Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Hyundai Kona med nytt utseende och mer utrymme

Nya Hyundai Kona Electric får längre räckvidd och mer utrymme, och den är smartare.

Av / 2023-03-07 - 13:33
Hyundai Kona med nytt utseende och mer utrymme

Äntligen kommer Hyundai Kona Electric med OTA-uppdateringar (Over-the-Air), så att vissa typer av uppdateringar och förbättringar inte kräver att bilen måste in på verkstad. Du vaknar en morgon med en ”ny” bil.

Bilen har äntligen ett främre bagageutrymme (frunk), har aktiva luftspjäll och – inte minst Vehicle-to-Load (V2L), som gör att du kan driva elektriska apparater direkt ur bilens 230-voltsuttag under baksätet, eller via en extern laddningsport.

Hyundai Kona Electric 2023
Foto: Hyundai

Kompakt men gott om plats

Bilen är fortfarande kompakt, men större än sin föregångare. Den är 15 cm längre och mäter nu 4,36 meter. Hjulbasen har också ökats med 6 cm för att ge bättre benutrymme och ökad komfort.

”Växelspaken” har flyttats till rattstången för att ge mer utrymme i bilens mittkonsol. Tillsammans med de större måtten ger den nya inredningen ett mer funktionellt och bekvämt utrymme för både förare och passagerare. Ett intryck som ska ”förstärkas av ett intuitivt och smart gränssnitt av knappar och körkontroller placerade runt ratten”.

(Photo 10) Hyundai KONA Electric_Interior
Mer utrymme i baksätet. Foto: Hyundai

Där fram kan bilen levereras med ”relaxation comfort”-säten, som kan lutas tillbaka till en ”viktlös” avkopplingsposition. Detta i linje med NASA:s standarder. Baksätet är ett så kallat Curveless Bench Seat, för att maximera utrymmet. Ryggstödet kan också ställas in i olika vinklar.

(Photo 12) Hyundai KONA Electric_Interior copy
Foto: Hyundai

Digital teknik och Bose-ljudanläggning

Nya Kona har uppgraderats med två 12,3-tumsskärmar, digital nyckel och ett nytt användargränssnitt som Hyundai kallar Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). Detta integrerar navigering, instrumentbräda och vindrutedisplay (Head-Up display) ”i ett sömlöst grafiskt användargränssnitt”, som det heter så fint.

Du behöver inte nödvändigtvis använda nyckeln för att öppna och låsa bilen, detta kan göras med en mobil eller smartklocka med NFC.

E-Active ljuddesign producerar olika futuristiska ”motorljud” inuti kupén, vilket ska göra det mer underhållande för föraren att köra. Du kan själv styra ljudnivån och olika ljudeffekter.

Om du väljer premium ljudanläggning levereras denna av Bose med åtta högtalare och en subwoofer. Systemet är ”finjusterat av ljudtekniker för att ge en rik och fullfjädrad ljudupplevelse.” Både fram och bak finns två USB-C-kontakter, så alla i bilen kan ladda sin mobil eller surfplatta. På sikt kommer Hyundai också att bygga in strömningstjänster i sitt Bluelink-gränssnitt. Både musik och video, men troligen kan videotjänster endast användas när bilen är parkerad.

(Photo 8) Hyundai KONA Electric
Foto: Hyundai

Lång räckvidd

Den angivna räckvidden uppskattas upp till 490 kilometer (WLTP) med det största batteripaketet på 65,4 kWh. Anledningen är bättre aerodynamik. Bilen har (naturligtvis) förarassistans med nivå 2-autonomi, kollisionsundvikande och döda vinkeln-varning. Dessutom har den, liksom Ioniq 5, fjärrparkeringsassistent, så att du kan stå utanför en trång parkeringsplats och styra din bil fram och tillbaka med nyckeln. Den kommer till och med att korrigera sin kurs där det behövs, för att undvika att köra in i föremål på sidorna, och stannar av sig själv innan den kör på något.

Strömlinjeformat och futuristiskt

Bilen har fått ett mer strömlinjeformat och futuristiskt utseende sedan förra gången, och ett upplyst pixelmönster som löper längs underkanten av hela bilens bredd, både fram och bak, vilket definitivt gör att bilen sticker ut.

(Photo 2) Hyundai KONA Electric
Foto: Hyundai

Hyundai Kona Electric: Priser och tillgänglighet

Hyundai har ännu inte meddelat svenska priser, men i USA börjar den på 35 000 dollar.

Mer info: hyundai.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Toyota Mirai: En riktig mardröm

Ny Mini-modell på väg

Topless och vackert från Maserati

Snart går Mercedes EQS ännu längre

Alfa Romeos första elbil

Tesla Model Y med 600 km räckvidd

Fullständigt vansinne

Xpeng avtäcker el-SUV för folket

Här finns tillräckligt med utrymme

Snart kommer du att kunna snabbladda hos Ford

Så mycket bättre är nya Porsche Taycan

ID. Buzz - äntligen med fyrhjulsdrift

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen