TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Tesla Model Y Performance (2025)

Häftiga prestanda och längre räckvidd – men med en hake

Tesla Model Y Performance 2025 är mer premium, sportigare och har bättre räckvidd, men räckvidden har en baksida.

Av / 2025-12-01 - 09:16
Tesla Model Y Performance (2025)

Home tycker

  • Enorm förbättring av körkomforten. Betydligt lägre ljudnivå. Adaptivt chassi fungerar bra. Överlägsen räckvidd. Premiuminteriör och -funktioner.
  • Växelvalet på skärmen tar tid att vänja sig vid. Fortfarande styv, och trots prestanda är detta ändå en tung SUV.

Model Y Performance är en familjebil med sportbilsegenskaper till ett relativt överkomligt pris. 2025-utgåvan tar fördelarna från föregångaren och förfinar dem: Accelerationen är fortfarande extrem, men mer kontrollerad, chassit har förbättrats avsevärt och ljudnivån har sänkts ordentligt.

Tesla Model Y Performance 2025 frontlights
Den nya fronten har en LED-ljusremsa inspirerad av Cybertrucken. (Foto: Tesla)

Den nya versionen har mjukat upp accelerationen under första sekunden. Tidigare var Model Y Performance brutal så fort man rörde vid gaspedalen. Nu känns den mer civiliserad, men fortfarande blixtsnabb med 0–100 km/h på 3,5 sekunder i Insane-läge. Motoreffekten har sänkts till 338 kW/460 hk, men bilen är inte mindre pigg än sin föregångare. Tvärtom! Trampar du ner pedalen när du kör mellan 50 och 100 km/h är den fortfarande en raket.

Läs också TEST: Tesla Model 3 (2024) Long Range Ett vassare utseende, men framför allt viktiga uppgraderingar av interiören, gör att Tesla Model 3 äntligen har blivit en bra bil. Utom på ett område.

Ny körteknik

Den största tekniska innovationen är det adaptiva dämpningssystemet. Det använder algoritmer som balanserar respons och komfort på ett sätt som föregångaren inte kan matcha. Man kan välja mellan Standard- och Sport-läge men oavsett vad man väljer så absorberas ojämnheter i underlaget betydligt bättre än tidigare. Systemet är en ren njutning till vardags, även om bilen fortfarande är relativt styv.

Tesla hävdar att Model Y nu är 22 procent tystare i kupén, och det märks direkt. Både väg- och vindbrus reduceras mycket vare dubbellaminerat akustiskt glas i alla rutor och förbättrade dörrtätningar. Det visslar fortfarande lite från fogarna runt glastaket i höga hastigheter, men totalt sett är det en stor förbättring.

Tesla Model Y Performance 2025 turnsignal stick
Blinkersspaken är tillbaka! Växelväljaren har dock flyttats till skärmen. (Foto: Tesla)

Premiumljudsystem

Premium Sound-anläggningen med 14 högtalare slår fortfarande hårt, med bas som är både kraftfull och tight. För baksätespassagerarna är den nya 8-tums underhållningsskärmen i baksätet en vinnare, där man kan titta på Netflix eller spela spel även under körning. Barnen kan till och med koppla in sina trådlösa hörlurar med Bluetooth.

Annons
Tesla Model Y rear screen scaled 1
8-tumsskärmen i baksätet gör att barnen kan titta på Netflix helt oberoende av vad som visas på skärmen fram. Äntligen lugn och ro på långresor! (Foto: Tesla)

Imponerande räckvidd – med en bieffekt

Den officiella räckvidden har förlängts från 514 till 580 km. En av anledningarna är att Tesla har gjort mer av batterikapaciteten tillgänglig. Även om batteriet är lika stort rent fysiskt som tidigare så har den användbara nettokapaciteten ökat. Min förbrukning hamnade på cirka 15 kWh per 100 km, vilket ger över 500 km räckvidd vid blandad körning. Detta är betydligt bättre än Ford Mustang Mach-E GT, som både har ett större fysiskt batteri och är mindre smidig. Observera dock att den mindre säkerhetsbufferten potentiellt kan påverka batterihälsan på sikt, så var extra noga med att undvika frekvent laddning till 100 procent.

Laddningen fungerar fortfarande med upp till 250 kW på Teslas Supercharger-nätverk, som fortfarande är marknadens bästa. För Tesla-ägare är upplevelsen extra smidig med automatisk laddning från registrerade betalkort och förvärmning av batteriet.

