TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Citroën ELO: Sex smarta lösningar som familjebilar borde haft för länge sedan

Ström till grillen, sovplats för två och ett hemmakontor på hjul. Citroën ELO är en konceptbil – men tekniken finns redan.

Citroën ELO: Sex smarta lösningar som familjebilar borde haft för länge sedan

En bil står parkerad 95 procent av tiden. Ändå behandlar vi den som ett rent transportmedel. Citroën ELO, en ny konceptbil som visas upp i Bryssel i januari, ställer en enkel fråga: Tänk om bilen kunde göra mer?

Här är fem problem som den försöker lösa, och varför lösningarna borde ha varit standard för länge sedan.

Citroen ELO CL 25.016.010h
(Foto: Citroën)

80 kWh till köket och högtalaren

Du har ett 70-80 kWh-batteri i din bil. Det är tillräckligt med energi för att driva hela ditt kök – spis, diskmaskin och kylskåp – i över två veckor. Ändå kan de flesta elbilar bara använda denna energi till en sak: att köra.

Citroën ELO har V2L (Vehicle-to-Load), som gör att du kan ansluta elektrisk utrustning direkt. Grillen på campingen, högtalaren på stranden eller laddning av elverktyg i stugan. Bilen blir ett mobilt kraftverk.

V2L finns redan i Hyundai Ioniq 5 och Ioniq 6, Kia EV6 och EV9 samt flera kinesiska modeller. Den amerikanska versionen av Ford F-150 Lightning kan försörja ett helt hus med ström under ett strömavbrott, men är tyvärr begränsad till några få kilowatt i detta land. I de flesta europeiska elbilar saknas funktionen helt. Det är som att ha en schweizisk armékniv och bara använda bladet.

Annons
Läs också Nyhet: Zaptec Go 2: Elbilsladdaren utnyttjar din solenergi Efterföljaren till vår favoritladdare för bilen är här. Zaptec Go 2 har solcellsintegration och en inbyggd display som håller koll på strömförbrukningen.
Citroen-ELO
(Foto: Citroën)

Kortare än en Golf, men plats för sex

Moderna SUV:ar har blivit enorma. En Mercedes EQS SUV är över fem meter lång. Och om du tycker att svenska parkeringsplatser är trånga, prova de ”skokartonger” som finns på kontinenten.

Citroën ELO är bara 4,10 meter lång – kortare än en Volkswagen Golf. Ändå rymmer den upp till sex personer. Den elektriska arkitekturen med ett plant golv maximerar utrymmesutnyttjandet, och höjden på 1,70 meter gör att man nästan kan stå upprätt inuti.

Föraren sitter i mitten, inspirerat av sportbilar som McLaren F1. Fyra dörrar utan mittstolpe gör att du kan öppna hela sidan av bilen i trånga utrymmen. Kompakt på utsidan, rymlig på insidan. Så enkelt, så sällsynt.

Citroen ELO CL 25.016.022s_rest_169
Citroën ELO har en luftmadrass som blåser upp sig själv. (Foto: Citroën)

Självuppblåsande luftmadrass

Att campa med bilen är en populär trend. Men lösningarna är besvärliga: lösa madrasser som måste pumpas upp, filtar som glider omkring och ett bagageutrymme fullt av utrustning som tar timmar att packa.

Citroën ELO har två integrerade luftmadrasser som blåses upp automatiskt via bilens kompressor. Tryck på en knapp, vänta några sekunder, och din sovplats är klar. Samma kompressor kan pumpa cykeldäck eller SUP-brädor.

Tre av baksätena kan lyftas ut och användas som utomhusstolar. Så praktiskt att man undrar varför ingen har gjort detta tidigare.

En fästpunkt för en projektor och en liten skärm gör det möjligt att ha filmkvällar utomhus – men du måste ta med din egen projektor.

Citroen ELO CL 25.006.STA20h scaled
Förarsätet i mitten. (Foto: Citroën)

Roterande säte och projektor i vindrutan

Efter pandemin blev hybridarbete det nya normala. Men vad gör du när det är för bullrigt hemma och kaféet är fullt?

ELO har ett förarsäte som kan rotera 360 grader, ett integrerat PC-bord och kan visa videosamtal via projektion i vindrutan. Kombinera det med V2L-ström och din mobila hotspot, så har du ett kontor som fungerar på parkeringen utanför ditt kundmöte eller vid sjön eller havet under lunchrasten.

Roterande säten finns i skåpbilar. Head-up-displayer finns i de flesta premiumbilar. Citroën har helt enkelt satt ihop det på ett sätt som är logiskt för människor som arbetar flexibelt.

Citroen ELO CL 25.016.022s_work_169
Förarsätet är roterbart och har ett bord för din laptop. (Foto: Citroën)

Däcken talar om när de behöver bytas

De flesta märker först att däcken är slitna när det är för sent – under vinterförhållanden eller vid en besiktning.

ELO har Goodyear-däck som övervakar tryck och slitage och varnar dig via en app och LED-lampor i fälgen. Smart teknik på en plats vi sällan tänker på.

Läs också Guide: Bättre laddning av elbilar: Så blir du av med räckviddsångesten Är du sugen på ny elbil men tycker att laddningen verkar för komplicerad? Är du rädd för att få slut på ström? Här är allt du behöver veta.

Men du kan inte köpa den

Det är här frustrationen ligger. Citroën ELO är en konceptbil utan några tillkännagivna produktionsplaner. Stellantis, moderbolaget, har inte bekräftat om plattformen någonsin kommer att gå i produktion.

– ELO har designats in i minsta detalj för att vara praktisk, rolig och smart, säger Pierre Leclercq, designchef på Citroën.

Vackra ord. Men familjer som vill ha dessa lösningar idag måste sätta ihop dem själva: en elbil med V2L, en lös madrass, en bärbar projektor. Det fungerar. Det är bara besvärligt.

Det finns ett riktigt alternativ på marknaden: Volkswagen ID. Buzz. Den har utrymme och en mångsidig känsla, men saknar V2L och de smarta detaljer som gör ELO så intressant.

Citroën visar vad som är möjligt. Frågan är om de – eller någon annan – faktiskt vågar bygga det.

Mer info: citroen.se

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ny elbil från Kia för cirka 300 000 kronor

Den billigaste Teslan någonsin

BYD ökar batterigarantin avsevärt

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz

Honda lanserar elmotorcykel i Europa