TESTFocal Kanta No 3

Ger musiken vingar

Focal-högtalarna är ett fyrverkeri av färger, men det är inte bara därför vi gillar dem.
Karakter
Focal Kanta No 3
Ljud & Bild tycker
Uppfriskande öppna och upplösta, med en uppsjö av detaljer och nyanser. Blixtsnabb och bestämd dynamik med bra tyngd och djup i basen. Mycket välgjord byggkvalitet.
Dominerar i små rum.
Specifikationer
  • Typ: Trevägs golvhögtalare
  • Bas: 2 x 21 cm Flax
  • Mellanregister: 16,5 cm Flax
  • Diskant: 27 mm IAL3 Beryllium
  • Känslighet: 91 dB
  • Impedans: 8 ohm
  • Frekvensomfång: 33–40 000 Hz (–3 dB), 26 Hz –6 dB
  • Mått/vikt: 128 x 38,6 x 52 cm/46 kg
  • Färg: Svart, vit, valnöt, lackade fronter
  • Webb: plaudio.com
forfatter

De lyser upp rummet som inga andra högtalare. Den korngula fronten sätter inte bara färg på tillvaron utan speglar även ljudet från de golvstående Focal-högtalarna förvånansvärt väl.

Kanta No 3 finns även med andra färger på den vinklade frontplattan av gjuten polymer – blå, brun, beige, svart och vit – men jag tycker att den gula färgen harmonierar perfekt med hur jag uppfattar ljudet.

För oinvigda är No 3 flaggskeppet i Focals Kanta-serie. Vi har testat den förut, den gången var det den något mindre No 2. Kanta No 3 är sista anhalten innan man tar steget upp till den ännu dyrare Sopra-serien, som vi också testade för en tid sedan.

Men den här, med svart metallic-liknande lack tillsammans med gult, är ett bättre köp för många. De kräver en hel del utrymme i rummet, men om man har plats – och råd – så får man en av de öppnaste och friskaste högtalarna i den här prisklassen.

 

Focal Kanta No 3 colours
Kanta-serien är färgrik och varianterna är många.

Konkurrenter

Det här segmentet innehåller också ett par av våra favoriter: Audiovector SR3 Arreté Raw, Sonus faber Olympica Nova III och de åldrande DALI Epicon 6. Jämfört med exempelvis Olympica Nova III är detaljrikedomen större i Kanta No. 3, som också har mer tyngd i basen än exempelvis SR3 Arreté Raw och ännu bättre integrerad diskant än dem allihop.

Focal-högtalarna kan, som jag redan antytt, levereras i ett antal olika färgvarianter, från helt vita eller svarta till färgglada versioner med träfaner i stället för lack.

Men det är naturligtvis inte allt.

Lin och Beryllium

I likhet med Kanta No 2 är högtalarna bestyckade med Focals unika Flax-element med lin och diskant med inverterat membran av beryllium. Den senare är Focals IAL3-diskant (Infinite Acoustic Loading) som också har en hornliknande kammare för att dämpa resonanser. Beryllium-membranet som kan skymtas bakom det blanka gallret är styvare och samtidigt lättare än ett metallmembran.

Beryllium är ett material man inte bör komma i kontakt med. Därför sitter det ett galler framför membranet.

Mellanregister- och baselementens Flax-membran är helt enkelt en komposit av vävt lin, odlat i Frankrike, täckt med tunna lager av glasfiber på båda sidor. Focal anser att lin är lättare än plastmaterial och samtidigt både dödare och styvare än Kevlar, som används av andra tillverkare.

Gjuten polymer

Den gula fronten – som alltså även finns i andra färger – är gjuten i HDP (High Density Polymer), som påstås vara 70 procent tätare än MDF och 15 procent styvare och 25 procent bättre dämpad. Allt enligt Focal, som inte är obekanta med att använda material som få högtalartillverkare använder.

Det sitter en basreflexport i änden av frontplattan och ytterligare en på baksidan. Focal anser att den här lösningen – Power Flow – begränsar kompression bättre än en enda port.

Valnötsfaner med grålackerad frontplatta av formgjuten polymer.

