Även om de flesta soundbar-högtalare saknar bakhögtalare så hindrar inte det tillverkarna från att marknadsföra ljudformat som Dolby Atmos och DTS:X, som ger ”ljud ovanifrån”. Vissa soundbar-modeller har uppåtriktade högtalarelement på ovansidan, som skickar ljud upp mot taket där det reflekteras ner mot på lyssnaren. Det fungerar ofta ganska bra.
Sony var däremot tidigt ute med soundbar-högtalare som avkodade både Dolby Atmos och DTS:X, helt utan sådana högtalare. I stället fick digitalprocessorn jobbet att simulera surroundljud. Först i HT-ZF9 och sedan i den billigare HT-XF9000. Det funkade faktiskt bättre än man skulle kunna tro.
7.1.2-ljud från tre högtalare
Liksom de två föregångarna har nya HT-G700 bara tre högtalare, vilket gör det rimligt att misstänka att den inte kan åstadkomma särskilt imponerande surroundeffekter. Speciellt inte jämfört med andra som har både fem, sju och nio högtalarelement inbyggda. Sony satsar i stället på en ren vänster-center-höger-historia, plus en trådlös subwoofer. Ändå skryter den med både Dolby Atmos och DTS:X, med ”ljud ovanifrån” och hela paketet. Hur är det möjligt?
Hemligheten ligger i DSP:n, som Sony kallar för Vertical Surround Engine. Och i sin senaste form hävdar Sony att den har blivit ännu bättre och ger större surroundljud än i den nu utgångna HT-XF9000. Man ska känna att ljudet kommer både bakifrån och ovanför huvudet.
eARC
HT-G700 stöder utökad ljudretur (eARC) som skickar ut högupplöst ljud ur TV:ns HDMI-ingång. Och som dessutom hämtar ut både Dolby Atmos och DTS:X från TV:n så länge den också stöder eARC. Om TV:n bara har vanlig ARC kan det hända att soundbar-högtalaren fortfarande får ut komprimerade Atmos-ljudspår från tjänster som Netflix, medan Blu-ray-spelare eller spelkonsoler måste kopplas direkt till HDMI-ingången På Blu-ray ligger nämligen Atmos-ljudspåret inpackat som högupplöst Dolby TrueHD.
Inget nätverk, bara Bluetooth
Strömningsmöjligheterna är begränsade. Eller rättare sagt: de finns inte, bortsett från Bluetooth. För mig känns detta ändå vettigt, eftersom det är det enklaste sättet att strömma musik och för att en soundbar i den här prisklassen främst används till TV:n. Kritisk musiklyssning förtjänar något häftigare.
Imponerande stort surroundljud
Med Ready Player One i Blu-ray-spelaren är det framför allt en imponerande stor ljudbild som kommer ut ur HT-G700. Speciellt i Cinema-ljudläget, som låter bäst med både film och musik. Det låter nästan som om det finns högtalare bakom soffan och ljudbilden dras ut långt mot sidorna och från centerkanalen kommer dialogen ut i rummet. På samma gång är det en mycket djup ljudhorisont som försvinner bortåt bakom TV:n. Detta är väldigt imponerande för att komma från bara tre högtalarelement. Och ännu bättre än jag minns föregångaren XF9000.
Tydlig dialog
Röster är klara och tydliga så att man inte behöver höja volymen för att hänga med i handlingen. De har också en fin fyllighet och storlek längre ner i mellanregistret. Det finns en lite färgning i övre basregistret, där subwoofer och soundbar överlappar varandra, vilket gör att dialogen får en liten puckel. Diskantregistret är dessutom en smula grovt, så att särskilt s-ljud låter lite hårda. Hela klangkaraktären har mörka tendenser, men uppför sig i stort sett neutralt.
Direkt från fabrik står subwoofern på ljudnivå 7 av 12. Det är i mesta laget, tycker jag, den integreras bättre på nivå 6. När jag lyssnar på musik sänker jag den gärna ytterligare ett steg, framför allt med musik som har kontrabas och andra akustiska basinstrument. Det låter mer balanserat då och man minimerar puckeln i övergången mellan subwoofer och soundbar.
Inte så bra med musik
Ytterst få soundbar-högtalare i den här prisklassen har musik som favoritsysselsättning, det gäller även för HT-G700. Sony ger kvinnoröster en lite för hård klang, även akustiska instrument är en aning för grova i mellan- och diskantregistret.
Basen är lite svulstig och olinjär. Det är tydligast med akustiska instrument, men märks även med elektroniska poprytmer.
Ska du ha en soundbar som spelar musik i den här prisklassen är jag mer lockad att rekommendera Sonos Beam, även om den saknar subwoofer och har begränsat formatstöd. Men till film och TV kommer du att uppskatta Sonys stora ljud och extra bas.
Slutsats
Sony HT-G700 gör väldigt mycket rätt för pengarna. Den stora ljudbilden med tillhörande illusion av surroundljud är extra imponerande, särskilt med tanke på att allt kommer från tre högtalarelement plus subwoofer. Film är medryckande, även om dialogen är lite hård i toppen, och subwoofer och soundbar bråkar lite om samma frekvensnivå i mitten. Plus i kanten för utökad ljudreturkanal (eARC).
När man inte längre låter sig imponeras av surround-illusionen blir svagheterna tydligare, framför allt till musik finns det soundbar-högtalare som är bättre.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser