TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
BLACK WEEK PÅ LB+ - 12 MND 30%!

Recension The Playlist

Berättelsen om Spotifys svåra födelse

I en turbulent tid präglad av laglöshet, piratstreaming och dalande skivförsäljning såg några svenska företagare en unik affärsmöjlighet.

forfatter
Publicerad 2022-10-10 - 06:00
Karakter
Drama
The Playlist

I en svunnen tid, när undertecknad var yngre, gick man ivrig till närmaste skivaffär (och sådana fanns det gott om!) för att lyssna på nya CD-skivor, och sedan köpa med sig några hem. Priset närmade sig 150 kronor för ett nytt album – och artisterna och skivbolagen håvade in pengar.

Sedan kom internet, och med world wide web nya och helt ofattbara, distributionsmetoder för musik. Ett sätt att lyssna på musik, med hela världens jukebox i sin egen ficka, som den yngre generationen snabbt omfamnade.

Problemet var bara att utvecklingen drevs framåt genom stöld av konst, utan att konstnärerna fick ersättning. I första hand uppmuntrad av anarkisterna bakom The Pirate Bay.

Lägg sedan till en åldrande, bakåtsträvande skivindustri, som varken ville eller kunde förnya sig – så hade vi den perfekta stormen. Runt 2005 rasade skivförsäljningen och ju vanligare bredband blev hemma hos folk desto fler” vanliga människor” laddade ner sin musik illegalt.

Nörden som ville förändra världen

2004 hade den svenske dataprogrammeraren Daniel Ek (Edvin Endre) precis cashat in 10 miljoner för sitt tech-företag (programmatisk annonsering) och letade efter nya internetområden som han kunde lägga sin expertis, och pengar, på. Tillsammans med tech-investeraren Martin Lorentzon (Christian Hillborg), Sveriges svar på Jordan ”The Wolf of Wall Street” Belfort, lade de sin kärlek på musikbranschens förlegade affärsmodell – och satsade på att utveckla världens bästa musikstreamingtjänst. Och den skulle vara gratis för användarna.

Den norske regissören Per-Olav Sørensen (Störst av allt, Fenris) har tagit sig an Christian Spurriers manus och dramatiserat Spotifys brokiga födelse. Start-up-företaget grundades av den överoptimistiska duon redan 2004, men det dröjde fyra år tills de kunde lansera streamingtjänsten – då med en andel på 20 % för skivbolaget och med en möjlighet att teckna premium-abonnemang som användarna fick betala för. Som Lorentzon lakoniskt säger: ”Det här är ett företag.”

The Playlist (Foto: Netflix)

Det är en otroligt fascinerande historia som ligger till grund för serien, som behandlar vårt nära förflutna och tittar tillbaka på den enorma utveckling som har skett på kort tid. I dag är det ingen som skulle kunna tänka sig att gå tillbaka till dagarna med WalkMan och Discman, där man i bästa fall kunde ta med sig 3–5 album på en resa. Med Spotify fick man hela världens musikbibliotek direkt på sin bärbara dator eller smartmobil (iPhone lanserades 2007).

Det här är en digitalisering som hela medievärlden har utsatts för, inte bara musikbranschen utan även filmer/serier, TV och tidningar. Utvecklingen har gått i raketfart och stora mediejättar har kämpat för att hänga med och anpassa sig efter förändrade användarvanor och global konkurrens om läsare och annonskronor.

Läs också Stockholmssyndromet Historien om den notoriskt kriminelle mannen bakom Stockholmssyndromet har blivit en riktigt underhållande kriminalkomedi.
Clark sesong 1 10

Olika synvinklar – och skilda uppfattningar

Sørensen har valt att berätta historien ur sex nyckelpersoners perspektiv. Ett intressant val, men som tyvärr leder till ett antal upprepande sekvenser som inte tillför så mycket nytt till berättelsen ur olika perspektiv. Vi får se grundandet sett ur Daniel Eks synvinkel, investerarens, musikerns, advokatens, chefsprogrammerarens och artistens synvinkel.

