Nu när årets största familjehögtid står för dörren är det kutym att biografer och streamingtjänster översvämmar publiken med julfilmer och julserier.
Många måste se Kalle Anka och hans vänner på julafton, medan andra helt enkelt inte kan vara utan Love Actually, Grinchen, Livet är underbart eller Ett päron till farsa firar jul.
Visst finns det några hedervärda undantag, men de flesta titlarna är av väldigt enkel karaktär, lättsamma och irriterande formelbaserade.
Det är nu sex år sedan Netflix släppte sin nordiska jul-succéserie Home for Christmas. Det är en av de som har varit mest framgångsrika utanför Norden, med en stor internationell publik.
Här mötte vi den sprudlande, lite naiva, charmiga och intensivt romantiska sjuksköterskan Johanne (Ida Elise Broch). Singeln Johanne hade ett uppdrag: att hitta en pojkvän innan jultomten klämde sig ner i skorstenen på julafton. Det gick sådär …
Juljakt på den stora kärleken
Under två säsonger (2019, 2020) har vi följt Johannas invecklade sökande efter kärlek, mitt i den hektiska julruschen. Och en av förra årets största streamingöverraskningar var nog att Netflix lyckats övertala seriens skapare och Netflix-veteranen Per-Olav Sørensen (Störst av allt, The Playlist) att återvända till julstämningen.
Om några dagar kan du sätta dig till rätta i fåtöljen och följa de nya romantiska förvecklingarna och dramatiken för Johanne, som nu är 35 år och fortfarande singel. Och visst var vi lite skeptiska – men ännu en gång visar Sørensen och hans begåvade team av manusförfattare vilken god och genuin förståelse de har för mänskliga drama, kryddat med charmiga karaktärer och en lätt dos komedi.
I den andra säsongen såg vi Johanne drabbas av hjärtesorg, julstress, vänner som flyttade bort och en familj på väg att splittras. Hon ”löste” det med alkohol och festande, nya tatueringar och en intensiv lust att ha sex. Och i bakgrunden lurade Jonas (Felix Sandman, Störst av allt). Vi lämnade dem båda lite villrådiga och med relativt öppna framtidsutsikter…

Singel för evigt?
När vi träffar Johanne igen är det ännu en gång adventstider, hon är stressad på jobbet och hennes långvariga singelstatus tär på hennes tålamod. På jobbet kallar hennes eldiga kollega Vera (den talangfulla Felicia Danielsson, Lajka) henne för ”Guldmunk” – alltså en som har varit ett år utan sex.
Men mitt i trettioårsåldern och med chefsansvar på jobbet känner Johanne att varken modern nätdejting eller fylleflörtar (och -ligg) på stan är ”hennes grej” längre. Dessutom var uppbrottet med Jonas tufft – och hon börjar tvivla på om hon någonsin kommer att släppa in någon igen. Då går diskbänken sönder …
Efter en rigorös urvalsprocess, där det viktigaste kravet är att köket måste vara klart till julafton, slutar det med att Johanne anlitar ”Snekker-Bo” (Gard Løkke) för renoveringsjobbet. Men är det rädslan för att bli en ”Guldmunk” som spelar henne ett spratt, eller börjar hon hysa äkta känslor för den stilige, bredaxlade snickaren?

Jultema
Direkt originell och oförutsägbar är inte etiketter vi skulle klistra på Home for Christmas, men manusförfattarna kommer undan med mycket tack vare charm, lekfullhet och bra skådespeleri, samt karaktärer vi bryr oss om och situationer vi alla har varit i, där julglädje och obligatorisk familjetrivsel förvandlas till negativ stress och pliktkänslor.
Du vinner inga större pengasummor om du gissar hur det här mysiga juldramat slutar, men på vägen lyckas – trots en del lite väl säkra och förutsägbara val – Sørensen berätta en genuint hjärtevärmande historia.

Det ska dock sägas att utan den fenomenalt begåvade Broch i huvudrollen hade vi förmodligen inte blivit förförda lika lätt. Broch är perfekt castad som den lite vimsiga och ibland hopplösa charmbomben. Titta bara på hennes subtila skådespeleri, med ett otroligt uttrycksfullt ansikte, präglat av en fladdrande blick och ett osäkert leende, när hon rullar genom sjukhuskorridorerna. Hatten av för henne! Tyvärr kan man inte säga detsamma om hela ensemblen.
Förutom Broch lyser Danielsson, Løkke, Dennis Storhøi och Hege Schøyen den här gången och bidrar med äkta känslor. Tyvärr får legendariske Bjørn Sundquist inte så mycket speltid i en lite underskattad roll som kunde ha fördjupat seriens tema.
Gediget hantverk
Miljön Home for Christmas är lika pittoresk och julig, och bra Norge-reklam, som tidigare, och foto, klippning, ljud och scenografi vittnar om att teamet verkligen inte har sin första dag på jobbet. Dagny har ingen roll denna gång, men hennes fängslande musik spelar fortfarande en central roll.
Vi förstår att seriens skapare har fått i uppdrag att göra en ”julig” serie, med vissa tillhörande begränsningar och förväntade formler, men vi hade kunnat önska oss att de hade vågat vara lite mer okonventionella och bryta mallen en smula.

Med det sagt bryter serien sig loss från sina begränsningar mot slutet och visar att både Home for Christmas och Johanne själv äntligen har vuxit upp. Ovanpå alltihop får du se Norge i all sin vackra, nationalromantiska vinterprakt, och en charmigt oskyldigt och mysig skrattstund – och om det är något vi nordbor älskar så är det ju att mysa! God jul.
4 starka julstjärnor till en serie som levererar sin bästa säsong i sin avslutande (extra)runda.
12 december är det global Netflix-premiär, då släpps hela säsongen. Recensionen baseras på samtliga åtta avsnitt.
Fakta:
- Netflix
- Release: 12 december 2025
- Regi: Per-Olav Sørensen
- Med: Ida Elise Broch, Dennis Storhøi, Anette Hoff, Helga Guren, Hege Schøyen, Christian Ruud Kallum, Audun Sandem, Iselin Shumba, Felix Sandman, Gard Løkke, John Carew, Herman Tømmeraas, Felicia Danielsson, Bjørn Sundquist, Janne Heltberg
- Genre: Drama
- Land: Norge
- År: 2025
- Längd: 4:06
- Betyg: 4
- IMDb







