Search
Generic filters

Apple CarPlay och surroundljud

Opel Mokka-e ska sticka ut i mängden.

Den kommer inte förrän i början av 2021, men vi vet redan ganska mycket om Opels nästa elbil, Mokka-e. Bland annat att den delar plattform med sina släktingar i PSA-gruppen som Opel numera är en del av. Detta betyder att Mokka-e har samma drivlina som Peugeot e-208, Opel Corsa-e och Citroën e-C4.

Den aningen högresta bilen har alltså inte fyrhjulsdrift, även om det kan se så ut, men den har ett 50 kW-, 216-cellsbatteri som ger en räckvidd på 322 km enligt WLTP-normen.

Vi tycker designen är ganska tuff, med Opels signaturtak som vi tidigare sett på Opel Adam, och en front som Opel kallar för Vizor – som för de nostalgiska av oss har drag av 70-talets Vauxhall, Opels systermärke från England.

Elmotorn har en effekt motsvarande 136 hk och Mokka-e får bland annat Opels IntelliLux LED-matrisljus fram, parkeringsassistent med kamera, automatisk farthållare, nödbroms, backkamera, 7- eller 10-tums pekskärm med navigering samt en stereo med sex högtalare och både AirPlay och Android Auto.

Bilen är kompakt, 415 cm lång, och har ett 350-liters bagageutrymme med hopfällbart och delbart baksäte (60:40). Den kan utrustas med komfortfunktioner som främre sätesvärmare, rattvärme och massage i förarsätet.

Den kan ladda med upp till 100 kW och når 80 procent av 30 räckvidden efter bara 30 minuters laddning.

När det gäller körning ska den bete lite annorlunda om man väljer Sport för maximal effekt, Eco för maximal energibesparing eller Normalt för vardagskörning. De tre lägena kan också anpassas av föraren, som bland annat kan ställa in servostyrningen respons från pekskärmen,

Mokka-e kan utrustas med 16-, 17- eller 18-tums fälgar och både kaross och tak kan beställas med kontrastfärg när Opel börjar ta emot beställningar.

PS. Du läser nu en öppen artikel. Om du vill få tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild,
så kan du läsa om våra prenumerationserbjudanden här .
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    Nya Omen-tillbehör med Warp Wireless-teknik.
    Amazon-ägda Ring har lanserat Always Home Cam som har en helt unik funktion: Den är en flygande minidrönare som flyger runt och håller koll på ditt hem.
    Efter att ha dragit tillbaka de första Sleepbuds på grund av batteriproblem är nya proppar på väg.
    Halo styr hela din B&O-anläggning.
    Med optiska brytare i stället för mekaniska ska Roccat Vulcan Pro-tangentborden vara så mycket som 40 gånger snabbare än konkurrenterna.
    Blir Canons billigaste pro-videokamera.
    Påstås förbättra ljudet rejält med ny MAT-teknik.
    Det enda som är snabbare än Ludicrous är Plaid ...

    Aktuella erbjudanden

    Annons

    Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System

    Riktpris: 30000 kr Ljudet av tystnad

    BMW i8

    Riktpris: kr Miljöbil i bensinslukarkostym

    Audi e-tron med Bang & Olufsen Premium Sound System

    Riktpris: 14500 kr Konsertsal på fyra hjul

    Vanmoof S3 & X3

    Riktpris: kr Vanmoof är elcykelns svar på Tesla
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.