annons
annons
Sommarerbjudande: Prova Ljud & Bild i 4 veckor för 0 kronor! Prova Ljud & Bild
annons
annons
annons

Trådlöst ljud – utan kompromisser

De här förstärkarna gör den gamla anläggningen trådlös och smartare och roligare.

På bara ett par år har strömning av musik från nätet och mobilen vänt upp och ned på hifi-marknaden. När musiken inte längre behöver finnas på en fysisk skiva utan kan strömmas trådlöst direkt från tjänster som Spotify och Tidal så påverkar det hur den traditionella ”stereon” ser ut. Många väljer att byta ut det gamla ”racket” mot en trådlös högtalare eller två, och i många fall fungerar det helt utmärkt. Fast det finns ett par undantag!

Alla är inte lika imponerade av ljudet från de trådlösa plasthögtalarna. En del av oss är helt enkelt för vana vid det fina stereoljudet hemma i vardagsrummet. Vi vill kunna använda våra egna högtalare och har dessutom andra ljudkällor som vi vill koppla in. Å andra sidan hade vi kunnat tänka oss den smidiga skötseln i de trådlösa systemen, men utan att göra avkall på ljudkvaliteten.

I sådana här fall kan det vara värt att överväga en ny förstärkare i stället. Flera av de främsta streaming-märkena har nämligen också trådlösa förstärkare som kan driva vilka vanliga högtalare som helst. Och flera av de traditionella hifi-tillverkarna har receivrar med inbyggd strömning!

 

Både litet och stort

Prisklassen kring och strax över femtusen kronor är full av intressanta förstärkare i olika storlekar och utföranden. Du kan köpa små och nätta boxar från streaming-specialisterna eller satsa på en mer traditionell stereoreceiver med normal 43-centimeters bredd, som har strömning som en av många funktioner. Då är bara frågan: Vilken ger bäst ljud för pengarna?

Många tror nog att de stora hifi-förstärkarna har bäst förutsättningar, eftersom de har större plats för strömförsörjning och avkylning. Å andra sidan vet vi att det går att få väldigt bra ljud även med små och moderna förstärkare, så länge signalbehandlingen är tillräckligt bra. Om det främsta målet är att spela musik, och du ändå inte behöver DAB-radio, skivspelare eller andra anslutningar, kan en renodlad streaming-förstärkare faktiskt vara mer kostnadseffektiv.

I det här testet har vi tagit oss an fyra moderna stereoreceivrar med inbyggd strömning från Yamaha, Onkyo, Pioneer och Marantz och låtit dem tampas med renodlade streaming-förstärkare från Sonos, Heos och Bluesound.

 

Hur fungerar förstärkare med strömning?

Gemensamt för alla förstärkare i testet är att de har trådlös nätverksuppkoppling (wifi) och en möjlighet att styra musiken via en app på mobil eller surfplatta. Installation och inställning varierar, men i stora drag handlar det om att koppla dem till hemnätverket och knappa in rätt lösenord. Förutom wifi kan några av förstärkarna spela musik trådlöst via Bluetooth eller AirPlay. Det kan vara praktiskt när du har vänner på besök, eller om förstärkaren inte stöder den musiktjänst du föredrar. Så länge det är möjligt rekommenderar vi att använda wifi (eller ännu hellre ethernet-kabel direkt i förstärkaren) i stället för Bluetooth. Det ger bättre ljud och drar mindre batteri i mobilen, plus att man slipper tappa musiken varje gång någon ringer.

 

Gränssnitt, programvara och tjänster

En anläggning med strömning måste vara enkel att använda för hela familjen. Och eftersom allt styrs från mobilen eller surfplattan med en app så är det i hög grad appen som avgör användarvänligheten. Är det enkelt att koppla upp högtalaren på nätverket? Kan man gruppera flera rum och skicka musik till dem allihop? Styrs spellistor och streaming-tjänster i samma app eller måste man hoppa fram och tillbaka mellan olika? Ju enklare och mer intuitiv appen är desto mer munterhet och mindre huvudbry orsakar anläggningen.

Dessutom är det viktigt att anläggningen klarar av de musiktjänster du abonnerar på. Samtliga testdeltagare stöder Spotify, vissa i form av Connect som gör att musiken spelas direkt från Spotifys egen app. Vissa stöder även Tidal HiFi som ger musik i CD-kvalitet.

