Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Audi e-tron GT får ljudsystem från Bang & Olufsen

Audi e-tron GT och Audi RS e-tron GT kan beställas från 18 februari.

Skrivet av / 2021-02-10 - 06:14
Audi e-tron GT får ljudsystem från Bang & Olufsen

Väntan har varit lång, men nu är Audis lyxiga fyrdörrarscoupé officiell: På ett livestreamat YouTube-event presenterade Audi nya e-tron GT och toppmodellen e-tron RS GT.

(Foto: Audi/YouTube)

Fyrdörrarscoupén kombinerar emotionell design med kraftfulla prestanda och dynamiska köregenskaper, hävdar Audi. Alla ytor och linjer är harmoniska, från strålkastarna fram – som kan utrustas med laserljus som extrautrustning – till den stora diffusorn bak. Karossens linjer är aerodynamiska, luftmotståndet är rekordlåga 0,24 (CW) och Audi utlovar mer än 488 km räckvidd (WLTP) och blixtsnabb laddning med upp till 270 kW.

Häftig acceleration

E-tron GT quattro accelererar till 100 km/h på 4,1 sekunder och har en topphastighet på 245 km/h. RS e-tron GT sprintar till 100 km/h på 3,3 sekunder och har en begränsad topphastighet på 250 km/h.

Audi e-tron GT och e-tron RS GT. (Foto: Audi)

 

Den främre motorn i Audi e-tron GT quattro ger 175 kW (238 hk), och den bakre 320 kW (435 hk). Båda motorerna har reserver för extrema situationer. Därför är den totala effekten på 350 kW (476 hk) betydligt lägre än summan av de två motorerna. Upp till 390 kW (530 hk) finns som boost i 2,5 sekunder och när man använder ”launch control”. Totalt vridmoment är 630 Nm.

I RS-versionen ger den främre motorn också 175 kW (238 hk), medan den bakre kan leverera hela 335 kW (456 hk). Total effekt är 440 kW (598 hk) och maximalt vridmoment är 830 Nm. I boost-läge ger RS-drivlinan 475 kW (646 hk).

 

Audi-e-tron-GT-interior-3-989x556 Audi-e-tron-GT-interior-989x556 Audi-e-tron-GT-interior-2-989x556
<
>
Interiören i Audi e-tron RS GT. (Foto: Audi)

Ljudsystem från Bang & Olufsen

Traditionsenligt erbjuder Audi ett uppgraderat ljudsystem från Bang & Olufsen till både e-tron GT och RS-modellen. Det handlar om ett Premium-ljudsystem med 3D-ljud, som vi antar är snarlikt systemen i dagens Audi-modeller. Tekniska data med antal högtalare och dylikt har vi inte lyckats gräva fram ännu. Vi jagar mer info!

Bang & Olufsen-systemet är ett tillval till e-tron GT och levereras som standard i e-tron RS GT. RS-modellen får också ett sportigare utvändigt ljud: e-tron Sportsound.

GT-modellerna kan beställas under februari. Svenska priser är inte klara, men de tyska riktpriserna är 100 000 euro för grundmodellen och 138 000 euro för RS-versionen.

https://www.youtube.com/watch?v=StkkIdBY5r0

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Helsvart Volvo med en överraskning

GTI:n är tillbaka

0–100 km/h på 2,2 sekunder

Extra lång elcykel för barnfamiljer

Robottaxi-stöldförsök i Los Angeles slår fel

Smart #3 är en läckerbit

Här är Peugeots viktigaste bil

Vi har sett Xiaomis elbil

Apple Car blev äppelskrutt

NIO vill jämna ut elnätet

Ikonisk småbil blir billig

Här är kombimodellen

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen