Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Kia Niro EV

Fantastisk småbil

Kia Niro EV är kanske den vettigaste småbilen som finns. Den kan dessutom ge flera kilowatt ström till elektriska apparater.

Av / 2023-04-29 - 10:48
Kia Niro EV
Geir Gråbein Nordby

När jag testar en småbil så gör jag det inte utan fördomar. Trångt om plats, trög acceleration och begränsad komfort är återkommande farhågor. Men i och med elbilsrevolutionen har vi fått flera exempel på bilar som har lyckats ordna plats för även långbenta personer och barnstolar, och där man kan ta med sig en hel del pick och pack på resan. Volkswagen ID.3, Cupra Born och Renault Megane E-Tech är alla exempel på kompakta bilar som har gott om plats. Mini Cooper SE kan däremot knappast påstås vara rymlig, men tog mig ändå med storm tack vare de pigga köregenskaperna.

Kia Niro EV är ett slags kusin till Hyundai Kona, som kommer i en uppgraderad version nästa år. Jämfört med den äldre Kona – och även e-Niro – är Niro EV något större och mer modernt utrustad, bland annat med förvärmning av batteriet för snabbladdning.

Kia Niro EV side GeirNordby
Foto: Geir Gråbein Nordby

Modernt utrustad

Småbil eller inte, nu för tiden förväntar vi oss gott om teknik i våra nya bilar. Och även Niro EV levererar bra med moderna funktioner.

Jag har testat Active Plus-utgåvan som bland ståtar med elektriskt justerbart förarsäte, fyra uppvärmda säten och dito ratt, samt ventilerade framsäten. Och LED-strålkastare överallt.

Något som däremot känns lite gammalmodigt är att man måste starta bilen med en knapp, i stället för att bara sätta sig ned med ”nyckeln” i fickan och börja köra.

Kia Niro EV wireless charging GeirNordby
Trådlös laddning av mobiltelefonen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ger ström åt dina prylar

Av lite mer pryligare utrustning hittar vi möjligheten att vända strömmen från batteriet, så att bilen kan driva elektriska apparater med upp till 3,6 kW. Vid strömavbrott hemma eller i sommarstugan är det bara att dra en förlängningssladd från bilen och ge ström till frysen och kylen – eller eventuellt internetroutern och TV:n – så du har tillräckligt för att klara dig tills strömmen kommer tillbaka.

Med Vehicle-to-Load kan du driva elektriska apparater.

 

Säkerhet

När det gäller digital säkerhet hittar vi filhållarassistent som håller bilen i mitten av filen samt även elektronisk varning för döda vinkeln, som gör precis vad det låter som. Adaptiv farthållare med stop & go-funktion är praktisk i rusningstrafik, där det är viktigt att bilen inte bara stannar när trafiken stannar, utan även börjar krypa igen när kön rör på sig.

USB-kontakter finns både fram i mittkonsolen och på själva framsätena, de senare används för att driva surfplattor och annat passagerarna i baksätet.

360-backsensorer och backkamera ger full överblick för alla som inte kräver 360-fågelperspektiv också. Det finns även utrustningspaket där det ingår Head-Up-skärm (HUD), men bilen jag testade saknade detta.

Kia Niro EV USB-C GeirNordby Kia Niro EV ryggekamera GeirNordby Kia Niro EV gear wheel GeirNordby Kia Niro EV front speaker GeirNordby Kia Niro EV cockpit GeirNordby Kia Niro EV childseats GeirNordby Kia Niro EV charging pre preheat 2 GeirNordby Kia Niro EV charging post preheat GeirNordby Kia Niro EV charging hatch GeirNordby Kia Niro EV CarPlay GeirNordby Kia Niro EV camera lens covered GeirNordby Kia Niro EV backseats passenger GeirNordby Kia Niro EV 12v & USB GeirNordby
<
>
Högtalarna är fullregisterelement som sitter längst ner i dörrarna. Här skulle man kunna behöva separata diskanter längre upp, eventuellt en centerhögtalare som lyfter upp ljudbilden. En sådan får du om du väljer Harman Kardon-ljudsystemet, som dessutom har en subwoofer. Foto: Geir Gråbein Nordby

Navigering och förvärmning

Både Android Auto och CarPlay finns på plats, men kräver kabel. Den måste kopplas till USB-A-kontakten fram, vilket ger begränsad laddningshastighet av mobilen, så om du behöver ladda så snabbt som möjligt måste du använda USB-C. Den ger bara ström, i sådana fall måste du använda bilens inbyggda navigationssystem.

Den inbyggda navigeringen är för övrigt den man bör använda vid långfärder på vintern. När du plottar in en laddstation på vägen försöker bilen förvärm batteriet till optimal temperatur lagom till när du kommer fram.

