TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

NIO ET5 kommer nästa år

Upp till 1000 km räckvidd - och 1000 w stereo.

Av / 2021-12-21 - 11:07
NIO ET5 kommer nästa år

Eftersom Tesla Model 3 går åt som smör i solsken är det inte konstigt att kinesiska NIO:s kikar på Tesla när de lanserar ET5. Model 3 är en attraktiv elbil i ett attraktivt segment för många, men om NIO får som de vill kommer konkurrensen att skärpas rejält nästa år.

NIO ET5, som vi för närvarande bara har en halvbra uppfattning av, är något större än Model 3. Längden uppges vara 479 cm, och hjulbasen på 289 cm vilket skvallrar om en rymlig coupé.

Enligt NIO kommer den att levereras med tre batteripaket, det minsta på 75 kWt räcker 55 mil, medan det större 100 kWt-paketet uppges klara 70 mil, det kan även levereras med ett enormt 150 kWt batteripaket – vilket sägs räcka 100 mil.

Här är det på sin plats att säga att NIO:s räckviddssiffror är baserade på den kinesiska CLTC-standarden, som inte är lika strikt som den WLTP-standard de flesta elbilar använder.

NIO I

Annons

Ändå finns det anledning att tro att ET5 sätter standarden för räckvidden i den här klassen och än så länge känner vi inte till några andra elbilar som kan levereras med ett lika häftig anläggning.

1000 w förstärkareffekt driver så många som 23 högtalare i en 7.1.4-uppsättning med fyra subwoofers, och systemet stöder Dolby Atmos surround. Här kan du inte bara välja omgivande belysning i alla nyanser, högtalarkåporna är upplysta med LED som pulserar i takt med musiken.

NIO IV

En 10,5” AMOLED-skärm sitter framför föraren, och en 12,8”-pekskärm i mitten, fungerar ungefär som skärmen i en Model 3, där du gör de flesta inställningsvalen för klimat, underhållning, navigering, laddning och det mesta annat.

Den levereras med sportstolar där värme och ventilation står på tillbehörslistan. Delar av materialen inuti är tillverkade av återvunnen plastplast, naturliga mineraler och växtfibrer, enligt NIO.

NIO-II NIO-III
<
>

NIO ET5 kommer med två elmotorer som ger bilen fyrhjulsdrift. Framtill sitter en 150 kW motor, baktill en på 210 kW för en total effekt på 360 kW, eller 490 hk och 700 Nm vridmoment. O-100 ska ta 4,3 sekunder, vilket måste anses som snabbt även för en elbil.

En viktfördelning på 50:50, sportchassi och ventilerade skivbromsar med fyra kolvar låter ganska sportigt enligt oss, och ET5 får hela åtta olika körlayouter. Eco för maximal räckvidd, snö, sand, våtkörning och komfort, medan sport och sport + reglerar prestanda. Dessutom kan du ställa in ditt eget körläge.

NIO-V bb_300574
<
>

I Kina kommer priserna att börja på 328 000 Yuan, cirka 470 000 kronor, men slutpriserna kommer inte att vara klara förrän vi närmar oss debuten för ET5 i september 2022.

Läs också TEST: Tesla Model 3 Standard Range Plus Den allra billigaste Tesla Model 3 är en fröjd att köra. Pigg som tusan, rikt utrustad – och med väldigt bra räckvidd.
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

BYD superladdning: Så snabb att du inte har tid med en korv

Drömmen om den talande bilen blir verklighet med Gemini Live

Här är VW:s eldrivna folkbil

Volvo ES90 högrest sedan rullar 700 km

Se Xiaomis vilda el-sportbil

Kias nya elbilar tar sikte på Tesla och Volkswagen

Batterirevolution från Mercedes

Billigare versioner av nya Model Y

Hemmaladdaren har precis blivit ännu smartare

Hur länge håller egentligen ett elbilsbatteri?

Räddningen vid dött bilbatteri

Volvos minsta blir redo för äventyr