Focus timer

Focals mer påkostade högtalare har alltid en böjd front där bas, mellanregister och diskant vinklas för att skapa ett optimalt spridningsmönster och bättre timing mellan elementen. En effekt av detta sätt att stämma av, eller balansera, responsen från de tre elementen som har hand om olika frekvensregister, är en mer homogen återgivning. Som tas till det extrema i miljonhögtalarna Grande Utopia EM, där man kan justera vinkeln på de olika sektionerna själv med hjälp av en enkel vev!

Placering

Så här stora högtalare måste placeras med precision för att låta optimalt. I mitt 28 kvadratmeter stora lyssningsrum innebar det en meter från bakväggen och 50 cm från sidoväggarna, eftersom närmare bakväggen orsakade ett ovälkommet lyft i basen. Vilket de här högtalarna verkligen inte behöver.

Högtalarna står stadigt på metallfötter som kan utrustas med justerbara spikes. Här med golvskydd

De korsformade metallfötterna har justerbara spikes som man enkelt kan skruva på för hand för att koppla högtalarna mot underlaget på ett så stabilt sätt som möjligt.

Jag upptäckte också att det blev bäst balans i mitt rum genom att bara vinkla in högtalarna lite mot mitten.

Silkeslent och upplöst

Med McIntosh monsterförstärkare MA12000 var det inga problem att få liv i högtalarna. De är ganska så lättdrivna och en Yamaha A-S3200 med lite mindre muskler hade inte heller några problem att driva dem.

De sken som solen när jag vred upp volymen med Keith Jarretts legendariska Köln-konsert. Efter det första intrycket av en öppen och mycket upplöst högtalare med blixtsnabb dynamik hade lagt sig, började jag höra nyanser i den mer än 40 år gamla inspelningen som jag sällan hör från högtalare i den här prisklassen.

Kanta No 3 är seriens största högtalare.

Ett par Olympica Nova III presenterar klangen från pianot med en vackert varm, fyllig klang, men Focal-högtalarna ger pianot lite mer tid att klinga ut. Speciellt i toppen. Ett par Audiovector SR3 Arreté Raw eller R3 Arreté gör mycket likadant med de fina banddiskanterna, men de har inte samma fyllighet i basen som Kanta No 3.

Det märkta jag till exempel i Kari Bremnes Togsang. Här är slagverk hjärtligt närvarande i den suveräna ljudbilden som inspelningen målar upp, och de två 21 cm baselementen ger både tyngd och djup till slagverken. Som man känner fysiskt i kroppen även om man bara spelar måttligt högt.

Det kan hända att sångröster kunde ha haft lite mer värme, men det saknas varken närvaro eller nyanser. I Vivaldis De fyra årstiderna låter till exempel stråkarna i första satsen av Sommaren (allegro non molto) fantastiskt upplösta och klangen är silkeslen och samtidigt välfokuserad. Om man gillar sina stråkar med lite mer värme är återigen Olympica Nova III ett alternativ, men jag föredrog den lätta och bättre fokuserade klangen från Kanta. Som jag uppfattar som lite mer neutrala, även om de inte saknar fyllighet alls. I basen till exempel, där kontrabas återges med ett vibrerande klangdjup som man faktiskt känner i kroppen på samma sätt som trummor och slagverk.

Vårt testexemplar var gult och lyste verkligen upp rummet.

Slutsats

Focal Kanta No 3 kommer garanterat få dig att spetsa öronen. Vibrationerna från baselementen kommer att massera dig på samma gång som sinnena smörjs av de vackraste nyanser. Som flödar ut ur en generös ljudbild som upplevs uppfriskande skön. Det verkar inte finnas några hämningar alls och glädjen över att lyssna på musik förstärks av den blixtsnabba dynamiken och den ytterst upplösta och detaljerade ljudbilden. Om man har plats och råd så kommer Kanta No.3 att sätta färg på tillvaron och göra det till en större njutning att lyssna på musik.

Kanta-serien kan integreras i hemmabion med Focals Sub 1000 F och Kanta-centerhögtalare.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.