test: Yamaha MusicCast BAR 400 och MusicCast 20

Yamaha MusicCast BAR 400 och MusicCast 20
Yamaha MusicCast BAR 400 och MusicCast 20

TV-ljud som går att bygga ut

Äntligen en Yamaha-soundbar som kan ha trådlösa högtalare! Men MusicCast BAR 400 kan mycket mer än så.

Plus
Superflexibel multiroom-funktion. Användarvänlig och bra ljud. Med trådlösa bakhögtalare kommer man nära äkta hemmabio.
Minus
På egen hand, utan bakhögtalare, är soundbar-högtalaren ganska så anonym och lättglömd.

När det handlar om trådlösa multiroom-högtalare är man förlåten om man automatiskt tänker på Sonos. Men då går man miste om andra fina system, ett av de som har övertygat oss med användarvänlighet, flexibilitet och – inte minst – stöd för högupplöst ljud är Yamaha MusicCast. Dessutom kan systemet mycket som inte Sonos kan, till exempel koppla in Bluetooth-produkter. Bluetooth fungerar dessutom åt båda hållen, vilket innebär att man kan välja om man vill spela musik trådlöst från mobilen till MusicCast-anläggningen eller om man vill överföra musiken från anläggningen till ett par trådlösa hörlurar. Med andra ord är man inte lika låst med MusicCast-systemet som man är med Sonos.

Yamaha har dessutom byggt in MusicCast i en hel hög olika produkter. Allt från trådlösa högtalare till förstärkare, hemmabioreceivrar, radioapparater och till och med CD-spelare. Och soundbar-högtalare. Både dyra och billiga. Yamaha övertygade extra mycket med ljudlimpan YSP-5600 som stöder Dolby Atmos och har ”äkta” surroundljud utan bakhögtalare. Nackdelen med alla Yamaha-modeller har varit att man inte kunnat bygga ut dem med trådlösa bakhögtalare. Men nu är det slut med det.

Utbyggbar soundbar

MusicCast BAR 400 är (förutom BAR 40) Yamahas första soundbar som det äntligen går att komplettera med trådlösa bakhögtalare. Även om många bara vill ha något bättre än TV-ljudet och tycker att bakhögtalare är i mesta laget så är det först med en sådan utökning som man på allvar kan börja prata om ett substitut för en hemmabioanläggning.

Priser

Högtalarna som ligger närmast till hands para ihop BAR 400 med är MusicCast 20, som även heter AWX021. De är små multiroom-högtalare som konkurrerar med Sonos Play:1 vad gäller storlek och funktion, men Yamaha är aningen dyrare (2 400 kronor styck mot 2 000 kronor för Sonos). Det innebär att vi hamnar på 12 300 kronor för hela systemet. Som jämförelse får man punga ut med 11 800 kronor för Sonos Playbar och ett par Play:1 som bakhögtalare. Men till Yamaha ingår det en subwoofer, vilket Sonos saknar och lägger till 7 900 kronor till priset. Det blir billigare med Sonos Beam, som dock ändå hamnar på 16 600 kronor med både subwoofer och bakhögtalare. Ur den synvinkeln känns Yamahas priser förnuftiga.

Röststyrning med Alexa

Yamaha MusicCast BAR 400 kan styras med rösten genom Amazons Alexa. Men det finns ingen mikrofon här, i stället kan man aktivera MusicCast som en särskild skill på Amazon Echo-högtalaren. Sedan kan man befalla Alexa att spela valfri musik i önskade MusicCast-högtalare – så länge man har engelskakunskaperna i behåll, vill säga.

För många är det en desto viktigare funktion att ljudnivån på BAR 400 styrs direkt från TV:ns fjärrkontroll via HDMI CEC. Den förkortningen står för Consumer Electronics Control, men du behöver inte veta mer än att nästan alla TV-apparater stöder funktionen. Som gör att när soundbar-högtalaren är inställd på rätt sätt så kan du stoppa undan dess fjärrkontroll i en låda och nästan glömma bort den.

