Ibland är ett separat phonosteg ett absolut nödvändigt komplement till en anläggning. Många tar det kanske för givet att de kan koppla in skivspelaren i förstärkaren och få ljud. Så var det förr i tiden, men nu när allt färre förstärkare har en ingång för skivspelare så måste man besöka en hifi-butik.
Där ska man fråga efter ett phonosteg – som även kallas för RIAA-steg, pickupförstärkare, grammofonförstärkare eller missvisande ”step-up-steg”. Det senare är varken det ena eller det andra, den korrekta termen är i så fall step-up-transformator, men det tar vi någon annan gång.
Phonostegets – och step-up-transformatorns – uppgift är helt enkelt att förstärka den svaga signalen från pickupen. En signal som är svagare från en Moving Coil-pickup än från en Moving Magnet-pickup. Det ska helst ske utan att brus eller interferens också förstärks och blir hörbart i högtalarna eller hörlurarna. En tillräckligt enkel uppgift i teorin, men inte riktigt lika okomplicerad i praktiken.
40 PPA
De billigaste phonostegen kostar ett par hundralappar och är en liten dosa som man kopplar mellan skivspelaren och förstärkaren. Problemet är löst. Vissa skivspelare har praktiskt nog phonosteget inbyggt, men det gäller främst de billigaste skivspelarna och ljudkvaliteten är sällan särskilt bra.
Ljudet är mycket viktigare i den högre prisklassen. Ja, hela anledningen till att man lägger många tusenlappar på ett separat phonosteg är just ljudet. Bättre ljud. Det finns nästan ingen ände på hur dyrt det kan bli, men som tur är finns det måttligt kostsamma phonosteg där ute. Som Cyrus Audio 40 PPA.

Det är en väldigt flexibel central för upp till fyra skivspelare eller pickuper, med antingen MC- eller MM-pickup. Och som precis som fjärrkontrollen som ingår är enkel att använda, även för de som inte är så erfarna.
Phonosteget ingår i Cyrus kompakta 40-serie, som vi redan har haft inne för test. Och nu har turen kommit till ett av de mest intressanta phonostegen i premiumklassen.
Där ett helt vanligt, men inte nödvändigtvis billigt, phonosteg brukar ge användaren ett fåtal inställningsmöjligheter. 40 PPA ger däremot användaren en rad olika möjligheter att anpassa steget efter i stor sett alla pickuper.
Styr allting med fjärrkontrollen
Man kan välja fyra olika inställningar för fyra olika pickuper och man kan blanda hur man vill. En pickup kan vara av MM-typ, en kan vara MC med hög utspänning och en annan med låg som ska ha en helt annan impedanslast. Den fjärde ingången kan användas för en monopickup. Ooch alla nödvändiga inställningar kan göras från fåtöljen med fjärrkontrollen i handen. Här finns inget ”muspiano” (dip-switchar) som sitter obekvämt till, exemplariskt nog. Det enda vi upptäckte under testet var att pekskärmen inte reagerade så distinkt som vi hade hoppats. Men tack vare fjärrkontrollen är det ändå inga problem, och allt kan som bekant fixas med en firmware-uppdatering.
40 PPA har samanlagt tio valbara inställningar för impedanslast, från 10 ohm till 47 kohm. Gain kan ställas in i sju steg och kapacitans i fyra, allt oberoende för de fyra ingångarna. Det finns också ett warp-filter, som skiljer sig från ett subsoniskt filter genom att filtret dämpar och inte kapar av basåtergivningen i den lägsta oktaven.
Det finns en liten brytare på baksidan som växlar mellan intern och extern jordning, samt en ethernet-kontakt för framtida uppdateringar.

40 PSU
Det är lite krångligt att komma åt alla ingångar på baksidan när man ska koppla in flera skivspelare. Kontakterna sitter tätt och om man har balanserade kablar, strömkabel och fyra skivspelare inkopplade finns det knappt plats att koppla ihop 40 PPA med 40 PSU.
Som är den separata strömförsörjningen som Cyrus har till komponenterna i 40-serien. Den är inte billig, men när vi testade den integrerade 40 AMP-förstärkaren upptäckte vi att den gav både mer kraft och bättre ljud när den var inkopplad. Så är det med 40 PPA också, fast skillnaden är inte lika stor.
Så man måste överväga om det är värt kostnaden, för med ett pris på 30 000 kronor kostar strömförsörjningen lika mycket som phonosteget.

