TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

BMW i3 eDrive35L har lanserats

BMW har lanserat en ny i3. Men det finns en hake.

forfatter
Publicerad 2022-04-04 - 15:59

3-serien har länge varit BMW:s mest sålda modellserie och många har nog väntat på att den ska bli elektrisk också. Nu blir den det, men tyvärr kan du inte köpa den.

BMW i3 eDrive35L, som den heter, finns nämligen bara på den kinesiska marknaden, och tillverkas av BMW Brilliance Automotive i Shenyang, Kina.

Att den heter i3 kan tyckas lite konstigt för oss här hemma som har sett en helt annan i3 på vägarna sedan 2014, men det är trots allt logiskt att en elektrisk 3-serie heter i3. Bilen bygger på samma plattform som dagens 3-serie men har fått 11 cm längre hjulbas (296 cm) – därav L:et i namnet. BMW skräder inte orden heller och kallar i3 eDrive35L för limousin!

P90454625 lowRes
BMW i3 eDrive35L. Foto: BMW

Batterikraften verkar ha tagits från BMW iX3. Alltså en 286-hästars (210 kW) elmotor som driver bakhjulen och ett 66,1 kW-batteri som ger en räckvidd på 526 km. Efter den kinesiska CLTC-standarden, märk väl, inte WLTP vi är vana vid att jämföra med.

Även förbrukningen på 14,3 kWh anges enligt kinesisk standard.

Chassit på den 487 cm långa versionen av 3-serien ska vara finjusterat efter kinesiska vägar och på dem är bilen minsann ingen snigel. 6,2 sekunder ska 0–100 km/h ta. Laddtiden från 10 till 80 % anges till 35 minuter, och bilen kan ta emot 95 kW från snabbladdare samt har en ombordladdare på 11 kW.

När vi ändå håller på att räkna upp siffror så är bagageutrymmet inget att skämmas över. 410 liter är trots allt 35 liter mer än man får i laddhybriden 330e och bara 60 liter mindre än lastvolymen i en i4.

I kupén känner man snabbt igen BMW:s operativsystem OS8 och iDrive från ovan nämnda i4.

I och med i3 eDrive35L har BMW-koncernen sex batteridrivna elbilar, inklusive Mini Cooper SE.

BMW i3 i4
Foto: BMW
Läs också Körmaskin för körglada BMW i4 M50 är en lyckad kompromiss mellan racerbil och familjebil.
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Lämna en kommentar

MSI Creates a Graphics Card with Creators, Designers, and Artists in Mind

Every day, designers and creators sit at their desk to make magic. Whether it is editing the next viral TikTok, or designing a 3D motion graphic character, designers and creators need a graphics card they can rely on.

Världens snabbaste gatubil är rent ut sagt skrämmande Mytomspunna Model S Plaid uppmuntrar till att bryta mot lagen. Och inte bara på grund av hastigheten.
Polestar 2 får bakhjulsdrift och mer kraft Snabbare, sportigare och med längre räckvidd.
SE VIDEO: Tesla Model S Plaid – galenskap på fyra hjul! Geir och Audun har provkört Tesla Model S Plaid! Hela testet kommer lördag, här får du en liten försmak.
Det här är Årets bil 2023 Car of the Year för 2023 har utsetts.
Teslas prissänkning: Har de förändrat bilmarknaden? Nu får du plötsligt en rymlig Model Y familjebil till priset av en småbil. Det borde få konkurrenterna att darra.
Följ Ljud & Bild