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Inkoppling

Att koppla in en MusicCast-enhet är en enkel historia. Man håller inne Connect-knappen på BAR 400 i fem sekunder och följer de korta stegen i MusicCast-appen i mobilen. Vad som kan vara smått irriterande är om det finns firmware-uppdatering till produkten – om man aktiverar den så kommer man inte vidare förrän den är färdig. Har man ett system med flera högtalare som alla ska anslutas för första gången så får man ha lite tålamod. Men uppdateringen går fortare än med de flesta andra liknande produkter, bara en minut eller två, så något stort problem är detta inte.

Varje högtalare får ett eget namn som man bestämmer själv, sedan kan man gruppera dem hur man vill. BAR 400 kan grupperas med bakhögtalare som är anslutna till samma nätverk, de kommunicerar med varandra i ett gemensamt 5 GHz MESH-nät för att få optimal stabilitet och så bra synkronisering som möjligt, med praktiskt taget noll fördröjning mellan högtalarna. Det här är viktigt när flera högtalare ska spela tillsammans som stereopar eller bakhögtalare.

Ljudet av BAR 400

Direkt ur kartongen och med film i surround, i vårt fall Alien: Covenant, spelar BAR 400 med klar och tydlig dialog. Röster kan dock låta lite grova och hårda emellanåt, särskilt i Surround-läge. I scenen där en alien tränger sig ut genom ryggen på en i besättningen är det mycket oväsen och skrik, och det återger inte soundbar-högtalaren helt naturtroget. Det blir inte bättre i 3D Surround, som ger ett ännu större surroundljud genom att försöka simulera ljud i höjdled med hjälp av DTS Virtual:X men som grötar till det ännu lite mer.

Aha-upplevelse

Jag slog en signal till Yamaha och fick en aha-upplevelse. Man kan nämligen välja mellan olika klangkaraktärer, till exempel Music, Movie, Sport, Game och TV Program. Fast bara med MusicCast-appen, eftersom fjärrkontrollen som ingår inte har dessa funktioner. Och eftersom högtalaren saknar display, och bara visar en del funktioner med lysdioder på toppen, så får man ändå ingen ordentlig överblick utan att gå in i appen.

Från början är läget inställt på Movie, då jobbar DSP:n för hårt med att lägga på efterklang och tidsfördröjningar för att ge ett bra surroundljud. Det sker på bekostnad av den tonala trovärdigheten.

TV Program visar sig vara det bästa ljudläget, det minimerar DSP-effekten men ger fortfarande ett intryck av surroundljud. Då blir dialogen genast lugnare och mer naturtrogen. Resten av ljudbilden gör samma sak.

Subwoofern hänger med i svängarna och blandas fint med soundbar-högtalaren. Sammantaget fungerar allt bra. Fast om jag hade 7 000 kronor och bara ville ha bäst ljud från TV:n så skulle jag nog ha landat på Samsung HW-N660 eller kanske Sony HT-ZF9.

Med trådlösa bakhögtalare

Sedan kopplar jag in MusicCast 20 som bakhögtalare. Vad som händer är att ljudet i stället för att ge ett vagt intryck av surround, förvandlas till äkta surround. När ljudet omger dig helt händer det definitivt något filmkänslan.

När ljudbilden dras ut runtomkring oss markeras dialogen plötsligt ännu tydligare. Eftersom det blir en större fysiskt plats för rösterna att breda ut sig på. Och eftersom DSP:n inte behöver trixa med fasåtergivningen blir ljudet mer dynamiskt och sprudlande.

Alien: Covenant sätter fart på spänningen, det blir mer behagligt att lyssna och glas som krossas låter mer som glas än metall.

Musik i surround funkar också. Mathias Eicks trumpet i Hoff Ensembles jazzalbum Quiet Winter Night på Blu-ray låter lite skarpt i TV-ljudläget, den är fylligare och mer behaglig i Music-läget. Som för övrigt går utmärkt att använda till film också om man inte orkar växla fram och tillbaka hela tiden.