Dynamisk och potent
Enbart phonosteget kostar mer än Hegel V10 och Electrocompaniet ECP-2 MKII, och lika mycket som det lysande Gold Note PH-10 med extern strömförsörjning. Om man lägger till 40 PSU till phonosteget från Cyrus fördubblas priset och då hamnar vi i samma prisklass som MoFi MasterPhono och Rega Aura MC. Det senare är ett phonosteg enbart för MC, men ett fantastiskt bra sådant.
Så det finns definitivt konkurrenter till ett Cyrus 40 PPA, både med och utan 40 PSU.
Den nya Cyrus-designen ser bra ut. Det gamla underbettet i tidigare generationer har försvunnit. Den glastäckta fronten är kolsvart tills man slår på strömmen och logga, skärm och ikoner börjar lysa. Allting kan dimmas eller släckas helt och det blygsamma fotavtrycket som en 40 PPA har gör det lättare att hitta plats bredvid skivspelaren.
Eller som i vårt fall, skivspelarna.
Under testet av 40 PPA – med och utan 40 PSU – använde jag olika skivspelare och pickuper. Från den prisvärda MM-pickupen Audio-Technica AT-VM540ML till Phasemation PP-200 och Pro-Ject MC9 – två MC-pickuper i premiumklassen – och slutligen Ortofon Windfeld Ti. En highend-MC-pickup.
Med fjärrkontrollen i handen var det en barnlek att ställa in och växla mellan de olika ingångarna. Varje gång slog det mig att det här phonosteg knappt kan sägas ha någon ljudsignatur. De fyra pickuperna har olika egenskaper och växlar mellan varmt och fylligt ljud, till kristallklar och neutral klang. Allt detta var lätt att ta reda på, bara genom att växla mellan dem.
Det bara ett fåtal som kommer att använda en MM-pickup med ett phonosteg i den här klassen, och det finns inte heller några justeringar för MM i 40 PPA, men det går ändå väldigt fint. Med Audio-Technica fick jag en brusfri och fyllig ljudbild, hyfsat med baskontroll och ett öppet och balanserat mellanregister.
Men med MC-pickupen Phasemation PP-200 genom Cyrus TTP hände det en hel del med ljudbilden. Som öppnade upp sig rejält. Basen sträckte sig plötsligt en hel oktav djupare och plötsligt hörde jag detaljer som inte fanns där när jag lyssnade med Audio-Technica-pickupen.
Med Pro-Ject MC9 på en Pro-Ject Classic Reference blev ljudbilden lite mjukare och mer fokuserad, och klangbalansen varmare. Bill Evans piano lät fortfarande vackert och kontrabasen var fyllig och klangrik. Den tighta fasta basen från Phasemation PP-200 lät mjukare, men vackert.
Ortofon Windfeld Ti kostar dubbelt så mycket som PP-200 och MC9 tillsammans, och med den öppnade sig ljudbilden äntligen helt och hållet. Allt lät mer raffinerat och ljudbilden blev större, lugnare och mer dynamisk. Detta gällde särskilt mikrodynamiken, som gav musiken betydligt fler nyanser. Vilket återigen visar att 40 PPA hanterar dyrare pickuper utmärkt och oavsett vad man kopplar in så varken lägger den till eller tar bort något.
Utom när 40 PSU-strömförsörjningen är inkopplad. Då märker man tydligt att den faktiskt påverkar. Skillnaden är som sagt inte lika stor som när den används med 40 AMP-förstärkaren, men det är i allra högsta grad märkbar även med 40 PPA.

På Ezra Collectives album Dance, No One’s Watching stramas basen till och går plötsligt djupare. Yazmin Laceys röst är bättre fokuserad och framträder tydligare i mitten. Det finns också en pytteliten förbättring i diskanten, där jag uppfattar mässingsblåset som friare och klangen mer utsträckt.
Skillnaderna är inte stora, även om de absolut är hörbara. Men är det värt dubbla priset? Mitt råd är att provlyssna innan man köper.
Slutsats
Cyrus Audio 40 PPA är ett flexibelt phonosteg för upp till fyra skivspelare, med fjärrkontroll för enkel styrning. Det har omfattande anpassningsmöjligheter för impedansbelastning, gain och kapacitans, samt ett warp-filter. Med den separata strömförsörjningen 40 PSU förbättras ljudkvaliteten ytterligare, men fördubblar priset. Oavsett om man funderar på 40 PPA med eller utan 40 PSU så är det helt enkelt ett fantastiskt phonosteg. Ett som inte är i vägen för musiken och som är värt varenda krona. Helt enkelt för att det kombinerar exemplarisk användning med flexibla alternativ och superb ljudkvalitet.
Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total år!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!