 

Så testade vi

I detta test har vi lagt störst vikt vid ljudkvaliteten. Förstärkarna testades med ett varierat urval av musik och flera olika högtalare. Den mest använda referenshögtalaren var KEF Reference 1. Tack vare sin trevägskonstruktion och oerhört neutrala, avslöjande ljudkaraktär är den en perfekt högtalare för att sålla agnarna från vetet. Dessutom är den ytterst tungdriven, vilket avslöjar om någon av förstärkarna får andnöd på hög volym! Förmågan att klara krävande musikinspelningar, och att kunna spela högt med låg förvrängning, är trots allt en viktig måttstock på en förstärkares förmågor. Vi testade också med stativhögtalaren Tannoy Mercury 7.1, som ligger i en mer passande prisklass.

 

Här är lite av musiken vi spelade.

  1. Hey Now – London Grammar
  2. I know why – Marian Hill
  3. II Blå – Lars Danielsson feat Mathias Eick
  4. Schubert: Ave Maria ”Ellens Gesang III” D839  – Anne Sofie von Otter
  5. Energy – Drake
  6. Earned it (Fifty Shades of Grey) – The Weeknd
  7. Strobe (Radio edit) – Deadmau5
  8. Cover You in Oil – AC/DC
En ordentlig router är viktigt. Netgear R8500 Nighthawk X8 har aktiva antenner och tre band. Den ger anslutna apparater det bästa bandet automatiskt. Foto: Netgear
En ordentlig router är viktigt. Netgear R8500 Nighthawk X8 har aktiva antenner och tre band. Den ger anslutna apparater det bästa bandet automatiskt. Foto: Netgear

Glöm inte bra wifi!

Även om alla förstärkarna i detta test har trådlös anslutning så får du bäst stabilitet med kabel. Har du tur och routern råkar stå i närheten av förstärkaren så är det enkelt att dra en vanlig nätverkskabel mellan dem.

Kopplar du in förstärkaren utan kabel så belastas det trådlösa hemnätverket mer, och extra mycket om du bygger ut till multiroom (om förstärkaren har en sådan funktion). Då kan det vara nödvändigt att skaffa en påkostad router.

Produkter i testet
Stor eller liten?
Enligt vår erfarenhet är det inte säkert att en stor streaming-förstärkare låter bättre än en liten. Det är annat som avgör när du ska bestämma dig.

Vi brukar alltid säga att storleken på en förstärkare räknas. En stor låda ger plats för större strömförsörjning, bättre kylning och bättre separation av komponenterna. Men i digitala förstärkare går det att komprimera fotavtrycket en hel del. De är så mycket mer effektiva i drift! I det här testet upplevde vi till exempel inte att de stora förstärkarna var kraftfullare än de små. Bortsett från en lite spinkig Marantz-receiver.

 

Musiktjänster

Sedan gäller ju alltid den gamla klyschan ”skit in, skit ut”. Alltså hur kort signalvägen är från musikinspelningen i den ena änden tills ljudet kommer ur förstärkaren i den andra. Förstärkarna som har inbyggda streaming-tjänster behöver ingen kabel mellan ljudkälla och förstärkare, och har därför mycket kort signalväg. En så kort signalväg får man aldrig med en signalkälla ansluten med kablar. I våra öron låter det också bättre med inbyggda strömningstjänster än samma tjänster strömmade från mobilen eller surfplattan via AirPlay. Och det trots att det på papperet har en förlustfri signalöverföring.

 

Storleken räknas inte så mycket

Efter det här testet har vi fått ett intryck av att storleken inte nödvändigtvis har så stor betydelse när det gäller ren ljudkvalitet, inom en viss prisklass. För även om alla testdeltagare i full storlek gav utmärka musikupplevelser – och då framför allt Yamaha R-N602 – så vek inte Bluesound Powernode 2 undan en tum! Även Heos Amp hade många fina kvaliteter och avslöjade bara ibland att vi hade med en liten box att göra.

Det som en stor förstärkare har är mer plats. Både för anslutningar på baksidan och knappar och funktioner på fronten. Med de små boxarna är du ofta låst vid att koppla in TV:n med en optisk kabel och sedan koppla alla källor genom den.

Å andra sidan tar den mer plats också. Vem är inte villig att offra lite kontakter för en möjlighet att dölja hela anläggningen – även om ljudkvaliteten fortfarande är på topp?

Det är bara du som vet vad som passar för dig. Vad vi har kommit fram till är att du kan få väldigt bra ljud vilken storlek du än väljer.

 

Öppen musik
Pioneer låter fint och har många anslutningar. Strömningstjänsterna är lika få som hos Onkyo. Av en uppenbar anledning.

Pioneer SX-N30DAB är ännu en stereoreceiver i traditionell fullstorlek med modern nätverksteknik på insidan. Den kopplas enkelt till det trådlösa nätverket, särskilt om man har en iPhone. Då delar man telefonens nätkoppling genom att hitta Pioneer-receicern som eget nätverk. Det är likadant med Onkyo TX-8150, som den påminner om väldigt mycket på både fram- och baksidan.

Andra likheter är DAB-radio, Bluetooth och AirPlay samt stöd för högupplösta musikfiler. Strömningstjänsterna är även här begränsade till Deezer och Spotify Connect. Och app-styrningen har också ett ganska så oinspirerande gränssnitt, så bäst upplevelse får man med AirPlay eller Spotify Connect.

Pioneer orsakade samma dropouts med Tidal-tjänsten via AirPlay som Onkyo. Kanske trivs de inte så bra ihop med vår Apple Airport Extreme-router av föregående generation (till skillnad från det mesta annat vi har kopplat in till den).

Gott om analoga ingångar, plus ett par digitala. Lägg märke till skivspelaringången. Foto: Pioneer (Foto: Tillverkare)
Gott om analoga ingångar, plus ett par digitala. Lägg märke till skivspelaringången. Foto: Pioneer (Foto: Tillverkare)

Ljudkvalitet

Precis som Onkyo låter Pioneer både distinkt och öppet. En oerhört neutral ljudbild öppnar sig, som kanske drar åt det kliniska hållet men inte på något sätt så att det låter vasst eller hårt. Snarare mer finslipat och tydligt.

Men vänta lite, har vi inte hört det här ljudet förut? När vi kopplar tillbaka till Onkyo är det svårt att höra någon skillnad. Vi vågar faktiskt påstå att det är svårt att skilja dem åt.

Vi blir nyfikna och tar fram skruvdragaren och öppnar locken på båda receivrarna. Som vi misstänkte: de är helt identiska på insidan. Strömförsörjning, digitala kretsar, trådlös nätverkskort, allting. Det ser ut som om kondensatorerna kan vara av olika sort, kanske för att fintrimma ljudkaraktären en smula. Fast det lyckas vi inte höra.

Att Onkyo har gått in som ägare av Pioneer-märket är lätt att se frukterna av. Bortsett från att Onkyo har guldpläterade kontakter och ett par extra digitalingångar är de två receivrarna på pricken lika. Fast det är inte så dumt. De låter nämligen bra båda två, och eftersom det inte spelar någon roll alls vilken du köper så kan du leta runt bland butiker och nätbutiker och hitta det bästa köpet.

Rena toner
Stereoreceivern från Onkyo låter bra och har både DAB-radio och många anslutningar, till och med till skivspelare. Men strömningen är begränsad.

En receiver i full storlek kan ha sina fördelar. För det första kan komponenterna på insidan separeras bättre. Och så får man plats med fler knappar och rattar på framsidan och fler kontakter på baksidan. Det är fortfarande många som vill koppla in både CD-spelare, skivspelare och TV. Och det kan man – och mer än så – med Onkyo TX-810.

När det gäller moderna strömningsfunktioner stöder receivern Deezer, som har ett eget gränssnitt (ett trist list-liknande sådant) i app-styrningen, samt Spotify Connect, som man sköter som vanligt genom att öppna Spotify-appen på mobilen eller surfplattan. För att spela musik från andra tjänster måste man använda AirPlay eller Bluetooth, och receivern kan dessutom spela musikfiler – även högupplösta – som ligger lagrade på nätverket.

Utöver internetradio finns DAB-radio.