Även med extra bakhögtalare låter 3D Surround lite för överdrivet, med mindre dynamik, och har dessutom en odefinierad och bombastisk bas. Nej, välj Surround.

Musik i stereo

MusicCast 400 fungerar helt okej med musik i stereo också. Återigen hänger subwoofern med och integreras väl. En soundbar som denna är en kompromiss jämfört med ett par aktiva stereohögtalare som Triangle Elara LN01A eller Klipsch R-15PM, men om man bara ska spela lite musik ibland så gör den ett bra jobb. Det låter bara lite platt, och övertonregistret hade gott kunnat ha fler nyanser. Men det är långtifrån någon kris.

Multiroom

Som multiroom-produkt är Yamahas soundbar väldigt bra. MusicCast-systemet är flexibelt och man kan till och med lägga till Spotify-spellistor i favoritgenvägarna. Vilket inte alla kan, eftersom Spotify Connect gärna hamnar lite utanför systemets eget gränssnitt. Detta styr man nämligen med Spotifys egen mobil-app.

Med MusicCast är det enkelt att gruppera högtalare och har man andra Yamaha-produkter med denna funktion – till exempel skivspelaren Vinyl 500, stereoanläggningen MCR-N870D eller strömningsförstärkaren WXA-50 – så är det naturligt att välja en soundbar som pratar samma språk och som kan styras med samma app. Det är då vi börjar snacka om full valuta för pengarna.

MusicCast 20 som musikmedlare

När det gäller MusicCast 20, som här fungerar som bakhögtalare, ville jag även ta reda på hur de fungerar som rena musikförmedlare. Jämfört med till exempel Sonos Play:1. Det kan ju hända att man vill fylla flera rum med MusicCast-högtalare, då är 20 en aktuell instegsmodell.

På egen hand är MusicCast 20 tyvärr en ganska grå och trist historia. För det första finns det gränser för hur mycket ljudtryck de tål när man spelar musik med omfångsrik bas. Till exempel You Should See Me in a Crown med Billie Eilish. En fin låt med tuffa beats. Men som låter förfärlig genom MusicCast 20. Då hjälper det inte att högtalarna i princip har större dynamikomfång än Sonos Play:1, när de inte kan hantera ljudnivån. Med två högtalare blir ljudbilden bredare, men inte särskilt mycket mer spännande. Jag skulle därför hellre ha de två högtalarna i vart sitt rum, till exempel köket och sovrummet, eftersom de bara fungerar med bakgrundsmusik.

Med subwoofer

Det förändras när de kopplas till subwoofern MusicCast SUB 100. Då avlastas högtalarna från bas och tål betydligt högre ljudtryck. Kontrasten i ljudbilden kommer fram och SUB 100 är en så engagerande subwoofer att man rycks med. Basen är tillräckligt häftig och djup för att man plötsligt ska kunna få för sig att bjuda in till förfest. På samma gång är den trovärdig nog för att fungera med akustisk och klassisk musik.

Det blir kanske en smula tunt i nedre mellanregistret, sångröster är tunnare än man vill ha ur en ren referenssynpunkt. Priset på 2.1-systemet är lite drygt 10 000 kronor, då börjar det finnas ett bra utbud av fina stereoanläggningar. Till exempel Yamahas egen MCR-N870D, men även Sonos Play:1 med Sonos SUB. För att inte tala om hur mycket bättre ljud man får av de aktiva golvhögtalarna DALI Zensor 5 AX. Så återigen, ska du ha de här högtalarna så är det som bakhögtalare eller för att du vill ha multiroom med MusicCast.

Slutsats

MusicCast BAR 400 är Yamahas mest flexibla soundbar hittills. Den lyfter inte bara ljudet från TV:n till nya höjder, den är också Yamahas första soundbar som stöder trådlösa bakhögtalare. Till exempel MusicCast 20, som sträcker ut ljudbilden större än vi någonsin har hört från en Yamaha-soundbar.

Ljudlimpan är bra på egen hand, och har en prislapp som känns rätt. Men det är först när man använder de extra bakhögtalarna och multiroom-funktionerna som den blir speciell.

