annonse
annonse

Optoma HD50

Kompakt ljuskanon

Från Optoma kommer en liten men effektiv bioprojektor med massor av ljusstyrka.

Ljud & Bild tycker

Bra ljusstyrka och mycket jämn färgåtergivning från fabrik gör HD50 enkel att komma igång med.
Bildskärpan är inte den bästa och den lätta och öppna konstruktionen gör att man hör en del fläktljud.

Optoma är ett taiwanesiskt märke med långa anor som tillverkare av projektorer för både presentations- och hemmabiobruk till låga priser. Specialiteten är så kallade DLP-projektorer. På senare tid har de också utmärkt sig genom uppköpet av NuForce, som ligger bakom många kritikerrosade förstärkare och andra ljudprodukter.

Användning och finesser
Optoma HD50 är en mycket kompakt projektor, vilket i grund och botten gör att den inte behöver mycket plats. Nackdelen med att placera en kraftig ljuskälla som denna i ett så här litet kabinett är att den behöver mycket avkylning. Optoma-projektorn har många breda skåror på framsidan och på sidan, med tillhörande brist på brusdämpning. HD50 släpper därför ut en hel del ljus på sidorna, och är också den som väsnas mest av de tre testdeltagarna. Förutom vanligt fläktljud kan man också höra att färghjulet ”varvar” upp i fart.

HD50 har bra anslutningar, inklusive dubbla HDMI varav den ena stöder MHL. Två USB-portar finns också, varav en fungerar som strömkontakt till en trådlös HDMI-modul.

HD50 är en relativt enkel projektor att ställa in. Zoomlinsen ger bra räckvidd och det är enkelt att hitta fokus. Bristen på horisontell linsjustering (finns bara vertikal) gör att du bör ställa projektorn vinkelrätt framför filmduken.

Bildkvalitet
Optoma levererar en bild som präglas av mycket bra ljusstyrka. Om du inte har sett vilken bildkvalitet som går att få med budgetprojektorer på senare tid så blir du nog överraskad! Bilden har riktigt bra”punch” och så länge du dämpar belysningen i rummet en smula så kommer du knappast att sakna något jämfört med en bra TV. Vitt ljus och explosioner får den rätta bländande ljusintensiteten vi förknippar med en bra TV. Fördelen med HD50 är naturligtvis att bilden går att blåsa upp till 100 tum eller ännu mer utan några som helst problem.

HD50 har också en väldigt jämn och snygg färgåtergivning med rejält tryck i färgerna. Man kan dock skymta att färgåtergivningen är inte är helt neutral ens i Reference-läget. Svärtan är också godkänd, även om den inte är lika ”avgrundsdjup” som man kan uppleva med en del highend-DLP-modeller.

Där det saknas en smula är på skärpa och kontrast. Om det beror på optiken, mekaniken, bildchippet eller videoprocessorn vet vi inte, men vi konstaterar att Optoma har lite sämre upplevd bildskärpa än de två utmanarna. Små detaljer suddas ut och man får inte samma djupkänsla i stora panoreringar. Detta hade man inte märkt lika tydligt om man bara haft HD50 ensam i testrummet, men det är enkelt att se vid direkta jämförelser.

Kalibrering av Optoma HD50
Vi insåg snabbt att Reference-bildläget är den bästa utgångspunkten för en exakt bild, eftersom Cinema-läget har för hög färgmättnad. Optoma har en speciell Advanced-meny som har full CMS-färgkalibrering. Med andra ord bör allt finnas till hands för en korrekt kalibrering. Åtminstone rent teoretiskt. En detalj som är lite irriterande är att bildmenyn försvinner efter ett par sekunder utan kommandon, det gör det tidskrävande att göra kontinuerliga justeringar.

Så småningom upptäckte vi att videoprocessningen inte är den bästa i Optoma-projektorn. För det första klipper den signalen i ingången vid 100 % ljusintensitet. Själva kalibreringsmenyn är också felkonstruerad genom att varje enskild ändring av värden vid en mättnadspunkt/bestämd färg, leder till förskjutningar på ett annat ställe. Det gör det mycket svårt att kalibrera projektorn exakt, och är förmodligen också en förklaring till varför HD50 inte mäter speciellt bra från fabrik. Det tog en dryg timme med professionell kalibrering och finjustering för att få bilden att sitta som den ska. Då hade vi å andra sidan en snygg bild med relativt små färgavvikelser (Delta E).

Slutsats
Optoma HD50 är en fin budgetprojektor med många goda kvaliteter, men mätt mot ett par av konkurrenterna uppvisar den ett par brister. Mest framträdande är fläktljudet, som gör att HD50 passar mindre bra som hemmabioprojektor i särskilda rum. Optoma har utmärkt ljusstyrka och starka, nyanserade färger, men får inte lika bra mätningar som konkurrenterna när det gäller färgneutralitet. Bilden är inte tät och konturskarp som vi ser hos de två rivalerna. Och det betonar bara hur hård konkurrensen är den det här segmentet.

Optoma är ett taiwanesiskt märke med långa anor som tillverkare av projektorer för både presentations- och hemmabiobruk till låga priser. Specialiteten är så kallade DLP-projektorer. På senare tid har de också utmärkt sig genom uppköpet av NuForce, som ligger bakom många kritikerrosade förstärkare och andra ljudprodukter. Användning och finesser Optoma HD50 är en mycket kompakt projektor, vilket i grund och botten gör att den inte behöver mycket plats. Nackdelen med att placera en kraftig ljuskälla som denna i ett så här litet kabinett är att den behöver mycket avkylning. Optoma-projektorn har många breda skåror på framsidan och på sidan, med tillhörande brist på brusdämpning. HD50 släpper därför ut en hel del ljus på sidorna, och är också den som väsnas mest av de tre testdeltagarna. Förutom vanligt fläktljud kan man också höra att färghjulet ”varvar” upp i fart. HD50 har bra anslutningar, inklusive dubbla HDMI varav den ena stöder MHL. Två USB-portar finns också, varav en fungerar som strömkontakt till en trådlös HDMI-modul. HD50 är en relativt enkel projektor att ställa in. Zoomlinsen ger bra räckvidd och det är enkelt att hitta fokus. Bristen på horisontell linsjustering (finns bara vertikal) gör att du bör ställa projektorn vinkelrätt framför filmduken. Bildkvalitet Optoma levererar en bild som präglas av mycket bra ljusstyrka. Om du inte har sett vilken bildkvalitet som går att få med budgetprojektorer på senare tid så blir du nog överraskad! Bilden har riktigt bra”punch” och så länge du dämpar belysningen i rummet en smula så kommer du knappast att sakna något jämfört med en bra TV. Vitt ljus och explosioner får den rätta bländande ljusintensiteten vi förknippar med en bra TV. Fördelen med HD50 är naturligtvis att bilden går att blåsa upp till 100 tum eller ännu mer utan några som helst problem. HD50 har också en väldigt jämn och snygg färgåtergivning med rejält tryck i färgerna. Man kan dock skymta att färgåtergivningen är inte är helt neutral ens i Reference-läget. Svärtan är också godkänd, även om den inte är lika ”avgrundsdjup” som man kan uppleva med en del highend-DLP-modeller. Där det saknas en smula är på skärpa och kontrast. Om det beror på optiken, mekaniken, bildchippet eller videoprocessorn vet vi inte, men vi konstaterar att Optoma har lite sämre upplevd bildskärpa än de två utmanarna. Små detaljer suddas ut och man får inte samma djupkänsla i stora panoreringar. Detta hade man inte märkt lika tydligt om man bara haft HD50 ensam i testrummet, men det är enkelt att se vid direkta jämförelser. Kalibrering av Optoma HD50 Vi insåg snabbt att Reference-bildläget är den bästa utgångspunkten för en exakt bild, eftersom Cinema-läget har för hög färgmättnad. Optoma har en speciell Advanced-meny som har full CMS-färgkalibrering. Med andra ord bör allt finnas till hands för en korrekt kalibrering. Åtminstone rent teoretiskt. En detalj som är lite irriterande är att bildmenyn försvinner efter ett par sekunder utan kommandon, det gör det tidskrävande att göra kontinuerliga justeringar. Så småningom upptäckte vi att videoprocessningen inte är den bästa i Optoma-projektorn. För det första klipper den signalen i ingången vid 100 % ljusintensitet. Själva kalibreringsmenyn är också felkonstruerad genom att varje enskild ändring av värden vid en mättnadspunkt/bestämd färg, leder till förskjutningar på ett annat ställe. Det gör det mycket svårt att kalibrera projektorn exakt, och är förmodligen också en förklaring till varför HD50 inte mäter speciellt bra från fabrik. Det tog en dryg timme med professionell kalibrering och finjustering för att få bilden att sitta som den ska. Då hade vi å andra sidan en snygg bild med relativt små färgavvikelser (Delta E). Slutsats Optoma HD50 är en fin budgetprojektor med många goda kvaliteter, men mätt mot ett par av konkurrenterna uppvisar den ett par brister. Mest framträdande är fläktljudet, som gör att HD50 passar mindre bra som hemmabioprojektor i särskilda rum. Optoma har utmärkt ljusstyrka och starka, nyanserade färger, men får inte lika bra mätningar som konkurrenterna när det gäller färgneutralitet. Bilden är inte tät och konturskarp som vi ser hos de två rivalerna. Och det betonar bara hur hård konkurrensen är den det här segmentet.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
  • Full HD DLP-projektor
  • 2 HDMI in
  • VGA
  • RS-232C
  • Komponentvideo
  • Kompositvideo
  • USB-utgång för ström till trådlös modul
Pris: 12000,-

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-