En bil står parkerad 95 procent av tiden. Ändå behandlar vi den som ett rent transportmedel. Citroën ELO, en ny konceptbil som visas upp i Bryssel i januari, ställer en enkel fråga: Tänk om bilen kunde göra mer?
Här är fem problem som den försöker lösa, och varför lösningarna borde ha varit standard för länge sedan.

80 kWh till köket och högtalaren
Du har ett 70-80 kWh-batteri i din bil. Det är tillräckligt med energi för att driva hela ditt kök – spis, diskmaskin och kylskåp – i över två veckor. Ändå kan de flesta elbilar bara använda denna energi till en sak: att köra.
Citroën ELO har V2L (Vehicle-to-Load), som gör att du kan ansluta elektrisk utrustning direkt. Grillen på campingen, högtalaren på stranden eller laddning av elverktyg i stugan. Bilen blir ett mobilt kraftverk.
V2L finns redan i Hyundai Ioniq 5 och Ioniq 6, Kia EV6 och EV9 samt flera kinesiska modeller. Den amerikanska versionen av Ford F-150 Lightning kan försörja ett helt hus med ström under ett strömavbrott, men är tyvärr begränsad till några få kilowatt i detta land. I de flesta europeiska elbilar saknas funktionen helt. Det är som att ha en schweizisk armékniv och bara använda bladet.

Kortare än en Golf, men plats för sex
Moderna SUV:ar har blivit enorma. En Mercedes EQS SUV är över fem meter lång. Och om du tycker att svenska parkeringsplatser är trånga, prova de ”skokartonger” som finns på kontinenten.
Citroën ELO är bara 4,10 meter lång – kortare än en Volkswagen Golf. Ändå rymmer den upp till sex personer. Den elektriska arkitekturen med ett plant golv maximerar utrymmesutnyttjandet, och höjden på 1,70 meter gör att man nästan kan stå upprätt inuti.
Föraren sitter i mitten, inspirerat av sportbilar som McLaren F1. Fyra dörrar utan mittstolpe gör att du kan öppna hela sidan av bilen i trånga utrymmen. Kompakt på utsidan, rymlig på insidan. Så enkelt, så sällsynt.

Självuppblåsande luftmadrass
Att campa med bilen är en populär trend. Men lösningarna är besvärliga: lösa madrasser som måste pumpas upp, filtar som glider omkring och ett bagageutrymme fullt av utrustning som tar timmar att packa.
Citroën ELO har två integrerade luftmadrasser som blåses upp automatiskt via bilens kompressor. Tryck på en knapp, vänta några sekunder, och din sovplats är klar. Samma kompressor kan pumpa cykeldäck eller SUP-brädor.
Tre av baksätena kan lyftas ut och användas som utomhusstolar. Så praktiskt att man undrar varför ingen har gjort detta tidigare.
En fästpunkt för en projektor och en liten skärm gör det möjligt att ha filmkvällar utomhus – men du måste ta med din egen projektor.

Roterande säte och projektor i vindrutan
Efter pandemin blev hybridarbete det nya normala. Men vad gör du när det är för bullrigt hemma och kaféet är fullt?
ELO har ett förarsäte som kan rotera 360 grader, ett integrerat PC-bord och kan visa videosamtal via projektion i vindrutan. Kombinera det med V2L-ström och din mobila hotspot, så har du ett kontor som fungerar på parkeringen utanför ditt kundmöte eller vid sjön eller havet under lunchrasten.
Roterande säten finns i skåpbilar. Head-up-displayer finns i de flesta premiumbilar. Citroën har helt enkelt satt ihop det på ett sätt som är logiskt för människor som arbetar flexibelt.

Däcken talar om när de behöver bytas
De flesta märker först att däcken är slitna när det är för sent – under vinterförhållanden eller vid en besiktning.
ELO har Goodyear-däck som övervakar tryck och slitage och varnar dig via en app och LED-lampor i fälgen. Smart teknik på en plats vi sällan tänker på.
Men du kan inte köpa den
Det är här frustrationen ligger. Citroën ELO är en konceptbil utan några tillkännagivna produktionsplaner. Stellantis, moderbolaget, har inte bekräftat om plattformen någonsin kommer att gå i produktion.
– ELO har designats in i minsta detalj för att vara praktisk, rolig och smart, säger Pierre Leclercq, designchef på Citroën.
Vackra ord. Men familjer som vill ha dessa lösningar idag måste sätta ihop dem själva: en elbil med V2L, en lös madrass, en bärbar projektor. Det fungerar. Det är bara besvärligt.
Det finns ett riktigt alternativ på marknaden: Volkswagen ID. Buzz. Den har utrymme och en mångsidig känsla, men saknar V2L och de smarta detaljer som gör ELO så intressant.
Citroën visar vad som är möjligt. Frågan är om de – eller någon annan – faktiskt vågar bygga det.
Mer info: citroen.se