Dubbla uppsättningar digitala ingångar och massor av analoga. Och skivspelaringång! Foto: Onkyo (Foto: Tillverkare)
Dubbla uppsättningar digitala ingångar och massor av analoga. Och skivspelaringång! Foto: Onkyo (Foto: Tillverkare)

Ljudkvalitet

Tidal med CD-kvalitet via AirPlay fick ibland små dropouts som vi inte märkte av med de andra testdeltagarna. Spotify Connect gick mycket bättre.

Under optimala förhållanden återger Onkyo gitarrplockningarna på London Grammar-balladen ” Hey Now” med fin precision. Det finns gott om luft runt Hannah Reids röst och basregistret har substans längre ner. Det låter inte hårt, men ändå kanske lite på den kalla sidan om helt neutralt.

Det är bra med driv i rytmerna. R&B-duetten Marian Hills ”I Know Why” låter pigg i basen och sångerskan Samantha Gongols röst är tydlig och välplacerad. Det är först när man spelar högt som det kan låta lite hårt och gällt.

Lars Danielssons ”II Blå” återges med distinkt och bra ljud från basgitarren. Det finns inte riktigt samma tyngd ända ner i botten som med Bluesound och Onkyo har inte samma fyllighet som Yamaha. Vi tycker dessutom att Yamaha har en mer holografisk ljudbild och mer luft runt tonerna från basgitarren än vad Onkyo trollar fram. Men det är ingen tvekan om att TX-8150har goda kvaliteter.

Kraft och finess
Den här förstärkaren från HEOS ser kanske liten ut, men jösses en sådan slagkraft!

HEOS är japanska Denons multiroom-system, som precis som Sonos består av en rad olika aktiva högtalare samt Heos Amp-förstärkaren som driver separata stereohögtalare. Amp är en av de enklaste att installera och spela trådlös musik på. Anslutningarna är väldigt bra: Med både analog och digital ingång samt Bluetooth och USB utöver ethernet och wifi är det enkelt att bygga en stereo runt Heos-förstärkaren.

Denon har gjort en mycket bra app som styr Heos-systemet. Det grafiska gränssnittet är både läckert och användarvänligt och gör det smidigt att styra högtalare i flera zoner. Precis som hos Sonos och Bluesound är musiktjänsterna inbyggda i appen. På så sätt är det enkelt att blanda olika källor i en och samma spellista. Undantaget är Spotify, som behöver sin egen app.

Utöver rejäla högtalarterminaler har Heos både analog ingång och optisk digitalingång, plus USB-port och subwoofer-utgång. (Foto: Tillverkare)
Utöver rejäla högtalarterminaler har Heos både analog ingång och optisk digitalingång, plus USB-port och subwoofer-utgång. (Foto: Tillverkare)

Ljudkvalitet

De som gillar Denons varma och fylliga ljud kommer förmodligen att uppskatta Heos ljudkaraktär också. Här finns en generös tyngd i basen och en stor ljudbild som har en förmåga att få fram både stora och små detaljer. London Grammar låter stort och tufft och sångarens breda röstregister kommer fram tydligt. Ljudet känns energiskt genom att både röster och instrument kommer närmare. Jämfört med Sonos lite väl tillbakadragna presentation är det som att hamna ända framme vid scenkanten!

Heos-förstärkarens pigga spelstil gör att den är som skapt för pop, hip-hop och R&B. Kanadensiska Drake har ordentlig energi i replikerna och synthbasen får soffryggen att darra. Heos Amp behöver inte skämmas för något jämfört med de större, 43 cm breda stereoreceivrarna. Här finns gott om kraft och mycket att gå på innan ljudet blir vasst eller förvrängt. Det gick utmärkt att komma upp i mer än 90 decibels klockrent ljud på lyssningsplatsen med våra tämligen tungdrivna KEF-högtalare. Den här går fint att ha fest med!

Det är först med de riktigt krävande audiofil-inspelningarna som Heos visar sina begränsningar. Lars Danielssons ”II Blå” låter väldigt organiskt och äkta, med bra samspel mellan bas och trumpet, men basåtergivningen kan kännas en smula luddig och okontrollerad emellanåt – särskilt när vi jämför med Bluesound och Yamaha. Dessutom märks det att diskanten missar de allra mest finkorniga detaljerna. Ändå är det ingen tvekan om att Heos ger utmärkt ljudkvalitet och överträffar både Sonos och Marantz på de flesta områden.

