Recension: Home for Christmas, säsong 1

Home for Christmas, säsong 1 (Foto: Netflix)

Före jul ljuger Johanne ihop en fiktiv pojkvän – nu har hon 24 dagar på sig att skaffa en riktig.
Karakter
Komedi
Home for Christmas, säsong 1
Annons
Annons
forfatter

Netflix fortsätter att satsa lokalt i Norden, med en ny serie från regissören och manusförfattaren till Störst av allt, Per-Olav Sørensen.

Den här gången har Sørensen skrivit en serie som är så formelorienterad och anpassad efter säsongen/högtiden att vi föreställer oss att Netflix avancerade algoritmer pulserar häftigt rött hela vägen till nya tittarrekord. Å andra sidan är Home for Christmas odiskutabelt en charmbomb, och en must see-serie i juletid.

Sjuksköterskan Johanne (Ida Elise Broch) har just passerat skrämmande 30 år och har hållit sig undan pojkvänner sedan hon blivit brutalt dumpad tre år tidigare. I den ”harmoniska” storfamiljen har alla hennes syskon stadgat sig och har 2–3 irriterande småbarn, så förväntningarna från familj och vänner om en ny pojkvän tilltar i styrka ju närmare julskinkan hon kommer.

Så under en middag ett par veckor före ju kastar en frustrerad Johanne ur sig en vit lögn: Jodå, hon har visst en pojkvän, och hon ska ta med honom hem till jul. Nu har hon 24 dagar på sig att hitta en lämplig man.

Annons

Välvilliga medhjälpare i form av vänner, kollegor och familj saknas inte, alla står nästan i kö för att hjälpa Johanne att få ett ”komplett” liv som ”är meningsfullt” – och Johanne kastar sig huvudstupa in i alltihop. Det börjar med intensiv speed-dating, där den ena kandidaten efter den andra överträffar den föregående när det gäller märkligheter och tokiga egenheter. Kul, men lite väl överdrivet och inte särskilt subtilt.

Webbdating-appar föser ihop henne med allt från sportfånar och nördar till bråkstakar och kåta pappas pojkar i slutet av tonåren. I ren frustration håller Johanne på att ge upp – är det egentligen en pojkvän hon drömmer om?

Home for Christmas, säsong 1  (Foto: Netflix)

Home for Christmas är fullproppad med en härlig blandning av roliga, konstiga, helt genomsnittliga och charmiga karaktärer. Mest spännande är en av Johannes patienter, 89-åriga Ghita Nørby i en paradroll som Johannes mentor. Småfräck, envis, full av livserfarenhet och politiskt inkorrekt åsikter sticker hon verkligen ut ur mängden.

Home for Christmas, säsong 1  (Foto: Netflix)

Serien stjäl oblygt från andra romantiska komedier och julklassiker, bland annat Johannes favoritfilm Love Actually, en film som hon för övrigt inte tål att någon kritiserar. Pappan i huset (Dennis Storhøi) imiterar Chevy Chase (Ett päron till farsa firar jul) med julbelysningen ända tills strömmen går i hela grannskapet, musikern Gabrielle har fått Rhys Ifans roll (från Notting Hill) som ”excentrisk” och godhjärtad inneboende. En roll hon klarar fint. Men så länge allt fungerar, och serien lyckas skapa sitt eget, och (relativt) trovärdiga jordnära universum, så är allt förlåtet.

Serien är charmerande så det räcker och tack vare en övertygande Ida Elise Broch i huvudrollen, plus ett fint galleri av biroller, är den imponerande. Att du kommer att dra på smilbanden och blir charmad är vi är säkra på, däremot är vi inte lika säkra på att du blir särskilt överraskad av Home for Christmas – den är för förutsägbart och formelbaserad för det. Vissa av scenerna verkar väl konstruerade och konstlade.

Annons

 

Hjem til jul, sesong 1_3 Hjem til jul, sesong 1_2 Hjem til jul, sesong 1_5 Hjem til jul, sesong 1_7
<
>
Home for Christmas, säsong 1 (Foto: Netflix)

Allting utspelas i ett Norge som är klätt i sin vackraste vinterskrud (med renar på gatorna!) och serien kommer förmodligen att fascinera många även utanför Norge, men det största skälet till att man gillar Home for Christmas är det universella och igenkännliga – oavsett om man är från Köpenhamn, Vancouver, Bremen eller Neapel så känner man igen sig i alla Johannes problem, både om man lever som singel eller i en långvarig relation.

Förväntningar och påtryckningar om att skaffa en livskamrat och en jobbig familj, påfrestande familjemiddagar med ”gulliga” småbarn, inkompetenta chefer, misslyckade förhållanden och känslan av att inte räcka till, kommer att tilltala många av oss. Dessutom är serien så full av jul att till och med Ebenezer Scrooge skulle ha blivit charmad, och den förlösande humorn fixar den rätta julstämningen.  4 stabila (jul)stjärnor.

 

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Netflix
  • Release: 5 december 2019
  • Regi: Per-Olav Sørensen
  • Med: Ida Elise Broch, Gabrielle Leithaug, Ghita Nørby, Hege Schøyen, Dennis Storhøi, Anette Hoff, Oddgeir Thune, Mads S. Pettersen, Felix Sandman, Line Verndal, Bjørn Skagestad, Stian Blipp
  • Genre: Komedi
  • Land: Norge
  • År: 2019
  • Längd: 3:00
  • Betyg: 4
IMDB Rating
Summary:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.