Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Premiär för Volvo C40 Recharge

Massor av bilder på Volvo C40 Recharge.

Av / 2021-08-30 - 11:34
Premiär för Volvo C40 Recharge

Vi har tittat närmare på ett av de första nordiska exemplaren av C40 Recharge och kan berätta att den ser både sportig och fräsch ut.

Snabbfakta om C40 Recharge AWD

  •     420 km räckvidd (WLTP)
  •     78 kWh batterikapacitet
  •     Två elmotorer med sammanlagt 408 hk
  •     Fyrhjulsdrift
  •     0-100 km/h: 4,7 sek
  •     Topphastighet begränsad till 180 km/h
  •     413 l bagagerum + 31 liter volymvolym
  •     1800 kg släpvikt
  •     Pris från 689 900 kr
  •     Prenumeration från 7 800 kr i månaden

C40 Recharge bygger på samma CMA-plattform som XC40 Recharge och under skalet är bilarna lika, men på bilderna syns att designen skiljer sig ganska så mycket.

Den brant lutande taklinjen stjäl en del av höjden i baksätet och en del bagagevolym. Två små spoilers längs bakrutans övre kant är unika för C40. Detsamma gäller strålkastarna och baklyktorna. Men flyttar man sig till insidan så är interiören likadan som i XC40 Recharge.

Volvo C40 Recharge

Precis som XC40 är C40 uppkopplad till Google Android för bil. Det betyder tillgång till Play Store, Google Maps och Google Assistant. C40 har dock något högre utrustningsnivå, vilket syns på priset. Bland annat är Harman Kardon-ljudsystemet standard. Detsamma gäller panoramaglastak. Men tonade rutor och dragkrok är tillval.

Det finns också vinterdäck, dubbade eller dubbfria, som man måste lägga till. Bilen levereras med allvädersdäck, vilket åtminstone i teorin ska funka under alla årstider. Det går säkert fint i Tyskland eller Belgien (där bilen byggs), men här hemma i Norden ska man ha vinterdäck.

Enligt Volvo är det inga skillnader i dämpnings- eller styrningssystemet jämfört med XC40, så de är likadana att köra.

En sak till: XC40 Recharge uppdateras och kommer också att kunna dra upp till 1800 kg. 300 kg mer än tidigare.

Här är bilder på C40 Recharge, i färgen Fjord Blue, med alcantara-sportsäten och blått tyg i dörrsidorna och på golvet:

_DSF0239 _DSF0236 _DSF0235 _DSF0234 _DSF0229 _DSF0230 _DSF0231 _DSF0232 _DSF0233 _DSF0228 _DSF0227 _DSF0226 _DSF0225 _DSF0224 _DSF0219 _DSF0220 _DSF0222 _DSF0223 _DSF0215 _DSF0214 _DSF0213 _DSF0209 _DSF0210 _DSF0212
<
>
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

ID. Buzz - äntligen med fyrhjulsdrift

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen