TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
Årets bästa erbjudande - 4 veckor bara 4 kr
Köp

Nyhet

NIO använder batteribytesstationer för att stabilisera elnätet

Elbilstillverkaren NIO vill använda batteribytesstationer till att balansera och stabilisera strömförsörjningen i Europa. De kallar det NIO Power Grid Service.

NIO använder batteribytesstationer för att stabilisera elnätet

Kinesiska NIO är den enda elbilstillverkaren som erbjuder batteribyte i Europa, som ett alternativ till snabbladdning på vägen. Det innebär att man istället för att vänta en halvtimme eller mer för att ladda bilen till 80-90 procent kan köra in på en bytesstation och vänta i 3-6 minuter (beroende på vilken generations bytesstation man besöker) och köra vidare med ett nytt, laddat batteri.

NIO Power Grid Service – avlastar elnätet

I ett nytt program kallat ”NIO Power Grid Service” siktar NIO på att använda batterierna i magasinet på sina batteribytesstationer för att avlasta elnätet under perioder med hög förbrukning. Och ladda dem när det är lugnare, för att på det sättet stabilisera elnätet.

Video: Här byter L&B Home batteri i en NIO ET5 Touring. Video: NIO och Geir Gråbein Nordby

 

”Smart laddning”

Det är samma princip som när man laddar sin bil med en smart laddare hemma, där man laddar när elen är billig, det vill säga när det är låg belastning på nätet. Skillnaden är alltså att elen återförs till nätet under högt belastade perioder. Och att kapaciteten i en Power Swap-station är många gånger högre än i ett vanligt hem.

Annons

Genom att övervaka belastningen i elnätet kan batteribytesstationerna registrera fluktuationer i produktion och efterfrågan. De justerar sedan laddnings- och urladdningseffekten för att jämna ut obalanser.

Detta ska bidra till ökad effektivitet och tillförlitlighet i strömförsörjningen. Samtidigt blir nätet bättre rustat för att införliva oregelbundna, förnybara energikällor som vind och sol.

NIO PowerSwap Danmark
Power Swap Slagelse, Danmark. Foto: NIO

Danmark är först i Europa

Tjänsten har redan implementerats på NIO:s batteribytesstation i Danmark. Det är förmodligen ett mindre resurskrävande ställe att starta pilotprojektet i Europa på, eftersom det bara finns en station i landet (i Slagelse). Men snart kommer den även att rullas ut i Nederländerna, Tyskland, Norge och Sverige, vilket gör att de flesta av de totalt 39 stationerna snart kommer att tas i bruk.

Det hör också till historien att NIO redan för nästan två år sedan började rulla ut konceptet i Kina, med över 100 bytesstationer i pilotprojektet.

Ökar antalet bytesstationer i Europa

NIO har idag 39 batteribytesstationer i Europa, varav 10 i Norge. Planen är 20, så företaget är halvvägs mot målet. I Sverige kom den första stationen i november 2022 och de har redan installerat 8. I Danmark är antalet fortfarande en station, men det förväntas öka, när NIO trappar upp sina något försenade planer på 120 bytesstationer i Europa. Som de från början hade hoppats ha på plats i slutet av 2023, men där de alltså ligger efter i schemat.

Mer info: nio.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Google-navigering får livekamera

Lucid-ägare får snart ström från bilen

Nytt återkallande av Tesla Cybertruck

Google testar widgets till Android Auto

Kraftfull Kia EV4 GT kommer nästa sommar

Elektrisk hyllning till Kalifornien-legenden

VW ID. Buzz: Produktionen stoppad på grund av låg efterfrågan

Teslas flaggskepp gör comeback

Undvik fartkameror och böter med TomTom

Kia visar batteriets hälsa cell för cell

Mer överkomliga Tesla

Den här blir lätt att parkera