På bakre raden
Med Sonos Connect:Amp får du marknadens mest användarvänliga multiroom-system. Problemet är bara att den inte låter särskilt bra.

Sonos är en välkänd veteran på multiroom-området och de flesta av oss känner nog igen de vita och silvergrå högtalarna som pryder många hem. Connect:Amp är modellen för dig som hellre vill använda dina egna högtalare.

En del av det som gjort Sonos så populärt är den smidiga användarvänligheten. Ända sedan starten har amerikanerna satsat på en bra och välfungerande programvara som ständigt utökas med nya funktioner. Sonos har ytterst välfungerande appar till både Apple och Android och systemet är oerhört enkelt att installera. Förr behövdes det en separat Bridge-enhet för att koppla in systemet till nätverket, men numera går det att koppla in direkt via wifi.

Sonos har också en uppsjö av musiktjänster, inklusive Apple Music, Soundcloud samt Spotify och Tidal. De som har flera olika abonnemang kan dessutom kombinera tjänsterna och göra en gemensam spellista – praktiskt om du till exempel inte hittar favoritplattan på Tidal.

 

Ljudkvalitet

Användarvänlig är en sak, men hur låter den? Vi vet från tidigare tester att Sonos-förstärkaren kan verka lite blodfattig jämfört med vissa av konkurrenterna, och dessvärre måste vi säga samma sak om 2016 års årgång. I London Grammars ”Hey Now” känns djupbasen tam och ljudbilden som i normala fall ska breda ut sig framför lyssnarna låter trång och instängd. Hannah Reids röst känns avlägsen och kommer liksom aldrig ut ur högtalarna ordentligt.

Vi provar med lite jazz i stället, närmare bestämt Lars Danielssons ”II Blå” med Mathias Eick på trumpet. Vi blir inte imponerade då heller.

Sonos-förstärkaren har analog stereoingång samt subwoofer-utgång som extra anslutningar. (Foto: Tillverkare)
Sonos-förstärkaren har analog stereoingång samt subwoofer-utgång som extra anslutningar. (Foto: Tillverkare)

– Var är diskanten? utbrister Audun.

De små, delikata övertonerna vi är vana vid att höra är beslöjade och Sonos har inte heller särskilt bra kontroll över Danielssons kontrabas.

Kanske är Amp mer inställd på popmusik, tänker vi. Men Sonos-förstärkaren är inte speciellt förtjust i R&B heller. Rap-replikerna från Drake är visserligen aggressiva, men låter väl hårda och vassa. Sonos-förstärkaren hamnar lätt utanför sin bekvämlighetszon och diskanten flyter ofta ut och blir hård.

– Det här var en platt historia, säger Geir och menar bristen på dynamik och kraftresurser.

Vi är överens om att Sonos-förstärkaren passar bättre för att driva enkla tak- eller vägghögtalare i multiroom-system än för aktivt lyssnande på en stereo i vardagsrummet.

Orkesterplats
Glöm alla de andras diffusa och livlösa ljud. Här är streaming-förstärkaren som gör mos av Sonos.

Bluesound är NADs vapendragare i kampen mot Sonos, Samsung och de andra multiroom-märkena. De är inne på sin andra generation trådlösa högtalare och förstärkare, och det finns gott om förbättringar både när det gäller design och användarvänlighet. Jämfört med sin föregångare är Powernode 2 en kompakt krabat med runda kanter och knappar på toppen.

Installationen av Bluesound är lite mer omfattande än med exempelvis Sonos och Heos, eftersom man måste öppna en webbläsare för att komma åt de första inställningarna. Enklaste sättet är att använda förstärkaren som ”wifi-hotspot” och koppla in mobilen för att dela nätverksinställningarna. Gränssnittet har däremot blivit väldigt fint. Tillgången på musiktjänster är god och här har man (till skillnad från Sonos) också möjligheten att spela av 24-bitars hi-res-filer från USB-hårddisk eller nätverk.

Powernode 2 har en kombinerad digital och analog ingång via minijack samt subwoofer-utgång på baksidan. (Foto: Tillverkare)
Powernode 2 har en kombinerad digital och analog ingång via minijack samt subwoofer-utgång på baksidan. (Foto: Tillverkare)

Ljudkvalitet

Om sanningen ska fram var vi lite besvikna över den mediokra ljudkvaliteten i en del av testdeltagarna. Ur den synvinkeln var Bluesound-förstärkaren en desto festligare bekantskap. Lyssna bara på ”Hey Now” med London Grammar: här finns ett rejält fundament och en tyngd bakom pianotonerna, gitarrsträngarna har en tydlig snärt och Hannahs röst är större och mer känsloladdad. Det märks också att Powernode 2 har större upplösning och bättre skiljer på olika tonhöjder. Ljudbilden är både stor och exakt, och betydligt mer närvarande än vad vi upplevde med Sonos, Marantz och resten av utmanarna.

”Got a lotta people tryna drain me of this energy”, rappar Drake. Tja, Bluesound håller inte honom tillbaka, det är ett som är säkert. Han låter riktigt arg och replikerna är knivskarpa, utan att högtalarna eller förstärkaren förvränger ljudet. Powernode-förstärkaren har gott om dynamiska kraftresurser och kan spela högt utan antydan till andningssvårigheter.

– Det här låter stentufft, utbrister Geir förtjust.

Den krävande inspelningen med Ave Maria får mer ”luft” mellan tonerna och rösten framträder tydligt. Det finns också en större tystnad mellan tonerna som gör att musiken fängslar mer.

Lars Danielssons och Mathias Eicks ”II Blå” är en av de mest krävande låtarna i spellistan, men Bluesound river av den invecklade inspelningen utan problem. Här får vi höra övertonerna vi saknade hos de andra testdeltagarna och på samma gång klingar basen stramt och precist. Det här låter som äkta hifi på hög nivå!

 

 

Modern retro
I tuff retro-stil bjuder Yamaha på underhållande musik och multiroom på ett enkelt sätt.

Yamaha har en tuff retrokänsla och ser nästan ut som om den kommer från 1970-talet. Men låt dig inte luras, R-N602 har fått en rejäl dos moderniteter som digitalingångar och inte minst trådlös multiroom-funktion. Du kan alltså bygga en stereo runt receivern och skicka ljudet trådlöst till andra Yamaha-enheter med MusicCast som står var som helst i huset. Yamahas version av Sonos, om du så vill.

MusicCast är mycket enkelt att använda, appen är enkel att hitta i och gör musikspisandet till en dröm. Ännu så länge stöder den dock inte alla de viktigaste musiktjänsterna, bland annat saknas Tidal och Apple Music. Enda trådlösa möjligheten är då AirPlay, eller komprimerad Bluetooth.

Yamaha spelar högupplösta musikfiler lagrade på en nätverkshårddisk, och LP-fantaster uppskattar skivspelaringången.

Här finns allt man kan tänkas behöva i form av analoga ingångar, plus två optiska och två koaxiala. Skivspelaringången uppskattar vi! Foto: Yamaha
Här finns allt man kan tänkas behöva i form av analoga ingångar, plus två optiska och två koaxiala. Skivspelaringången uppskattar vi! Foto: Yamaha

Ljudkvalitet

Rent ljudmässigt visar Yamaha sig från en sympatisk sida. R&B-duon Marian Hill återges med en intensiv och fyllig bas med trivsam tyngd. Röståtergivningen är väldigt bra, med klar och tydlig artikulering.

Det är en oerhört fin klang i kontrabas, och trumpet låter naturligt och levande. Tonerna är väl differentierade, så att ljusa och mörka toner har olika resonansmönster i stället för att färgläggas likadant.

Även opera låter fint, som Schuberts ”Ave Maria” framförd av mezzosopranen Anne Sofie von Otter, ackompanjerad av Bengt Forsberg på flygel. Yamaha presenterar von Otters röst på ett tydligare sätt än både Heos och Bluesound och det finns gott om luft och rymd runt flygeln. Härligt musikaliska toner.

R-N602 kan spela riktigt högt, med bra kontroll över elektriska basrytmer. Men här är Bluesound bättre. Yamaha har inte heller Heos väl tilltagna bas, men den är å andra sidan bättre balanserad och på det stora hela bättre på det mesta.