Kia Niro EV navi GeirNordby
Använd det inbyggda navigationssystemet för att förvärma batteriet när du närmar dig en snabbladdare. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bra räckvidd, begränsad laddning

Jag skriver ”försöker”, för när huvudbatteriets kapacitet sjunker under 20 procent avbryts förvärmningen. Ladda när du kan, inte när du måste, är alltså en viktig tumregel med den här bilen.

Den maximala laddningskapaciteten är 80 kW, vilket kan kännas tillräckligt bra för en småbil. Men en bil med så pass bra räckvidd (460 km WLTP) måste vara avsedd för längre sträckor, och då kommer man att känna av behovet för att ladda på vägen. Speciellt när det är kallt i luften och bilen inte går lika långt.

På en resa i februari behövde jag ladda bilen, men jag kan inte säga att det gick särskilt snabbt. Utan förvärmning fick jag ca 45 kW från en 200 kW-laddare. Nästa gång, med viss förvärmning, kom jag upp i 60 kW. Då får man ha gott om tid på sig om man behöver ladda 30–40 kWh för att komma hem …

Kia Niro EV trunk GeirNordby
475 liter = kanske det största bagageutrymmet i klassen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bättre ljud

Vad jag saknar är bättre ljud från ljudanläggningen, som i den testade bilen var standardsystemet. Om jag hade köpt en bil till mig själv hade jag definitivt köpt något av utrustningspaketen med Harman Kardon-stereo. Det låter för anemiskt utan subwoofer, och Harman-systemet har dessutom centerhögtalare på instrumentbrädan, som är nödvändig för att lyfta ljudbilden. Fronthögtalarna är nämligen fullregister som sitter nere vid golvet, vilket gör att man inte får luften från diskanten i öronhöjd. En centerhögtalare hade hjälpt till med det.

Kia Niro EV el-seter GeirNordby
Elektriskt förarsäte. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bra köregenskaper och gott om plats

Niro EV är långt ifrån något fartmonster, den känns aldrig sportig. Men komforten är riktigt bra, och när du behöver det kan bilen accelerera snabbt vid ett rödljus. Kom bara ihåg att ställa in körläget på Sport först.

Kia har lyckats fixa fram gott om plats, med mina 186 cm kan jag sitta ”bakom mig själv” om jag måste, när man ser det generösa bagageutrymmet på närmare 500 liter kan man undra hur de har lyckats. En bakåtvänd barnstol kommer nödvändigtvis att stjäla utrymme från framsätena, men för en familj med tillräckligt stora barn kan den här faktiskt fungera som förstabil.

Kia Niro EV front GeirNordby
Foto: Geir Gråbein Nordby

Slutsats

Det finns mycket positivt att säga om Kia Niro EV. Rent tekniskt överträffar den sin föregångare med reversibel ström, som kan driva även ganska tunga elektriska prylar med upp till 3,6 kW. Den har också, äntligen, fått förvärmning av batteripaketet, vilket gör att den laddas snabbare när det är kallt ute. Det är bara lite dumt att den inte fortsätter värma när kapaciteten har sjunkit under 20 procent. Det är ju då de flesta laddar! Med andra ord laddar bilen oftast ganska trögt ändå …

I övrigt finns det gott om utrustning att välja på, så du kan få en toppmodern bil med fina köregenskaper. Och dessutom en bra känsla av rymd, trots de kompakta måtten.

 

Kia Niro EV side GeirNordby Kia Niro EV rear GeirNordby Kia Niro EV rear angle GeirNordby Kia Niro EV front GeirNordby Kia Niro EV front 2 GeirNordby Kia Niro EV digital lights front GeirNordby Kia Niro EV charging hatch GeirNordby Kia Niro EV camera lens covered GeirNordby Kia Niro EV 6 GeirNordby Kia Niro EV 5 GeirNordby Kia Niro EV 4 GeirNordby Kia Niro EV 3 GeirNordby Kia Niro EV 2 GeirNordby
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby
Karakter
Kia Niro EV
Premium

Home tycker

Väldigt vettig småbil med utmärkta köregenskaper även på vintern. Bra räckvidd och klassens största bagageutrymme. Kan ge ström till krävande elektriska apparater. Långsam maxladdning och ännu långsammare reell laddning – speciellt på vintern. En konservativ instrumentpanel uppskattas av somliga, andra tycker att det finns för många knappar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Äntligen en riktig elektrisk kombi

Konservativ och kompetent

Tesla har hört vår bön!

Skär genom luften som en skalpell

Sportig version av Audis storsäljare

Ljud & Bild
Rulla till toppen