Nyhet

Polestar 3

Polestars första SUV byggs även i Kina.
Polestar 3
forfatter

Egentligen står det inget sensationellt i pressmeddelandet från Polestar. Kanske bortsett från att de inte säger någonting alls om när de ska börja produktionen av Polestar 3. Som blir det purfärska företagets tredje bil – och första SUV.

Antagligen blir det produktionsstart någon gång under 2022, så de första bilarna kommer knappast att rulla på amerikansk highways förrän 2023, men då pratar vi alltså om bilar som tillverkas i Ridgeville i South Carolina för den nordamerikanska marknaden.

Polestar 3 ska byggas på Volvo Cars produktionsanläggning och det är inte alls otänkbart att Polestar 3 kommer att dela drivlina med Volvos helelektriska XC90, som förväntas bli lanserad 2022 eller 2023.

Billigare Polestar 3

”Att förlägga produktionen i USA effektiviserar inköpsprocessen, förkortar leveranstiderna och kommer till och med ha en positiv inverkan på priset på vår SUV Polestar 3. Sammantaget gör det här vårt varumärke ännu mer konkurrenskraftigt på den vitala amerikanska marknaden”, säger Dennis Nobelius, Chief Operating Officer på Polestar.

Polestar öppnar runt 25 Polestar Space i USA under 2021. Då får amerikanerna samma service som oss, med bilar som körs direkt till hemmet för provkörning, men även gratis upphämtning och leverans när bilen ska på service.

Den europeiska versionen av Polestar 3 tillverkas av Geely i Kina, precis som Polestar 2.

Skandinavisk körglädje Polestar 2 har allt som behövs för att bli en succé, inklusive en välljudande anläggning från Harman Kardon

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.