Sony SRS-X99 / SRS-X88

Prickfri klang

Sony-systemet är en fröjd för både ögon och öron.
April 2016Sony SRS-X99 / SRS-X88
Ljud & Bild tycker
Sony spelar förbluffande balanserat, klart och dynamiskt – och har alla anslutningar du behöver.
Spelar inte lika högt och kraftfullt som de större högtalarna.
Specifikationer
  • Typ: Trådlös multiroom-högtalare
  • Strömningstjänster: Spotify
  • Anslutningar: Bluetooth, Wifi, AirPlay, Google Cast, USB
  • App-styrning: SongPal för iOS och Android
  • Mått: 43 x 13,3 x 12,5 cm
forfatter

Sony-högtalaren är långtifrån störst i klassen, men en av få i testet som låter som en vanlig högtalare. X99 har en stor och fyllig klang som överträffar storleken på själva högtalaren och en välbalanserad ljudbild med förvånansvärt naturtrogen klang – till och med i stråkar och piano – gör den både behaglig och intressant att lyssna på.

Storleken gör den enkel att få plats med, men de två diskanterna på toppen kräver att man inte stoppar in högtalaren i en bokhylla. De fungerar bäst när de spelar fritt. Med Sonys SongPal-app kan du ge högtalarna namn, även den mindre SRS-X88 som vi kopplade ihop trådlöst med X99.

Sony-högtalarna ger stora möjligheter. De stöder strömning med Bluetooth och wifi, men klarar även AirPlay från Apple-enheter, Google Cast och USB. På så sätt är du säker på att kunna spela högupplösta musikfiler – allt från från Tidal HiFi (via app) till 24-bitars DSD-ljudfiler i studiokvalitet.

En fiffig detalj är den rörelsekänsliga topplattan som du bara behöver föra handen över för att ställa in volymen när den bakgrundsbelysta styrplattan lyser upp.

 

Ljudkvalitet

Basen är inte lika voluminös som hos Monster eller Bluesound, men oerhört väl definierad och dynamisk. Den rockar bättre än de flesta, eftersom den är så potent och kontrollerad på samma gång. Här går det att följa nyanser i rytmen som drunknar i andra högtalare. Mellanregistret är åt det fylliga hållet, väldefinierat och rikt på detaljer. Med Sony hörde vi både virveltrumman och barytonsaxen i Morphine-låten klarare och bättre definierad än med de flesta andra testdeltagare.

Diskantåtergivningen är kanske den allra bästa vi har hört från en högtalare av den här typen. Luftig nog för att du ska höra detaljer och mjuk nog för att den inte ska låta vass, vare sig med cymbaler, stråkar eller röster.

SRS-X99 klarar till och med klassisk musik med bravur, och pianot låter fylligare, stråkarna mjukare, större och bättre upplösta. En lyckad trådlös högtalare på alla sätt och vis som passar fint för multiroom.

Också i detta test:

Samsung R5 / R3

Samma ljud åt alla håll

Samsungs högtalare låter likadant var du än sitter och lyssnar.

Användarvänligheten är bra och ljudet har ganska så bra balans.
Det går åt en del energi att sprida ljudet 360 grader, vilket minskar intrycket av dynamik.

Yamaha Restio ISX-80 / WX-030

Platt ljudbild

Användarvänlig och ger mycket för pengarna.

Placeringsvänlig med väggfäste och välutrustad. Bland de allra mest lättskötta.
För tunt och ihåligt ljud för att vi ska ryckas med.

Panasonic SA-PMX100B/SC-ALL2

Multitalangen

Panasonic är inte beredda att ge upp den klassiska stereon riktigt än.

Här får du riktigt bra stereoljud som låter överlägset mycket bättre än det hermetiska hopklämda ljudet som många av småsystemen ger ifrån sig.
Tar större plats, är inte lika enkelt att sköta eller installera som bland annat Sonos och Samsung.

Monster Streamcast S3 / S2

Monster-ljud

Slank och smäcker design, väldigt potent bas.

Enkel att placera, relativt enkelt att lägga till fler högtalare.
Ljudet lider lite av ett tunt mellanregister och en vass diskant.

Geneva Aerosphere Large /Aerosphere Small

Klotrunt designljud

Geneva kan fylla hela vardagsrummet med ljud samtidigt som högtalarna är läckra att titta på. Men de kostar!

Fylligt ljud och läcker finish gör att Geneva passar in fint i de flesta omgivningar.
Begränsad app-funktionalitet, kräver separat enhet för multiroom-synkronisering.

Philips Izzy BM7 / BM5

Otroligt enkel att sköta

Smidigare än så här kan det inte bli.

1-knappsstyrning och enkel uppkoppling och skötsel är Izzys största fördelar.
Potent bas men ihålig klang och färgat ljud.

Sonos Play:5/Play:3

Multiroom-kungen

Ingen större överraskning. Sonos är fortfarande herre på täppan när det handlar om multiroom.

Systemet är föredömligt enkelt att installera och har stöd för ett brett urval av musiktjänster. Play:5 låter både fräscht och piggt.
Brist på anslutningar som Bluetooth innebär att Sonos är ett lite mer ”slutet” system.

Bluesound Pulse 2 / Pulse Mini

Häftiga rytmer

Slagkraftighet kombineras med musikalitet, allt i en lättskött inpackning.

Kraftfullt och lättanvänt ljud i en rakt igenom välgjord produkt.
Kan låta instängd om den ställs i en bokhylla.

Raumfeld Stereo Cubes / One S

Rumskänsla i äkta stereo

Raumfeld slår ett slag för hifi-folket med sina kompakta men välljudande stereohögtalare.

Stereo Cubes är små, nätta och välljudande multiroom-högtalare med tvättäkta stereoljud. Bra anslutningar och gott om musiktjänster.
Dubbla högtalare innebär lite fler sladdar.

Denon HEOS 7 HS2

Enkelheten själv

Slagkraftighet kombineras med musikalitet, allt i en lättskött inpackning.

Inget system är lika enkelt att koppla in till nätverket som HEOS. Användarvänligheten är genomgående strålande och ljudet är potent.
Ljudet är inte lika stramt och bestämt som vi hade velat.

Multiroom-högtalare - Sammanfattning

Stora skillnader!

Efter att ha testat merparten av de multiroom-system som finns på marknaden har vi fått många erfarenheter, både positiva och negativa.

LG Music Flow H7 / H3

Bara nästan

LG har mycket bra, men saknar det där lilla extra.

Systemet är lätt att installera, man använder strömnings-apparna man är van vid och ljudet är godkänt.
Vi sitter lite för ofta och växlar mellan LG:s app och den man strömmar musik med. Ljudet har för få övertoner, det öppnar aldrig upp sig helt och hållet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.