MusicCast 20 fungerar fint som bakhögtalare, men bara okej som musikförmedlare på egen hand. Tillsammans med den separata trådlösa subwoofern SUB 100 blir det fart på musiken, men då är priset så högt att det finns bättre saker att lägga pengarna på.

Vi kan däremot klart rekommendera BAR 400 ihop med MusicCast 20. Som då höjer priset med 4 800 kronor.

<
>
MusicCast 20 är en trådlös multiroom-högtalare som står fint på nattduksbordet. I vårt fall använder vi ett par som bakhögtalare. Foto: Yamaha
När det handlar om trådlösa multiroom-högtalare är man förlåten om man automatiskt tänker på Sonos. Men då går man miste om andra fina system, ett av de som har övertygat oss med användarvänlighet, flexibilitet och – inte minst – stöd för högupplöst ljud är Yamaha MusicCast. Dessutom kan systemet mycket som inte Sonos kan, till exempel koppla in Bluetooth-produkter. Bluetooth fungerar dessutom åt båda hållen, vilket innebär att man kan välja om man vill spela musik trådlöst från mobilen till MusicCast-anläggningen eller om man vill överföra musiken från anläggningen till ett par trådlösa hörlurar. Med andra ord är man inte lika låst med MusicCast-systemet som man är med Sonos. Yamaha har dessutom byggt in MusicCast i en hel hög olika produkter. Allt från trådlösa högtalare till förstärkare, hemmabioreceivrar, radioapparater och till och med CD-spelare. Och soundbar-högtalare. Både dyra och billiga. Yamaha övertygade extra mycket med ljudlimpan YSP-5600 som stöder Dolby Atmos och har ”äkta” surroundljud utan bakhögtalare. Nackdelen med alla Yamaha-modeller har varit att man inte kunnat bygga ut dem med trådlösa bakhögtalare. Men nu är det slut med det.

Utbyggbar soundbar

MusicCast BAR 400 är (förutom BAR 40) Yamahas första soundbar som det äntligen går att komplettera med trådlösa bakhögtalare. Även om många bara vill ha något bättre än TV-ljudet och tycker att bakhögtalare är i mesta laget så är det först med en sådan utökning som man på allvar kan börja prata om ett substitut för en hemmabioanläggning.

Priser

Högtalarna som ligger närmast till hands para ihop BAR 400 med är MusicCast 20, som även heter AWX021. De är små multiroom-högtalare som konkurrerar med Sonos Play:1 vad gäller storlek och funktion, men Yamaha är aningen dyrare (2 400 kronor styck mot 2 000 kronor för Sonos). Det innebär att vi hamnar på 12 300 kronor för hela systemet. Som jämförelse får man punga ut med 11 800 kronor för Sonos Playbar och ett par Play:1 som bakhögtalare. Men till Yamaha ingår det en subwoofer, vilket Sonos saknar och lägger till 7 900 kronor till priset. Det blir billigare med Sonos Beam, som dock ändå hamnar på 16 600 kronor med både subwoofer och bakhögtalare. Ur den synvinkeln känns Yamahas priser förnuftiga.

Röststyrning med Alexa

Yamaha MusicCast BAR 400 kan styras med rösten genom Amazons Alexa. Men det finns ingen mikrofon här, i stället kan man aktivera MusicCast som en särskild skill på Amazon Echo-högtalaren. Sedan kan man befalla Alexa att spela valfri musik i önskade MusicCast-högtalare – så länge man har engelskakunskaperna i behåll, vill säga. För många är det en desto viktigare funktion att ljudnivån på BAR 400 styrs direkt från TV:ns fjärrkontroll via HDMI CEC. Den förkortningen står för Consumer Electronics Control, men du behöver inte veta mer än att nästan alla TV-apparater stöder funktionen. Som gör att när soundbar-högtalaren är inställd på rätt sätt så kan du stoppa undan dess fjärrkontroll i en låda och nästan glömma bort den.

