Canon Ixus 110iS

Bästa filmkameran

Struntar man i priset och det manuella jobbet med att ladda upp filmerna så får man faktiskt bäst bildkvalitet med Ixus.

Filmar man med en stillbildskamera så får man stå ut med att det inte lika lätt att använda en hand. Med det sagt så är greppet ändå bra. Här kan man inte ladda kameran med USB utan man får ta ur batteriet och sätta i en laddare. Hur länge det räcker för att filma med är lite oklart men vi lyckades åtminstone inte dra slut på det. Som vanligt med SD-kort avgör storleken hur långa filmer du kan lagra. Det finns inställningar för upplösning, upp till 720p, vitbalans och fåniga färglägen.

Användning
Video- eller stillbildsläget väljs med en fysisk knapp så man kan förbereda kameran för filmning. Den startar snabbt och man kan faktiskt vara redo att filma lika snabbt som med en riktig fickvideokamera. Själva filmandet är det inte mycket att orda om, bara sikta och skjut. För att få över filmerna till daton använder man antingen en lös USB-sladd eller så sätter man in SD-kortet i en kortläsare. Redigering och uppladdning till nätet får man sköta manuellt då det inte medföljer någon programvara för det.

Bildkvalitet
Ixus presterar faktiskt bättre videoklipp än någon annan kamera i testet. Man får visserligen färgbrus men inte värre än med fickvideokamerorna. Den är ljusstarkare än de flesta vilket gör att den faktiskt fungerar för att filma inomhus. Uppenbarligen har den en bättre processor för här blir det mindre problem vid panoreringar och den kompenserar snabbt för ljusförändringar i scenen. Vitbalansen är okej och färgerna har vi inga klagomål på.

Panasonic Lumix DMC-ZX1

Filma med zoom

Denna gedigna stillbildskamera klarar att filma hyggligt och det som skiljer den från mängden är optisk zoom.