Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

0-100 under fem sekunder för BMW iX

Du kan köra BMW: s nästa elektriska SUV från hösten 2021.

Här är BMW:s nästa elbil, iX, som det kallas nu, men dess storlek säger oss att en siffra snart kommer att läggas till de två bokstäverna, och det är inte svårt att gissa vilken det kommer att bli.

För den stora elektriska SUV:en som kommer nästa år är i ungefär samma storlek som en X5 utvändigt, och till skillnad från iX3 får den fyrhjulsdrift.

Rullande dator

 

Hjulbasen sträcks lite jämfört med X5, till 3000 mm, vilket bör ge bättre utrymme inuti, där vi hittar två stora skärmar – 12,3” och 14,9” – surroundsystem från Harman Kardon med 4D-ljud från 30 högtalare och 1600 watt – och 5G-dataanslutning, vilket bland annat möjliggör trådlösa uppdateringar i en hastighet 4G inte är i närheten av.

Annons

Bilderna visar en mycket rymlig SUV, särskilt i baksätet, vilket påminner mer om en X7. Bagageutrymmet har en volym på ca 500 liter, och bilen kan ta ett takräcke och vara utrustad med dragkrok. Dragvikt har inte angetts.

Nytt designspråk

Du kan se designelement från den progressiva i3 som fortfarande ser fräsch och modern ut, och den helt elektriska i4 som också kommer under 2021.

LED-strålkastarna är bland de smalaste vi har sett, och baklyktorna med lysdioder ser ut som bakgrundsbelysta myntinkast.

Annons

Dörrarna är ramlösa, och de infällda dörrhandtagen är tryckkänsliga, backkameran är inbäddad i logotypen bak och rengör sig själv, medan den vertikala grillen är full av sensorer, och interiören är ganska minimalistisk.

BMW lovar elektriska versioner av 5-, 7-serien och X1 BMW måste vara ett hållbart företag, och inom de närmaste tio åren ska fler än sju miljoner elektriska BMW köras på vägarna.

Små kristalliknande kontroller som den elektriska justeringen av sätena, de diskret infällda luftmunstyckena och frånvaron av knappar skvallrar om en medveten önskan att skapa en ny stil för BMW-interiörer.

Det finns anledning att tro att den kör som en riktig BMW också. Titta bara på den sexkantiga ratten, som utstrålar sport, eller M-sport för att vara lite mer exakt. Och den kan beställas med sportsäten som ger bättre sidostöd än det ser ut som att sätena i bilderna nedan gör.

Din från hösten 2021

De blå detaljerna kan förhoppningsvis väljas bort när du beställer bilen, då de påminner om den tid när alla var tvungna att skriva 16V eller Turbo på bilarna, för att annonsera deras nytänkande.

Annons

BMW säger att bilen kan kunna beställas från våren 2021, och att de första bilarna kan levereras från hösten nästa år.

200 kW snabbladdning

Då får man en mycket rymlig bil med fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 600 km, över 500 hk som spurtar BMW:n till 100 km/h på under fem sekunder, och upp till 200 kW snabbladdning.

Det kan fylla på strömmen i 100 kWt batteriet från 10 till 80 procent kapacitet på 40 minuter, eller 12 mils ökad räckvidd med 10 minuters laddning.

New BMW iX 8 New BMW iX 3 New BMW iX 5 BMW iX Sports Pack 3 BMW iX Sports Pack 5 BMW iX 4 BMW iX Sports Pack 4 BMW iX Sports Pack 7 BMW iX Sports Pack 6
<
>

Hållbara material

Elbilar är inte precis lätta, och elektriska stadsjeepar är värst. BMW uppger inte vikten, men säger att lätta material som kolfiber, aluminium och CFRP – som är en kol/plast-kombination – bör bidra till att hålla vikten nere.

Annons

BMW är också angelägna att berätta att interiören till stor del är gjord av hållbara material. Återvunnen plast används på flera ställen, bland annat i mattorna, i mittkonsolen, dörrlister och på sätesdetaljer.

De säger också att batterierna inte innehåller jordartsmetaller, och att delar av cellerna är gjorda av återvunnet material.

Håll ögonen öppna för mer data och info om nya iX i framtiden.

 

Annons

Läs alla artiklar i 1 vecka för 1 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.

ngen bindningstid Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter
Skrevet av

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

1 Comment

  1. Nixon

    2021-01-08 at 16:58

    Imponerande prestanda och mycket annat som väcker vill ha känslan.
    Synd bara att BMWs ”njurar” mer påminner om ett hårigt arsle.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Redaktionen rekommenderar

Läs också

Du kan köra BMW: s nästa elektriska SUV från hösten 2021.

Du kan köra BMW: s nästa elektriska SUV från hösten 2021.

Du kan köra BMW: s nästa elektriska SUV från hösten 2021.

Du kan köra BMW: s nästa elektriska SUV från hösten 2021.

Du kan köra BMW: s nästa elektriska SUV från hösten 2021.

Du kan köra BMW: s nästa elektriska SUV från hösten 2021.

Du kan köra BMW: s nästa elektriska SUV från hösten 2021.

Vi recenserar bra och lätt sommarunderhållning som du kan streama en regnig sommarkväll.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.