Tesla Model Y Performance 2025 logo projected
Performance-loggan projiceras på marken. (Video: Geir Gråbein Nordby)

Automatisk upplåsning som fungerar

En betydande förbättring är den nya och uppgraderade Bluetooth-tekniken. Den innebär en mer välfungerande telefonnyckel för dig som väljer att använda mobilen som bilnyckel. Den nya versionen har bättre platslokalisering och öppnar dörren varje gång du kommer i närheten.

Blinkersspak – men var är växelspaken?

Jag trodde inte att jag skulle behöva skriva ett helt eget avsnitt om blinkersspaken. Men faktum är att Tesla tog bort den på 2023-versionerna av Model S och X, och sedan på 2024-versionen av Model 3. I stället satte de dit ett par idiotiska knappar på ratten, som var nästan omöjliga att hantera när man skulle blinka sig ut ur rondeller.

Därför är det glädjande att se att Tesla har tagit sitt förnuft till fånga och återinfört spaken i nya Model Y.

Däremot har växelspaken ersatts av en virtuell på skärmen. Till vardags fungerar den digitala växelväljaren fint, eftersom bilen oftast förstår åt vilket håll man vill köra. Som bonus går den automatiskt in i parkeringsläge när man lossar säkerhetsbältet eller öppnar dörren.

Tesla Model Y Performance 2025 seats
Sätena har blivit betydligt skönare sedan sist. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Bättre säten

Sätena har förbättrats i hela kupén. Sittdynorna är 1,5 cm längre och nackstöden lite bredare. För första gången har Model Y även elektriskt fällbara baksäten. Om man trycker på knapparna i bagageutrymmet fälls sätena ner helt automatiskt – eller reser sig igen. Och äntligen har framsätena fått ventilation – härligt på varma dagar. RGB LED-ljuslisten längs instrumentbrädan skapar atmosfär, för alla som gillar sådant.

Tesla Model Y 2025 folding backseats
Baksätena kan fällas och resas elektriskt. (Video: Geir Gråbein Nordby)

Häftig fram, stor bak

Fronten har fått ett smalare utseende med en tvärgående LED-ljuslist, inspirerad av Cybertruck. En ny kamera är monterad lågt i den främre kofångaren och ger äntligen ger en direkt videovy framför bilen, vilket jag saknade i föregångaren när jag skulle parkera.

På utsidan finns det en sak som retar mig lite: den nya bakdelen. När Tesla flyttade upp baklyktorna till en tunn rad längst upp, och samtidigt flyttade registreringsskylten från mitten till allra längst ner, fick bilen en stor naken yta i mitten. Det ser ut som om bilen har fått en rejäl rumpa!

Lyckligtvis har Performance-versionen ett par detaljer som förbättrar bilen avsevärt bakifrån. På baksidan sitter ett Performance-märke, som återspeglas i de projicerade loggorna från sidodörrarna. Den svarta plastkanten underst har en kantigare och mer distinkt form, vilket ger hela bilen ett mer aggressivt uttryck. Tillsammans med kolfiberspoilern och 21-tums Arachnid-fälgar ser den mycket häftigare ut än Long Range-varianten.

Model Y Performance 2025_rear angle-2
(Foto: Tesla)

Model Y är fortfarande inte perfekt

Det finns fortfarande saker att klaga på. När man gasar ordentligt i skarpa kurvor märker man att det här är en stor och tung SUV. Ratten är också fortfarande ganska trög. Och även om bilen har fått en bättre premiumkänsla är det fortfarande långt kvar till Mercedes och BMW.

ModelYPerformance lifestyle scaled 1

Slutsats

Tesla Model Y Performance har blivit ännu bättre. Där den gamla versionen kändes rå och omogen är den nya betydligt mer förfinad. Körkomforten är märkbart förbättrad, ljudnivån är lägre och alla små detaljer – ventilerade säten, elektriskt fällbara baksäten och skärm i baksätet – förstärker intrycket.

Den är fortfarande blixtrande snabb. Den har fortfarande prisklassens bästa ljudsystem. Den har fortfarande det största bagageutrymmet. Och den har fortfarande Teslas överlägsna infotainmentsystem och app-styrning.

Men nu har den också blivit en bil som är mycket roligare att köra varje dag. Inte bara för att den är snabb och praktisk. Utan för att den är bra.

Karakter
Tesla Model Y Performance (2025)
Premium
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

Erbjudande - 1 månad 10:-

Prova LB+ i en månad för 10:-

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

LB+ Total år!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

10:- / första månaden
164:- / mån
154:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till fler 7 800 produkttester!
  • Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
  • Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
  • L&B TechCast – en podd från L&B
  • Inaktiverade annonser
  • L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!

Få luft utan att bli andfådd

Enkel transport till lågt pris

Lugn körning i stan

Sommarens bästa elcykel

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen