Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

Premiär för Volvo C40 Recharge

Massor av bilder på Volvo C40 Recharge.

Vi har tittat närmare på ett av de första nordiska exemplaren av C40 Recharge och kan berätta att den ser både sportig och fräsch ut.

Snabbfakta om C40 Recharge AWD

  •     420 km räckvidd (WLTP)
  •     78 kWh batterikapacitet
  •     Två elmotorer med sammanlagt 408 hk
  •     Fyrhjulsdrift
  •     0-100 km/h: 4,7 sek
  •     Topphastighet begränsad till 180 km/h
  •     413 l bagagerum + 31 liter volymvolym
  •     1800 kg släpvikt
  •     Pris från 689 900 kr
  •     Prenumeration från 7 800 kr i månaden

C40 Recharge bygger på samma CMA-plattform som XC40 Recharge och under skalet är bilarna lika, men på bilderna syns att designen skiljer sig ganska så mycket.

Den brant lutande taklinjen stjäl en del av höjden i baksätet och en del bagagevolym. Två små spoilers längs bakrutans övre kant är unika för C40. Detsamma gäller strålkastarna och baklyktorna. Men flyttar man sig till insidan så är interiören likadan som i XC40 Recharge.

Volvo C40 Recharge

Annons

Precis som XC40 är C40 uppkopplad till Google Android för bil. Det betyder tillgång till Play Store, Google Maps och Google Assistant. C40 har dock något högre utrustningsnivå, vilket syns på priset. Bland annat är Harman Kardon-ljudsystemet standard. Detsamma gäller panoramaglastak. Men tonade rutor och dragkrok är tillval.

Det finns också vinterdäck, dubbade eller dubbfria, som man måste lägga till. Bilen levereras med allvädersdäck, vilket åtminstone i teorin ska funka under alla årstider. Det går säkert fint i Tyskland eller Belgien (där bilen byggs), men här hemma i Norden ska man ha vinterdäck.

Enligt Volvo är det inga skillnader i dämpnings- eller styrningssystemet jämfört med XC40, så de är likadana att köra.

En sak till: XC40 Recharge uppdateras och kommer också att kunna dra upp till 1800 kg. 300 kg mer än tidigare.

Annons

Här är bilder på C40 Recharge, i färgen Fjord Blue, med alcantara-sportsäten och blått tyg i dörrsidorna och på golvet:

_DSF0239 _DSF0236 _DSF0235 _DSF0234 _DSF0229 _DSF0230 _DSF0231 _DSF0232 _DSF0233 _DSF0228 _DSF0227 _DSF0226 _DSF0225 _DSF0224 _DSF0219 _DSF0220 _DSF0222 _DSF0223 _DSF0215 _DSF0214 _DSF0213 _DSF0209 _DSF0210 _DSF0212
<
>

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.

ingen bindningstid Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.