Test av 9 uppkopplade bordsradioapparater

Trådlös musik på alla sätt

Radio från hela världen eller musik från hela hemmets datorer, här är bordsradioapparaterna som kopplar upp sig via nätet.

I förra årets test pratade vi mest om internetradio då det kändes som mest intressant. Men med nya standarder som gör nätverksmusik enkelt så vill vi bredda greppet för dessa bordsradioapparater. Detta är helt enkelt apparater som kan spela musik, antingen den gömmer sig hos radiostationer på andra sidan jorden eller på hårddiskarna i hemmets datorer.
De allra flesta radiostationer lägger idag ut sina sändningar på nätet i realtid. Antingen kan man koppla upp sig med datorn och lyssna eller så skaffar man en sådan här internetradio. De kopplar upp sig via hemmets trådlösa nätverk och tar sig ut på internet. Ett centralt register håller reda på alla stationer och skickar över dem till apparaten så att man kan bläddra mellan dem efter region eller musikstil. Många stationer lägger nu även ut poddsändningar, vilket helt enkelt är ett arkiv över deras mest populära program så att man kan lyssna på dem i efterhand.
Medieservrar
Förutom att spela radiostationer så kan de flesta apparaterna även spela upp musik från enheter i nätverket. Många klarar att spela direkt från datorer som delar ut mappar i nätverket. De flesta kan även spela direkt från medieservrar som använder UPnP (Universal Plug-and-Play) eller DLNA (Digital Living Networking Alliance). Servern kan antingen vara mjukvara i datorn, som Windows Media Player 11, eller en apparat som en nätverkshårddisk med inbyggt stöd för att dela ut media i nätverket.
DAB och DAB+
Efter det analoga TV-nätets utsläckning och övergång till digitala sändningar är det bara en tidsfråga innan samma sak händer med radio. Då pratar vi inte om internetradio utan om etersändningar i DAB-formatet vilket några apparater i testet stöder. I Sverige sänds DAB främst i storstäderna, men det försöket var nära att läggas ner. Nu nysatsar Sveriges Radio dock på DAB+ som ger många fördelar jämfört med DAB. Genom att ersätta MP2-kodningen med AAC+ får man bättre kvalitet med lägre bitrate och kan klämma in fler kanaler i frekvensområdet. Felkorrigering ger bättre ljud och det går snabbare att byta kanal. Vi lyssnade på testsändningarna i Stockholm och kan intyga att det låter mycket bra. När det införs på allvar är dock oklart.
Receiva
De flesta internetradioapparater använder sig av Reciva. Företaget säljer färdig elektronik för att ta emot internetradio som vilken tillverkare som helst kan köpa in och sätta i sin apparat. Men framför allt tillhandahåller man ett register över internetradiostationer över hela världen. I skrivande stund finns det över 17 000 stationer på 285 platser insorterade i 67 genrer. För att få en uppfattning om vad man kan lyssna på i en internetradio och hur kvaliteten är kan man gå in på www.reciva.com och provlyssna.
SÅ TESTADE VI
Vi riggade upp apparaterna med en trådlös router av bra kvalitet. I nätverket fanns även en nätverksdisk med stöd för UPnP som delade ut musik i en mängd format av bra kvalitet. Vi provade därefter FM-radio, internetradio och att spela musiken i nätverket. Handhavande, stabilitet i uppkopplingen och ljudkvalitet noterades och betygsattes. Pluspoäng delades ut för extrafunktioner.
SLUTSUMMERING
Det är inte apparaterna med flest funktioner som är bäst. Snarare saknar alla våra favoriter den ena eller andra ljudkällan. Audio Pro blir bäst i test för den utmärkta ljudkvaliteten och supersmidiga Bluetooth-uppspelningen, trots att den faktiskt saknar internetradio. Logitech Squeezebox har ingen FM-radio och kräver specialprogram för att spela musik från nätverket, men har utmärkt ljud och roliga extrafunktioner. Eftersom vi inte kan dela ut två bäst i test blir den Bästa köp trots liknande pris. Bäst ljud har faktiskt Tivoli Audio men eftersom den är mångdubbelt dyrare än de andra kan det inte bli fråga om någon utmärkelse. Även Philips låter väldigt bra men faller på prisvärdheten medan Terratec har en bra balans mellan design, ljud och pris. Grundig, Jensen, Sangean och Scott har bra funktioner men ljudkvaliteten är inte tillräckligt bra.

Produkter i testet

Tivoli Audio Networks

Lyxig kvalitet