Inkoppling

Att koppla in en MusicCast-enhet är en enkel historia. Man håller inne Connect-knappen på BAR 400 i fem sekunder och följer de korta stegen i MusicCast-appen i mobilen. Vad som kan vara smått irriterande är om det finns firmware-uppdatering till produkten – om man aktiverar den så kommer man inte vidare förrän den är färdig. Har man ett system med flera högtalare som alla ska anslutas för första gången så får man ha lite tålamod. Men uppdateringen går fortare än med de flesta andra liknande produkter, bara en minut eller två, så något stort problem är detta inte. Varje högtalare får ett eget namn som man bestämmer själv, sedan kan man gruppera dem hur man vill. BAR 400 kan grupperas med bakhögtalare som är anslutna till samma nätverk, de kommunicerar med varandra i ett gemensamt 5 GHz MESH-nät för att få optimal stabilitet och så bra synkronisering som möjligt, med praktiskt taget noll fördröjning mellan högtalarna. Det här är viktigt när flera högtalare ska spela tillsammans som stereopar eller bakhögtalare.

Ljudet av BAR 400

Direkt ur kartongen och med film i surround, i vårt fall Alien: Covenant, spelar BAR 400 med klar och tydlig dialog. Röster kan dock låta lite grova och hårda emellanåt, särskilt i Surround-läge. I scenen där en alien tränger sig ut genom ryggen på en i besättningen är det mycket oväsen och skrik, och det återger inte soundbar-högtalaren helt naturtroget. Det blir inte bättre i 3D Surround, som ger ett ännu större surroundljud genom att försöka simulera ljud i höjdled med hjälp av DTS Virtual:X men som grötar till det ännu lite mer.

Aha-upplevelse

Jag slog en signal till Yamaha och fick en aha-upplevelse. Man kan nämligen välja mellan olika klangkaraktärer, till exempel Music, Movie, Sport, Game och TV Program. Fast bara med MusicCast-appen, eftersom fjärrkontrollen som ingår inte har dessa funktioner. Och eftersom högtalaren saknar display, och bara visar en del funktioner med lysdioder på toppen, så får man ändå ingen ordentlig överblick utan att gå in i appen. Från början är läget inställt på Movie, då jobbar DSP:n för hårt med att lägga på efterklang och tidsfördröjningar för att ge ett bra surroundljud. Det sker på bekostnad av den tonala trovärdigheten. TV Program visar sig vara det bästa ljudläget, det minimerar DSP-effekten men ger fortfarande ett intryck av surroundljud. Då blir dialogen genast lugnare och mer naturtrogen. Resten av ljudbilden gör samma sak. Subwoofern hänger med i svängarna och blandas fint med soundbar-högtalaren. Sammantaget fungerar allt bra. Fast om jag hade 7 000 kronor och bara ville ha bäst ljud från TV:n så skulle jag nog ha landat på Samsung HW-N660 eller kanske Sony HT-ZF9.

Med trådlösa bakhögtalare

Sedan kopplar jag in MusicCast 20 som bakhögtalare. Vad som händer är att ljudet i stället för att ge ett vagt intryck av surround, förvandlas till äkta surround. När ljudet omger dig helt händer det definitivt något filmkänslan. När ljudbilden dras ut runtomkring oss markeras dialogen plötsligt ännu tydligare. Eftersom det blir en större fysiskt plats för rösterna att breda ut sig på. Och eftersom DSP:n inte behöver trixa med fasåtergivningen blir ljudet mer dynamiskt och sprudlande. Alien: Covenant sätter fart på spänningen, det blir mer behagligt att lyssna och glas som krossas låter mer som glas än metall. Musik i surround funkar också. Mathias Eicks trumpet i Hoff Ensembles jazzalbum Quiet Winter Night på Blu-ray låter lite skarpt i TV-ljudläget, den är fylligare och mer behaglig i Music-läget. Som för övrigt går utmärkt att använda till film också om man inte orkar växla fram och tillbaka hela tiden. Även med extra bakhögtalare låter 3D Surround lite för överdrivet, med mindre dynamik, och har dessutom en odefinierad och bombastisk bas. Nej, välj Surround.

