Argon 6000 5.0

Billigt på alla sätt och vis

Hela ljudet för halva priset, utlovas det från testets billigaste deltagare. Det är inte riktigt sant.
Ljud & Bild tycker
Argon ger en försmak av hur mycket mer man får genom att hoppa över de minsta sub/sat-systemen och alla kompletta system av plast. Större och mer massivt ljud fyller rummet bättre.
Dessvärre framträder inte övertonerna tillräckligt bra, så ljudbilden blir lite instängd. Basen låter grötig och utseendet är ganska oinspirerande.
Specifikationer
  • 50-20 000 Hz (-3 dB)
  • 4 ohm, 87 dB
  • 1-tums diskant
  • 5,25-tums mellanregisterbas
  • 5,25-tums bas
  • Utförande: Svart eller vit
  • Fronthögtalare: Argon 6355FS – 3 400 kr
  • Centerhögtalare: Argon 6344C – 900 kr
  • Bakhögtalare: Argon ARG6350 – 1 400 kr
  • Totalpris: 5 700 kr
  • hifiklubben.se
forfatter

Argon är Hi-Fi Klubbens instegsmärke, som för ett lågt pris ska ge en försmak av tvättäkta hifi. Tanken med 6000-serien är att kunder som funderar på plastiga allt-i-ett-system ska komma på bättre tankar och för bara lite extra pengar köpa en anläggning med lösa komponenter. ”Hela ljudet för halva priset”, står det på hemsidan.

Golvhögtalarna 6355FS har ett 5,25-tums element som återger bas- och mellanregistret, och ett lika stort element tar hand om basregistret. Center- och bakhögtalare har motsvarande 5,25-tums mellanregisterbasar.

Högtalarna är relativt kompakta och det finns inget med den mattsvarta träimitationen som väcker uppmärksamhet. De är inte dyra och ser inte så ut heller.

Ljudkvalitet
Desto viktigare är hur de låter. Och jämför vi med tunna plastsystem är det ingen tvekan om att du får ett fylligare och kraftigare ljud med Argon och en rejäl hemmabioreceiver. Fylligare dialog på film, mer sprutt i actionscener och en bättre förmåga att hantera musikens många kontraster.

Men Argon blommar aldrig ut helt och hållet. Ett piano låter tamt längst upp i tonregistret, eftersom diskanten inte är tillräckligt utsträckt. Bastangenterna urskiljs inte lika väl från varandra utan slåss om plats i ljudbilden.

Ljusa kvinnoröster låter inte lika svävande och luftiga som de ska och stereoperspektivet är en aning snävt. Diskanten har nämligen stor inverkan på känslan av rymd i ljudbilden, och på det området är Argon lite väl dämpade.

Filmdialogen är fyllig och har pondus, men artikuleringen av konsonanter framträder inte tillräckligt bra. En actionfilm som ”Bourne Legacy” får tåla att inte ha lika hårtslående ljudbild som den förtjänar.

Det hade varit enkelt att skylla på att Argons system inte kostar lika mycket som de andra, men då behöver man bara snegla mot Dynavoice, som har både mer luft, ett mäktigare basregister och en förmåga att spela högre.

Slutsats
Argon-systemet är ett stort lyft från alla billiga plastsystem utan att kosta alltför mycket mer pengar. Men jämfört med andra system i detta test kommer Argon till korta. Toppen av diskantregistret är bortslipat, vilket ger en mer instängd ljudbild. Dessutom låter basregistret en smula grötigt. Och rent utseendemässigt är 6000-högtalarna ospännande.

Med tanke på att Argon kostar hälften så mycket som de dyraste systemen är detta inte helt fel, bortsett från att Dynavoice kostar ett par hundralappar mindre men låter väsentligt bättre. En hemmabioreceiver med rumskorrektion kan fixa en del, men det bör vara enkelt för Hi-Fi Klubben att sälja upp från Argon.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Också i detta test:

Tannoy Mercury 5.0

Mer musikaliskt än macho

Tannoys Mercury-serie är en av våra absoluta budgetfavoriter i stereo, men är de tuffa nog att fängsla oss i hemmabion?

Tannoy-högtalarna levererar en stor och fyllig ljudbild, med fint fokus och mycket fin detaljupplösning. Klangbalansen är varm vilket gör att de här högtalarna passar bra till varierad musik
Mercury-kombinationen saknar lite råhet och lyckas inte riktigt att få nackhåren att resa sig när det verkligen gäller. Det finns utmanare med mer energi, dynamik och detaljer som sammantaget har ett mer fängslande filmljud.

Dynavoice Challenger 5.0

Dynamik till fyndpris

Vill du ha en tung hemmabio utan att tömma kontot? Dynavoice har ett potent högtalarpaket som kostar hälften så mycket som konkurrenterna…

Här får du stora och kraftiga högtalare med rejäl tyngd i basen och en förmåga att dundra till när filmeffekterna kräver det.
Storleken och slagkraften sker lite på bekostnad av precisionen. Basen är inte alltid lika taktfast och det minsta detaljerna uteblir. Å andra sidan är detta ett system som ger väldigt mycket ljud för pengarna.

Klipsch Reference 5.0

Gott som guld

Action, drama, jazz eller rock, du kan inte hamna fel med Klipsch!

Högtalarna gör förvånansvärt mycket väsen av sig. Både film och musik återges med stor fysik. Responsen är mycket snabb, så att trummor och kulsvärmar smäller till hårt och snabbt. Tonerna hänger ihop fint och särskilt blåsinstrument är imponerande.
Centerhögtalaren går inte våldsamt djupt i basen. Storebror RC-52 II kan med fördel övervägas

Cerwin-Vega XLS 5.0

Basmullret

Ska du spela högt är det Cerwin-Vega som gäller. Men film och musik behöver andra kvaliteter också.

Med en tillräckligt kraftig förstärkare kan de här högtalarna spela högt, med en bas som känns rent fysiskt i kroppen.
Här finns varken övertoner eller undertoner. Inte så mycket mellanregister heller, om sanningen ska fram. Högtalarna har ett ganska så monotont basregister och öppnar sig aldrig på vare sig film eller musik.

Q Acoustics 2000i 5.0

Vitklädda riddare

Engelska Q Acoustics har som mål att vara ett av världens bästa högtalarmärken i förhållande till priserna. Det är höga ambitioner, men konceptet tycks fungera!

Q Acoustics högtalare har snygg design, rejäl byggkvalitet och framför allt ett väldigt imponerande ljud med massor av detaljer, öppna och klara röster och en fyllig bas.
De civiliserade britterna låter utmärkt med musik, men kan ibland vara väl försiktiga i de hårdaste filmscenerna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.