Det mest mänskliga perspektivet, och nästan den enda personen med känslomässig närvaro, är avsnittet med chefen för Sony Music, Per Sundin (Ulf Stenberg). Här känner vi för en person som vi kan relatera till, både på ett mellanmänskligt, privat och affärsmässigt plan. Det lätt galna samarbetet mellan nörden Ek och ADHD-kapitalisten Lorentzon får en ytlig och något lättsam presentation.

Den ständiga upprepningen av nyckelsekvenser, med ofta bara små nyanser, hindrar dramaturgiska framsteg och gör serien tidvis tråkig. Och här borde det finnas tillräckligt med intressant material för att hålla uppe spänningen i fem hela timmar.

The Playlist_1 (6) The Playlist_1 (5) The Playlist_1 (4) The Playlist_1 (2)
<
>
The Playlist (Foto: Netflix)
Läs också Nu är musen störst av dem alla! Det tog bara Musse Pigg två och ett halvt år att putta ner Netflix från strömningstronen.
Steamboat Willie Disney 1536x864 1

Dokumentär?

Serien fungerar bättre om man ser den som en renodlad (dramatiserad) dokumentär, snarare än som en dramaserie som handlar om människorna bakom, deras motivation och personliga utmaningar. Både manusförfattare och regissör har en förkärlek för att dränka oss i tekniska detaljer och juridiska finesser.

Dessutom är serien kantad av tecken på en relativt begränsad budget, det är till exempel pinsamt uppenbart att inte en enda scen har filmats i New York, och amerikanerna är överdrivet karikerade stereotyper.

Sammantaget en synnerligen fascinerande historia, som synar vårt närliggande förflutna i sömmarna och ger en intressant tillbakablick på brytningstiden mellan ”gammaldags” och modern konsumtion av kultur och media. The Playlist har också genomgående bra skådespelarprestationer, men vi saknar det känslomässiga djupet och ett mer komplext narrativ. Det skrapas för mycket på ytan. 3 starka stjärnor.

Läs också Nytt album från The Boss Det är officiellt! Den 11 november släpper The Boss sitt 21:a studioalbum.
Läs hela artikeln? eller bli medlem i LB+.

Med LB+ får du tillgång till allt innehåll på ljudochbild.se

I LB+ ingår:
  • Fler än 6 000 produkttester
  • Undvik felköp med våra tips och guider
  • Var med i L&B-forum med andra ljud- och bildfantaster
  • Stora rabatter hos våra partner i LB+ Fördelsklubb
  • Alltid uppdaterad med senaste nytt
  • Nyhetsbrev direkt i din inkorg
  • Stäng av annonser (gäller bara 12-månaders prenumeration)
  • L&B TechCast – en podcast med L&B
  • Ingen bindningstid, säg upp när du vill!

Vi testar för dig!

4 veckor 49 kr
(Erbjudande, ingen bindingstid.)
12 Månader 900 kr
(du sparar 288 kr)
12 Månader 1198 kr
(med tidningen)
Fakta
  • Netflix
  • Release: 13 oktober 2022
  • Regi: Per-Olav Sørensen
  • Med: Edvin Endre, Christian Hillborg, Gizem Erdogan, Ulf Stenberg, Andreas Ehn, Sophia Bendz, Janice K. Kavander, Sofia Karemyr
  • Genre: Drama
  • Land: Sverige
  • År: 2022
  • Längd: 4:57
  • Betyg: 3
IMDB Rating
Summary:
Annons
forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.

Lämna en kommentar

Ny dansk Netflix-serie har premiär 5 januari 2023 Serien består av sex avsnitt, och bland skådespelarna finns Zlatko Buric, Mikael Bertelsen och Mads Brügger.
Den starkaste säsongen! I den tredje omgången av komedisocialdramat Pörni gör Henriette Steenstrup sin starkaste säsong.
Norsk rövar-folklore! Katastroffilmer med troll i huvudrollen är sällsynta. Men Netflix lyckas med en förvånansvärt underhållande äventyrsfilm.
Grönt ljus! HBO Max har precis gett Mike White klartecken för en tredje säsong av det dekadenta rikemansdramat.
Nytt från Pixar! Artisterna på Disney/Pixar är på gång med en ny animerad film. Nu har den första teasern släppts.
Huawei: Så går du runt HBO:s blockad Huawei bekräftar problem med streamingtjänster men föreslår en lösning.
Följ Ljud & Bild