Musik i stereo

MusicCast 400 fungerar helt okej med musik i stereo också. Återigen hänger subwoofern med och integreras väl. En soundbar som denna är en kompromiss jämfört med ett par aktiva stereohögtalare som Triangle Elara LN01A eller Klipsch R-15PM, men om man bara ska spela lite musik ibland så gör den ett bra jobb. Det låter bara lite platt, och övertonregistret hade gott kunnat ha fler nyanser. Men det är långtifrån någon kris.

Multiroom

Som multiroom-produkt är Yamahas soundbar väldigt bra. MusicCast-systemet är flexibelt och man kan till och med lägga till Spotify-spellistor i favoritgenvägarna. Vilket inte alla kan, eftersom Spotify Connect gärna hamnar lite utanför systemets eget gränssnitt. Detta styr man nämligen med Spotifys egen mobil-app. Med MusicCast är det enkelt att gruppera högtalare och har man andra Yamaha-produkter med denna funktion – till exempel skivspelaren Vinyl 500, stereoanläggningen MCR-N870D eller strömningsförstärkaren WXA-50 – så är det naturligt att välja en soundbar som pratar samma språk och som kan styras med samma app. Det är då vi börjar snacka om full valuta för pengarna.

MusicCast 20 som musikmedlare

När det gäller MusicCast 20, som här fungerar som bakhögtalare, ville jag även ta reda på hur de fungerar som rena musikförmedlare. Jämfört med till exempel Sonos Play:1. Det kan ju hända att man vill fylla flera rum med MusicCast-högtalare, då är 20 en aktuell instegsmodell. På egen hand är MusicCast 20 tyvärr en ganska grå och trist historia. För det första finns det gränser för hur mycket ljudtryck de tål när man spelar musik med omfångsrik bas. Till exempel You Should See Me in a Crown med Billie Eilish. En fin låt med tuffa beats. Men som låter förfärlig genom MusicCast 20. Då hjälper det inte att högtalarna i princip har större dynamikomfång än Sonos Play:1, när de inte kan hantera ljudnivån. Med två högtalare blir ljudbilden bredare, men inte särskilt mycket mer spännande. Jag skulle därför hellre ha de två högtalarna i vart sitt rum, till exempel köket och sovrummet, eftersom de bara fungerar med bakgrundsmusik.

Med subwoofer

Det förändras när de kopplas till subwoofern MusicCast SUB 100. Då avlastas högtalarna från bas och tål betydligt högre ljudtryck. Kontrasten i ljudbilden kommer fram och SUB 100 är en så engagerande subwoofer att man rycks med. Basen är tillräckligt häftig och djup för att man plötsligt ska kunna få för sig att bjuda in till förfest. På samma gång är den trovärdig nog för att fungera med akustisk och klassisk musik. Det blir kanske en smula tunt i nedre mellanregistret, sångröster är tunnare än man vill ha ur en ren referenssynpunkt. Priset på 2.1-systemet är lite drygt 10 000 kronor, då börjar det finnas ett bra utbud av fina stereoanläggningar. Till exempel Yamahas egen MCR-N870D, men även Sonos Play:1 med Sonos SUB. För att inte tala om hur mycket bättre ljud man får av de aktiva golvhögtalarna DALI Zensor 5 AX. Så återigen, ska du ha de här högtalarna så är det som bakhögtalare eller för att du vill ha multiroom med MusicCast.

