TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
HÖSTERBJUDANDE: 5 VECKOR FÖR 5 KR
Nyhet

Apple CarPlay och surroundljud

Opel Mokka-e ska sticka ut i mängden.

forfatter
Publicerad 2020-06-30 - 16:54

Den kommer inte förrän i början av 2021, men vi vet redan ganska mycket om Opels nästa elbil, Mokka-e. Bland annat att den delar plattform med sina släktingar i PSA-gruppen som Opel numera är en del av. Detta betyder att Mokka-e har samma drivlina som Peugeot e-208, Opel Corsa-e och Citroën e-C4.

Den aningen högresta bilen har alltså inte fyrhjulsdrift, även om det kan se så ut, men den har ett 50 kW-, 216-cellsbatteri som ger en räckvidd på 322 km enligt WLTP-normen.

Vi tycker designen är ganska tuff, med Opels signaturtak som vi tidigare sett på Opel Adam, och en front som Opel kallar för Vizor – som för de nostalgiska av oss har drag av 70-talets Vauxhall, Opels systermärke från England.

Elmotorn har en effekt motsvarande 136 hk och Mokka-e får bland annat Opels IntelliLux LED-matrisljus fram, parkeringsassistent med kamera, automatisk farthållare, nödbroms, backkamera, 7- eller 10-tums pekskärm med navigering samt en stereo med sex högtalare och både AirPlay och Android Auto.

Bilen är kompakt, 415 cm lång, och har ett 350-liters bagageutrymme med hopfällbart och delbart baksäte (60:40). Den kan utrustas med komfortfunktioner som främre sätesvärmare, rattvärme och massage i förarsätet.

Den kan ladda med upp till 100 kW och når 80 procent av 30 räckvidden efter bara 30 minuters laddning.

När det gäller körning ska den bete lite annorlunda om man väljer Sport för maximal effekt, Eco för maximal energibesparing eller Normalt för vardagskörning. De tre lägena kan också anpassas av föraren, som bland annat kan ställa in servostyrningen respons från pekskärmen,

Mokka-e kan utrustas med 16-, 17- eller 18-tums fälgar och både kaross och tak kan beställas med kontrastfärg när Opel börjar ta emot beställningar.

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Xpeng P9: På väg till Sverige Gott om plats, bra komfort och "byggd som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: tämligen ordinära På batteridagen lovade Elon Musk nya batterier med helt ny teknik och banbrytande kapacitet. Nu är batterierna här... och de är helt vanliga.
Ferrari med 715 hk och 1420 watt Burmester-anläggning Massiva krafter både under huven och i kupén.
Automatisk laddning hos flera leverantörer Snart kommer du att kunna ladda din BMW bara genom att ansluta kabeln.
Jeep blir elektrisk Jeep är inte tidigt ute med elbilar, men fyra stadsjeepar kommer snart att finnas tillgängliga.
Spara bränsle med Google Maps Framöver kan du hitta den mest bränsleeffektiva rutten med Google Maps.
Följ Ljud & Bild