Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Lotus Eletre blir den första elektriska hyper-SUVen

Lotus bygger in ett KEF-ljudsystem i nya Eletre.

Av / 2022-03-30 - 10:32
Lotus Eletre blir den första elektriska hyper-SUVen

De har pratat om det tag, nu kan vi se resultatet av Lotus elbilsprojekt med det passande namnet Eletre. Och bilen har blivit lite mer än vi tänkte oss. Till exempel är den mer än fem meter lång, alltså BMW iX-territorium, och har 800 V-arkitektur som tillåter snabbladdning upp till 350 kW.

Men det är inte allt.

01 Lotus Eletre Yellow Studio F34
Lotus Eletre. Foto: Lotus

Eletre ska tillverkas i Kina, produktionen startar i slutet av 2022 och de första bilarna kommer att levereras till kunderna under 2023.

Som bilderna visar handlar det om en stor SUV, som är ganska långt ifrån salige Colin Chapmans teser. Han byggde bilar som var så lätta som möjligt för att få optimala köregenskaper. Lotus lovar dock att Eletre inte alls ska kännas som en slö SUV på vägarna utan att 0–100 ska ta mindre än tre sekunder. Då vet vi.

04 Lotus Eletre Yellow Studio Profile
Lotus Eletre. Foto: Lotus

Lotus berättar också att de har jobbat hårt med aerodynamiken för att bilen ska skära genom vinden som en kniv – och dessutom spara energi. Hur det blir med den saken återstår att se, men kanaler från framskärmarna, bakskärmarna, platt undergolv och justerbara spoilers underlättar ju alltid.

Effekten börjar runt 600 hästkrafter och vi pratar så klart om två elmotorer. Åtminstone till att börja med – chassit påstås tåla ännu mer muskler och det finns ingen som helst anledning för Lotus att bli omkörda av Maserati eller Porsche när de elektrifierar sin SUV-bilpark.

03 Lotus Eletre Yellow Studio F78
Lotus Eletre. Foto: Lotus

Glädjande nog är Eletre utrustad med ett riktigt tungt ljudsystem från KEF som heter ”KEF Premium” och är en anläggning med 1 380 watt, 15 högtalare och KEFs unika Uni-Q element.

Ett KEF Reference-system med hela 2 160 watt och 23 högtalare ska också gå att beställa.

 

07 Lotus Eletre Yellow Studio INT1 989x660 1 06 Lotus Eletre Studio INT KeffSpeaker3 989x660 1 01 Eletre Studio INT Centre Console 989x660 1 07 Lotus Eletre Studio INT SeatBack 989x660 1 04 Eletre Studio INT Steering Wheel Detail 989x660 1 21 Lotus Eletre Studio INT Wing Mirror Camera 989x660 1 20 Lotus Eletre Studio INT WheelDetail 989x660 1 19 Eletre Studio INT Steering Wheel 989x560 1
<
>
Lotus Eletre. Foto: Lotus

Eletre-snabbfakta

  • 800 V-arkitektur
  • 100+ kWh-batteri
  • 350 kW-snabbladdning
  • 20 min laddning ger 400 km räckvidd
  • 22 kW-laddning
  • 600 km uppskattad räckvidd, WLTP
  • 0-100 km/h: under 3 s.
  • 250 km/h i topphastighet
  • Mått: L x B x H: 510 x 213,5* x 163 cm
    *med backkameror i stället för backspeglar
  • Axelavstånd: 302 cm

 

Eletre är dessutom:

  • Lotus första elektriska (Tesla Roadster ingår ej)
  • Lotus första SUV
  • Lotus första bil med fyrhjulsdrift

Eletre kan går redan nu att förboka, reservationspriset är 2 500 euro.

 

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyast med en ansiktslyftning: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen