TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
HÖSTERBJUDANDE: 5 VECKOR FÖR 5 KR
Nyhet

Här kör en BMW med fyra motorer

BMW i4 M50 har modifierad kaross och unik drivlina.

forfatter
Publicerad 2022-08-18 - 18:43

Man kan undra hur en BMW i4 M50 med fyra elmotorer beter sig.  Kanske kommer vi en dag att få reda på det, men knappast inom en snar framtid. För denna kraftigt modifierade i4 M50 finns det bara en av.

Den unika bilen är en testbil för ny teknik och kommer att testas på vägen efter en längre utvecklingsfas med olika tester.

Tittar man lite närmare på bilden kan man se att hjulhusen har vuxit i bredd, förmodligen för att ge plats åt en avancerad drivlina med en milt sagt uppgraderad chassiteknik. Jämfört med en BMW i4 M50.

Fram- och bakaxlarna är modifierade för kördynamik mer som en BMW M än en M50, och fjädringen är hämtad från M3 och M4.

Där en M50 har två elmotorer, en för fram- och en för bakaxel, har den här fyra elmotorer – en för varje hjul, som styrs av en styrenhet som ger bilen unik fyrhjulsdrift. Ett slags xDrive ultra så att säga, där styrenheten ger bilen steglös och blixtsnabb kraftfördelning via en lamellkoppling och differentialer till de fyra drivhjulen.

Kraftöverföringen är baserad på wattpedalens läge, framhjulens styrvinkel, hjulens rotationshastighet, längsgående och lateral acceleration och flera andra parametrar som inte anges.

Det ska bara ta millisekunder att fördela elmotorernas kraft och vridmoment. BMW menar att den elektriska styrningen är mycket snabbare och mer dynamisk än konventionella drivsystem.

De har inte bara byggt den här för att locka oss, utan det är förmodligen en första antydan om en kommande generation elektriska M-bilar.

BMW i4 M50

Körmaskin för körglada

BMW i4 M50 är en lyckad kompromiss mellan racerbil och familjebil.

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

1 svar på ”Här kör en BMW med fyra motorer”

Lämna en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
blank
Kommer på vägen 2024 Mercedes-Benz bekräftar att den elektriska Geländewagen kan väntas i slutet av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 här Håll ögonen öppna när vi får se Polestar 3 den 12 oktober.
Mer kraft och längre räckvidd Uppdaterar DS 3 Crossback och Peugeot e-208.
Xpeng P9: På väg till Sverige Gott om plats, bra komfort och "byggd som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: tämligen ordinära På batteridagen lovade Elon Musk nya batterier med helt ny teknik och banbrytande kapacitet. Nu är batterierna här... och de är helt vanliga.
Ferrari med 715 hk och 1420 watt Burmester-anläggning Massiva krafter både under huven och i kupén.
Följ Ljud & Bild