Kommer 2024

BMW planerar elektrisk M5.

Nästa generation M5 blir BMW:s grymmaste hittills, och en av de snabbaste fyrdörrars sedan-modellerna med elmotor. Eller rättare sagt: tre elmotorer. Enligt brittiska Car Magazine planerar M-sportavdelningen på BMW redan sin första M-modell och den får troligtvis tre elmotorer på 250 kW vardera, vilket motsvarar 1 000 hästkrafter.

I så fall blir det den starkaste M5:an någonsin, sedan E28-generationen av bilen debuterade som M5 1985 med en 3,5-liters rak sexa på 286 hk. Vilket var ganska mycket på den tiden, som jämförelse hade exempelvis Porsche 911 231 hk.

E28 BMW M5

M5 har haft olika motorer sedan 1985, bland annat en helgalen V10 med 507 hk, som gick i 330 km/h utan hastighetsspärr. Nuvarande M5-modellen har en 4,4-liters V8 på 600 hk, men det är alltså ingenting mot den elektriska versionen som debuterar 2024.

M5 med rak V6:a och 286 hk. 0–100 km/h gick på 6,2 sekunder.

Enligt Car Magazine kommer de tre 250 kW-motorerna att sitta på framaxeln och en till vardera bakhjul, så att bilen blir fyrhjulsdriven och helt elektrisk. Bilen kommer att använda CLAR WE-arkitekturen med femte generationens påsbatterier som ska räcka 700 km på en laddning enligt WLTP-standarden.

M5 Competition med 4,4-liters V8, dubbel turbo, 617 hk och 0–100 km/h på 3,4 sekunder.

Den elektriska M5:an ska göra 0–100 km/h på 2,9 sekunder, vilket är 0,3 sek långsammare än en 2020 års Tesla Model S Performance och bara 0,1 sek långsammare än Porsche Taycan Turbo S, som i dagsläget är de närmaste rivalerna till en elektrisk M5.

BMW i4 kommer 2021.

Nästa generations M5 kommer att ha samma design som den elektriska i4, mellanklass-sedanen som kommer 2021, och som konkurrerar med Tesla Model 3 och Polestar 2 och som senare får sällskap av en elektrisk BMW 7-serie. Som i sin tur kommer att dela CLAR WE-arkitektur med bland annat 2022-modellen av Rolls Royce Phantom och 2027-modellen av Cullinan.

PS. Du läser nu en öppen artikel. Om du vill få tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild,
så kan du läsa om våra prenumerationserbjudanden här .
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
1 kommentar

Lämna ett svar

    Läs också

    Slutet för Europas största fotomässa.
    Parlamentet vill skapa bättre hållbarhet genom att främja återvinning och reparation och genom att bekämpa metoder som förkortar enheternas livslängd.
    AKM:s DAC-fabrik nedbrunnen, vilket lamslår tillverkarna i månader. Så reagerar hi-fi-branschen.
    Duon bakom The Rain får förnyat förtroende.
    Risken att bli lurad är större än chansen att göra ett klipp.
    Pop-prinsessan går i helt nya vägar – nu på Disney+.
    Nu är det bara tre veckor kvar tills vi ännu en gång kan skratta och mysa med charmiga Johanne & Co.
    Fujifilm GFX100 får 400 megapixlar.

    Aktuella erbjudanden

    Annons

    Hyundai Kona Electric

    Riktpris: 414900 kr Välljudande Kona

    Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System

    Riktpris: 30000 kr Ljudet av tystnad

    Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System

    Riktpris: 55400 kr 625 hk och 1 500 watt

    Polestar 2

    Riktpris: 659000 kr Nästa elektriska storsäljare
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.