Casio Exilim EX-Z90

Bonuskamera

Den kostar som en fickvideokamera och filmar lika bra, så stillbildskameran får man så att säga på köpet.

Jämfört med en fickvideokamera för samma pris så är Exilim väldigt robust och välbyggd. Inget plasthölje här utan det är stadig metall. Batteriet får man plocka ut för att ladda och det finns ingen uppgift om hur längre det räcker för videofilmning. Det finns ingen HDMI-utgång, däremot USB-kontakt för anslutning till datorn. Inställningarna man kan göra är tre val för upplösning, TV-standard och bildstabilisering. Åtminstone så vitt vi kunde utröna, för de är blandade med inställningar för stillbilder.

Användning
Det går inte lika blixtsnabbt att komma igång med Exilim som med en dedikerad filmkamera. Framför allt för att man först ska starta upp den och fälla ut optiken innan man kan växla över till filmläge. Det är i och för sig så enkelt som att trycka på den röda avtryckaren. Filmerna den tar är direkt kompatibla med YouTube. Vill man ändå få hjälp med att ladda upp dem medföljer en PC-programvara man kan installera. Grundläggande redigering kan man också göra där.

Bildkvalitet
Hade vi gjort ett blindtest så hade det varit svårt att skilja videosnuttarna från Exilim från dem som fickvideokamerorna producerar. Trots en bättre optik ser vi samma problem med brus, speciellt under ljussvaga förhållanden. Z90 är ändå ganska snabb på att anpassa sig till ändrade ljusförhållanden. Vid panoreringar ser vi också den karaktäristiska utsmetningen av detaljer. Men för att egentligen vara en billig stillbildskamera är det inte alls ett dåligt resultat.

Panasonic Lumix DMC-ZX1

Filma med zoom

Denna gedigna stillbildskamera klarar att filma hyggligt och det som skiljer den från mängden är optisk zoom.