Monster Streamcast S3 / S2

Monster-ljud

Slank och smäcker design, väldigt potent bas.
Ljud & Bild tycker
Enkel att placera, relativt enkelt att lägga till fler högtalare.
Ljudet lider lite av ett tunt mellanregister och en vass diskant.
Specifikationer
  • Typ: Trådlös multiroom-högtalare
  • Strömningstjänster: Spotify, Napster, SomaFM, AllPlay Radio, Rhapsody
  • Anslutningar: Bluetooth, Wifi, analog 3,5 mm, optisk digital
  • App-styrning: StreamCast för iOS och Android
  • Mått: 40,6 x 19 x 10,1 cm
forfatter

Diggar du bas så lever Monsters högtalare definitivt upp till sitt namn. Den levererar ett fenomenalt bastryck som få andra högtalare av den här typen matchar. När vi snackar om Streamcast S3, den största av dem, vill säga. Den kopplas till det trådlösa nätverket hemma, du kan strömma med Bluetooth och koppla in andra ljudkällor. Monster-högtalaren är smal och enkel att få plats med, men vi fick jobba för att koppla ihop den med den mindre Streamcast S2. När vi fick ljud i båda rummen häpnade vi över hur olika de lät. Den mindre modellen saknade trycket från den stora. Med Streamcast-appen kan du lägga till strömningstjänster som Spotify och AllPlay Radio. Det ryktas också om framtida stöd för Tidal.

 

Ljudkvalitet

Det låter mycket tuffare än man skulle kunna tro. Placerar du S3 i närheten av bakväggen så dundrar den ut bas i mängder som nästan upphäver fysikens lagar. Det kan bli för mycket av det goda men då drar du bara ut den längre från väggen. Då blir även balansen i ljudet lite bättre. Tyvärr känns mellanregistret för tunt, instängt och vasst i toppen för att vi ska bli förtjusta. Röster ligger längre bak i ljudbilden än vi gillar och diskanten är så fattig på klanger och så vass att vi undrar hur de tänkte hos Monster när de trimmade in ljudet från S3. För oss verkar det som om satsningen på bas har överskuggat helheten, och det är naturligtvis helt OK om man gillar lite överdriven bas och inte bryr sig så mycket om ljudkvalitet. Klassisk musik? Inte på de här högtalarna. Leif Ove Andsnes piano låter nästan som om han spelar på en synth. Fiolerna låter samplade.

Monster-högtalaren stöder högupplösta musikfiler och har optisk ljudingång för andra ljudkällor – till exempel TV:n – men trots ett fint första intryck så är musikåtergivningen en besvikelse. Vi hade väntat oss mer.

 

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Samsung R5 / R3

Samma ljud åt alla håll

Samsungs högtalare låter likadant var du än sitter och lyssnar.

Användarvänligheten är bra och ljudet har ganska så bra balans.
Det går åt en del energi att sprida ljudet 360 grader, vilket minskar intrycket av dynamik.

Sony SRS-X99 / SRS-X88

Prickfri klang

Sony-systemet är en fröjd för både ögon och öron.

Sony spelar förbluffande balanserat, klart och dynamiskt – och har alla anslutningar du behöver.
Spelar inte lika högt och kraftfullt som de större högtalarna.

Yamaha Restio ISX-80 / WX-030

Platt ljudbild

Användarvänlig och ger mycket för pengarna.

Placeringsvänlig med väggfäste och välutrustad. Bland de allra mest lättskötta.
För tunt och ihåligt ljud för att vi ska ryckas med.

Panasonic SA-PMX100B/SC-ALL2

Multitalangen

Panasonic är inte beredda att ge upp den klassiska stereon riktigt än.

Här får du riktigt bra stereoljud som låter överlägset mycket bättre än det hermetiska hopklämda ljudet som många av småsystemen ger ifrån sig.
Tar större plats, är inte lika enkelt att sköta eller installera som bland annat Sonos och Samsung.

Geneva Aerosphere Large /Aerosphere Small

Klotrunt designljud

Geneva kan fylla hela vardagsrummet med ljud samtidigt som högtalarna är läckra att titta på. Men de kostar!

Fylligt ljud och läcker finish gör att Geneva passar in fint i de flesta omgivningar.
Begränsad app-funktionalitet, kräver separat enhet för multiroom-synkronisering.

Philips Izzy BM7 / BM5

Otroligt enkel att sköta

Smidigare än så här kan det inte bli.

1-knappsstyrning och enkel uppkoppling och skötsel är Izzys största fördelar.
Potent bas men ihålig klang och färgat ljud.

Sonos Play:5/Play:3

Multiroom-kungen

Ingen större överraskning. Sonos är fortfarande herre på täppan när det handlar om multiroom.

Systemet är föredömligt enkelt att installera och har stöd för ett brett urval av musiktjänster. Play:5 låter både fräscht och piggt.
Brist på anslutningar som Bluetooth innebär att Sonos är ett lite mer ”slutet” system.

Bluesound Pulse 2 / Pulse Mini

Häftiga rytmer

Slagkraftighet kombineras med musikalitet, allt i en lättskött inpackning.

Kraftfullt och lättanvänt ljud i en rakt igenom välgjord produkt.
Kan låta instängd om den ställs i en bokhylla.

Raumfeld Stereo Cubes / One S

Rumskänsla i äkta stereo

Raumfeld slår ett slag för hifi-folket med sina kompakta men välljudande stereohögtalare.

Stereo Cubes är små, nätta och välljudande multiroom-högtalare med tvättäkta stereoljud. Bra anslutningar och gott om musiktjänster.
Dubbla högtalare innebär lite fler sladdar.

Denon HEOS 7 HS2

Enkelheten själv

Slagkraftighet kombineras med musikalitet, allt i en lättskött inpackning.

Inget system är lika enkelt att koppla in till nätverket som HEOS. Användarvänligheten är genomgående strålande och ljudet är potent.
Ljudet är inte lika stramt och bestämt som vi hade velat.

Multiroom-högtalare - Sammanfattning

Stora skillnader!

Efter att ha testat merparten av de multiroom-system som finns på marknaden har vi fått många erfarenheter, både positiva och negativa.

LG Music Flow H7 / H3

Bara nästan

LG har mycket bra, men saknar det där lilla extra.

Systemet är lätt att installera, man använder strömnings-apparna man är van vid och ljudet är godkänt.
Vi sitter lite för ofta och växlar mellan LG:s app och den man strömmar musik med. Ljudet har för få övertoner, det öppnar aldrig upp sig helt och hållet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.