Slutsats

MusicCast BAR 400 är Yamahas mest flexibla soundbar hittills. Den lyfter inte bara ljudet från TV:n till nya höjder, den är också Yamahas första soundbar som stöder trådlösa bakhögtalare. Till exempel MusicCast 20, som sträcker ut ljudbilden större än vi någonsin har hört från en Yamaha-soundbar. Ljudlimpan är bra på egen hand, och har en prislapp som känns rätt. Men det är först när man använder de extra bakhögtalarna och multiroom-funktionerna som den blir speciell. MusicCast 20 fungerar fint som bakhögtalare, men bara okej som musikförmedlare på egen hand. Tillsammans med den separata trådlösa subwoofern SUB 100 blir det fart på musiken, men då är priset så högt att det finns bättre saker att lägga pengarna på. Vi kan däremot klart rekommendera BAR 400 ihop med MusicCast 20. Som då höjer priset med 4 800 kronor. [gallery ids="85772,85773,85774,85775,85776,85777,85778,85779,85780,85781"]
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Yamaha MusicCast BAR 400 och MusicCast 20
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • Skärmstorlek: 40 tum eller större
  • HDMI: 1 in, 1 ut (ARC)
  • 4K/HDR pass-through: Ja/ja
  • Digital/analog in: Optisk/3,5mm
  • Nätverk: Wifi, Ethernet
  • Trådlöst: MusicCast (Tidal, Deezer m.fl.), AirPlay, Spotify Connect
  • Röststyrning: Amazon Alexa-kompatibel
  • Subwoofer: Trådlös
  • Färg: Svart
  • Webb: se.yamaha.com
Yamaha MusicCast BAR 400 och MusicCast 20 produktside
Pris: 12300,-

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Stranger Things, säsong 3 – första trailern!

4 juli återvänder Netflix till Hawkins och Stranger Things.

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Superb allround-zoom

Panasonics första standardzoom i fullformat lever upp till förväntningarna.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslöjad

Här är de första bilderna på Philips nya OLED-toppmodell!

Apple turbotrimmar iMac

De nya iMacarna klarar tuffa jobb dubbelt så snabbt.

test
Panasonic Lumix DC-S1R

Bästa kameran

Lumix S1R är rena rama ymnighetshornet – och en av de bästa kamerorna vi har testat.

Ljusstarkt porträttobjektiv till Sony alpha

Tyst, snabbt och med snygg boheh är några av egenskaperna man får med Samyangs 85mm f1.4.

test
Canon EOS RP

Klipp från Canon

EOS RP saknar inte helt kompromisser men har en aggressiv prislapp och är mycket tillfredsställande att fotografera med.

Allt om Samsungs QLED-TV 2019

Samsungs kommande 2019-modeller får ett markant lyft i bildkvalitet, och den här gången gäller det inte bara toppmodellerna.

test
Samsung QE65Q900R

8K mot 4K: ­Teknisk knockout

Är Samsungs minsta och billigaste 8K-skärm bättre än en vanlig, bra 4K-TV? Vi testar!

Mässbilder från Sound Society 2019

Även i vårt grannland Danmark finns det naturligtvis hifi-mässor. Här är bilder från en av dem!

Tidal ger studioljud i iPhone

Tidal-användare kan glädja sig åt att iPhone har fått MQA-stöd, och alltså kommer närmare ljudet från inspelningsstudion.

grupptest
5 trådlösa brusreducerande hörlurar

Tyst och skönt på flyget

Brusreducerande hörlurar motverkar trötthet och skonar hörseln på långa flygresor.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glödande klangmästare

En av de bästa rörförstärkare vi har testat raserar alla fördomar.

Sonos One får nytt innehåll

Sonos One Gen 2 är lika enkel att använda som tidigare. Så vad är det egentligen som är nytt?

Vår favoritkamera blir bättre

Leica Q2 är kanske den perfekta resekameran.

Recension
Triple Frontier

Greed is good…

Före detta amerikanska elitsoldater bestämmer sig för att råna en sydamerikansk knarkbaron. Det går inte riktigt som planerat.

test
RME ADI-2 DAC

Bästa ljudet vi har hört

Du hittar knappast en bättre DAC för pengarna än RME ADI-2 DAC.

test
Stax SR-009s

Detta är inte ljud – det är magi

Nu vet jag hur det känns att ha ett helt universum inklämt mellan öronen.

Recension
A star is Born

Gnistrande personkemi

Cooper och Gaga sjunger sig in i filmhistorien med en fängslande remake av motgångar-gör-dig-stark-klassikern.

Recension
Venom

Fisk på torra land!

Tom Hardy korsad med vrålande och gläfsande alien blir varken fågel eller fisk.