TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Lotus Eletre blir den första elektriska hyper-SUVen

Lotus bygger in ett KEF-ljudsystem i nya Eletre.

forfatter
Publicerad 2022-03-30 - 10:32

De har pratat om det tag, nu kan vi se resultatet av Lotus elbilsprojekt med det passande namnet Eletre. Och bilen har blivit lite mer än vi tänkte oss. Till exempel är den mer än fem meter lång, alltså BMW iX-territorium, och har 800 V-arkitektur som tillåter snabbladdning upp till 350 kW.

Men det är inte allt.

01 Lotus Eletre Yellow Studio F34
Lotus Eletre. Foto: Lotus

Eletre ska tillverkas i Kina, produktionen startar i slutet av 2022 och de första bilarna kommer att levereras till kunderna under 2023.

Som bilderna visar handlar det om en stor SUV, som är ganska långt ifrån salige Colin Chapmans teser. Han byggde bilar som var så lätta som möjligt för att få optimala köregenskaper. Lotus lovar dock att Eletre inte alls ska kännas som en slö SUV på vägarna utan att 0–100 ska ta mindre än tre sekunder. Då vet vi.

04 Lotus Eletre Yellow Studio Profile
Lotus Eletre. Foto: Lotus

Lotus berättar också att de har jobbat hårt med aerodynamiken för att bilen ska skära genom vinden som en kniv – och dessutom spara energi. Hur det blir med den saken återstår att se, men kanaler från framskärmarna, bakskärmarna, platt undergolv och justerbara spoilers underlättar ju alltid.

Effekten börjar runt 600 hästkrafter och vi pratar så klart om två elmotorer. Åtminstone till att börja med – chassit påstås tåla ännu mer muskler och det finns ingen som helst anledning för Lotus att bli omkörda av Maserati eller Porsche när de elektrifierar sin SUV-bilpark.

03 Lotus Eletre Yellow Studio F78
Lotus Eletre. Foto: Lotus

Glädjande nog är Eletre utrustad med ett riktigt tungt ljudsystem från KEF som heter ”KEF Premium” och är en anläggning med 1 380 watt, 15 högtalare och KEFs unika Uni-Q element.

Ett KEF Reference-system med hela 2 160 watt och 23 högtalare ska också gå att beställa.

 

07 Lotus Eletre Yellow Studio INT1 989x660 1 06 Lotus Eletre Studio INT KeffSpeaker3 989x660 1 01 Eletre Studio INT Centre Console 989x660 1 07 Lotus Eletre Studio INT SeatBack 989x660 1 04 Eletre Studio INT Steering Wheel Detail 989x660 1 21 Lotus Eletre Studio INT Wing Mirror Camera 989x660 1 20 Lotus Eletre Studio INT WheelDetail 989x660 1 19 Eletre Studio INT Steering Wheel 989x560 1
<
>
Lotus Eletre. Foto: Lotus

Eletre-snabbfakta

  • 800 V-arkitektur
  • 100+ kWh-batteri
  • 350 kW-snabbladdning
  • 20 min laddning ger 400 km räckvidd
  • 22 kW-laddning
  • 600 km uppskattad räckvidd, WLTP
  • 0-100 km/h: under 3 s.
  • 250 km/h i topphastighet
  • Mått: L x B x H: 510 x 213,5* x 163 cm
    *med backkameror i stället för backspeglar
  • Axelavstånd: 302 cm

 

Eletre är dessutom:

  • Lotus första elektriska (Tesla Roadster ingår ej)
  • Lotus första SUV
  • Lotus första bil med fyrhjulsdrift

Eletre kan går redan nu att förboka, reservationspriset är 2 500 euro.

 

Kommentarer

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
BMW avslöjar räckvidden på iX1 Öppnar för förhandsbokning av BMW:s nästa el-SUV i sommar.
Nu bör du köpa Tesla Model Y Om du beställer en Model Y nu behöver du inte längre oroa dig för övervikt. Lasten har också fått bättre säkring.
Polestar 2 får utökad räckvidd och nya färger Polestar minskar klimatavtrycket och uppdaterar Polestar 2.
Världens smartaste elcykel i två nya versioner Elcyklarnas svar på Tesla är klara med två helt nya modeller.
Porsches perfekta kompromiss Pris och prestanda gör GTS till Porsches kanske bästa Taycan-version.
Så här blir Xpeng P5 i Sverige Xpeng P5 kan reservas redan nu.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend