12 000–14 400 dollar. En inte obetydlig del av priset för hela bilen. Med andra ord var det inte så konstigt att elbilarna brukade vara rätt så billiga konstruktioner! Sedan dök Tesla upp och ändrade på spelreglerna. Men batterierna var fortfarande dyra.

Nissan Leaf 2012 batterier elbil
År 2012 var batterierna i Nissan Leaf en oproportionerligt stor del av produktionskostnaden. Foto: Nissan

I en rapport från McKinsey Global Institute från 2012 uppskattades att priserna skulle ha hunnit sjunka till 200 per kWh lagom till år 2020, alltså mer än en halvering. 2025 skulle vi få se priser på 160 dollar. Och eftersom batteripaketet är en stor del av kostnaden i elbilar skulle detta innebär att elbilarna blir mer konkurrenskraftiga mot sina fossila konkurrenter.

Nu börjar batterirevolutionen Vi står på tröskeln till en batterirevolution. Superbatterierna kommer kanske redan i år.

Facit är ännu trevligare läsning. Genomsnittspriserna för bilbatterier har nämligen sjunkit till 137 dollar per kWh! Vi har alltså redan har passerat nivån där McKinsey-rapporten trodde att vi skulle befinna oss 2025. Numera antyder prognoserna att vi når 101 dollar 2023.

En del av nedgången beror på att råvarorna är billigare, men ett rimligt antagande är att även bättre produktionsteknik är en stor bidragande orsak. Dessutom har batteripaketen blivit större och ett paket på 100 kWh har lägre kostnad per kilowattimme än ett på 40 kWh. Det påverkar genomsnittspriset.

Billigare elbilar

Produktionskostnaderna för elbilar kommer inte att bli samma som för fossilbilar även om batterierna kostar 100 dollar per kWh. Men det beror på att så många fler fossilbilar byggs över hela världen. Varje elbil måste bära en större andel av utvecklingskostnaderna än en motsvarande bil som går på bensin eller diesel. Själva konstruktionen är mycket enklare för en elmotor än en förbränningsmotor.

Skoda Enyaq 2020 batterier elbil
Batterier blir allt billigare vilket banar väg för folkliga men bra bilar som Skoda Enyaq. Foto: Skoda

 

Tangerar 2024

I dagsläget förväntas det dröja till 2024 innan elbilarna tangerar motsvarande fossilbilar i produktionskostnad. Och eftersom vi kan konstatera att batteripaketen får allt högre kapacitet så kommer räckviddsproblemet att tillhöra det förflutna. Det är det faktiskt redan nu i hög grad.

Med andra ord är det helt säkert att vi får billigare elbilar i framtiden.

Källor:

Green Car Reports
McKinsey Global Institute
Clean Technica

(Artikelbild: Volkswagen)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.