Mulan släpps först på Disney+

En Disneys största filmpremiärer i år, Mulan, släpps nu direkt på strömningstjänsten Disney+

Under de senaste åren har Disney haft jätteframgångar med live-versioner av sina klassiska tecknade långfilmer Lejonkungen, Skönheten och odjuret, och Djungelboken. Filmerna har varit rena sedelpressarna för underhållningsjätten. I år skulle de biolansera sin dyraste (med en svindlande budget på 1,8 miljarder kronor) liveproduktionen någonsin, Mulan.
Baserad på 1998 års tecknade film (och en kinesisk legend), följer vi unga Mulan som vill rädda sin far från tjänst i den kinesiska armén – och slutar som en av Kinas största hjältinnor.
Mulan (2020). (Foto. Walt Disney)

Allt var klart för en monsterpremiär på världens biografer den 12 mars i år, men så sköljde korona som en ekonomisk tsunami över biomarknaden runt om i världen.

Nedstängningen av biomarknaden fick Disney att skjuta upp premiären. Två gånger sköts biolanseringen upp innan Disney för en vecka sedan sköt upp premiären på obestämd tid. Med anledning av det sa en representant för Disney att: «It’s become clear that nothing can be set in stone when it comes to how we release films during this global health crisis. Today that means pausing our release plans for ‘Mulan’ as we assess how we can most effectively bring this film to audiences around the world

Som vi skrev om den 29 juli fanns det rykten om att Disney skulle lansera sin blockbuster på sin egen streamingtjänst Disney +.

Läs också All film rätt-på-nätet? Tiden som biograferna har ensamrätt på att visa en film reduceras nu radikalt.

I samband med presentationen av den senaste finansiella rapporten på tisdagen bekräftade Disney att så är fallet. Mulan släpps på Disney+ den 12 september. MEN filmen kommer inte att vara tillgänglig gratis för alla abonnenter, utan lanseras som ett ”Premium Erbjudande” så du måste betala $ 29,99 för att titta på den.

Dessutom kommer Disney att ge filmen en begränsad biolansering på marknader där Disney + ännu inte har släppts.

 

Coronaepidemin, med efterföljande stängda biografer, har blivit en huvudvärk för filmbolagen. Över en natt förlorade de sin huvudsakliga distributionskanal, och 4-5 månader efter att biograferna började stänga letar de nu efter alternativa plattformar för lanseringen av sina filmer.

Förra veckan blev det känt att filmbolaget NBC Universal har pressat världens största biografkedja, amerikanska AMC, att dra ned på fönstret för exklusiv visning på biografer från 75 till 17 (!) dagar. Det vill säga att nu kan filmbolaget lansera en film på Blu-ray, VoD och/eller streamingtjänster redan 17 dagar efter biopremiären.

När man tittar på tidigare live-versioner av Disneyklassiker är det inte så konstigt att filmindustrin blir skakis. Den nya versionen av Lejonkungen (2019) spelade in otroliga 14.9 miljarder kronor globalt, och gick rakt in på sjunde plats bland de mest inkomstbringande filmerna genom tiderna.

Lejonkungen (2019) har varit en kassako för Disney – och biograferna. (Foto: Walt Disney)

Filmindustrin fruktar (möjligen med rätta) att filmpreimärer direkt på streaming-tjänster kan bli nådastöten för branschen, och att detta även efter corona blir den nya normen. Efter att Disney bestämt sig för att släppa Mulan direkt på Disney+ uppgav en brittisk representant för biografbranschen att beslutet av Disney är: ”a fuck you to exhibitors”.

Visserligen lovade Disneys VD, Bob Chapek, att Mulan lanseringen är en ”nödlösning” som ett resultat av stängda biografer: ”We’re looking at Mulan as a one-off as opposed trying to say that there’s a new business windowing model”.

Vi är dock övertygade om att Disney nu ser möjligheten att experimentera med nya lanseringsformer, och att om Mulan på Disney+ blir en ekonomisk framgång, är detta något vi kommer att se mer av från Disney (och andra filmbolag) även efter att corononalkrisen är över.

Disney+ kommer snart till Skandinavien. (Foto: Disney)

Disney+ lanserades i USA den 12 november i fjol, och har redan passerat 60 miljoner abonnenter.

Den 15 september lanseras strömningstjänsten i Skandinavien. 

PS. Du läser nu en öppen artikel. Om du vill få tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild,
så kan du läsa om våra prenumerationserbjudanden här .
forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    För att undvika att bilförare blir trötta bkaom ratten använder Jaguar Land Rover högteknologisk brusreducering från Silentium.
    Vi håller på att testa Hyundai Kona med ljudsystem från självaste Krell.
    Kompakt elektronik med stöd för upp till 11.2 kanaler.
    Hey Google, nu kör vi!
    Den gulligaste lilla elbilen blir mer praktisk.
    På en virtuell presskonferens presenterade Huawei ett ymnighetshorn av nya starka telefoner.
    De helt trådlösa öronpropparna Oppo Enco X har aktiv brusreducering. Ljudet står Dynaudio för.

    Aktuella erbjudanden

    Annons
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.