Yamaha har receivern för dig som vill ha gott om anslutningar, ett snyggt retro-utseende och en lyckad multiroom-funktion. Vi väntar med spänning på Tidal och Apple Music!

 

Saknar tryck
Marantz förstärkare har ett klart och tydligt ljud men saknar muskler – och strömningstjänster.

Kompakta Marantz CR511 är enkel att installera, särskilt om du har iPhone eller iPad. Koppla den till USB-porten på fronten med kabel och tryck på iOS-knappen på baksidan. Sedan bekräftar du på mobilen att det anslutna nätverket ska delas – och vips!

Receivern har inga multiroom-funktioner och Spotify Connect är enda strömningstjänsten. De som föredrar Tidal kan använda AirPlay för förlustfri överföring i CD-kvalitet från iPhone, medan Android-användare får nöja sig med komprimerad Bluetooth. Vi hade velat ha tjänster som Tidal och Apple Music inbyggda i app-styrningen. Den här typen av digitalförstärkare har uppenbarligen svårt att hänga med i tiden. Som plus i kanten finns DAB-radio, USB och både optisk och analog anslutning. Och avspelning av högupplösta musikfiler.

Marantz M-CR511 har precis så många kontakter att man klarar sig, inklusive USB, optisk och analog ingång samt subwoofer-utgång. (Foto: Tillverkare)
Marantz M-CR511 har precis så många kontakter att man klarar sig, inklusive USB, optisk och analog ingång samt subwoofer-utgång. (Foto: Tillverkare)

Ljudkvalitet

Marantz-receivern låter tillräckligt klart i övertonerna, Hannah Reid i London Grammar framträder väl i den lugna balladen ”Hey Now”. Ljudbilden är dock lite snävare och det låter rent allmänt lite mer hermetiskt än med Bluesound och Heos. Jazzpärlan ”II Blå” med Lars Danielsson har inte samma rymd runt Mathias Eicks trumpet. Visserligen låter det lite sprödare och mer artikulerat i toppen än med Sonos, men Sonos har fördelen att kunna spela högre än Marantz.

Försöker man dra på rytmisk musik med Marantz så börjar det fort att skorra och klippa på ett väldigt fult sätt – faktiskt så mycket att vi oroar oss för högtalarna. Det är nog därför receivern frågar oss om vi verkligen vill spela högre när nu kommer upp i ljudnivå 30. Med allt annat än de allra känsligaste högtalarna är volymen för låg för att engagera.

2014 testade vi föregångaren C610 och gav den stort beröm, men det var då det. Startfältet har tuffat till sig och nu för tiden har förstärkare i den här prisklassen mer muskler att spela med. Inte minst har allt fler förstärkare fått multiroom-funktioner, vilket förbättrar användarvänligheten markant. C511 får inse att den blivit omkörd.

    Läs också

    Yamaha M-5000 och C-5000

    Yamaha M-5000 och C-5000

    Trött på hifi? Yamahas highend-förstärkare kommer att få dig på andra tankar.

    Lägg till som favorit
    Gold Note IS-1000

    Gold Note IS-1000

    Gold Note charmar och imponerar.

    Lägg till som favorit
    Tivoli Audio PAL+ BT

    Tivoli Audio PAL+ BT

    Tivolis reseradio har just förbättrats, räcker det för att hålla undan för konkurrenterna?

    Lägg till som favorit
    Ruark Audio R1 Mk3

    Ruark Audio R1 Mk3

    Bättre ljud kan du inte få i den här klassen, men batteriet är skrattretande dyrt.

    Lägg till som favorit
    Pure Evoke H4

    Pure Evoke H4

    Pure är ett bra val för dig som vill ha ett handtag – men kom ihåg att köpa batterier.

    Lägg till som favorit
    Geneva Acustica Lounge Radio

    Geneva Acustica Lounge Radio

    Det Genevas lilla radio saknar i funktioner tar den igen med ljud.

    Lägg till som favorit
    Moderna stereoförstärkare

    Moderna stereoförstärkare

    Den gamla hederliga stereon är på väg tillbaka – men den måste kunna alla moderna konster.

    Lägg till som favorit
    Modul-DAC från McIntosh

    Modul-DAC från McIntosh

    Nya förförstärkaren C49 har utbytbar digitalomvandlare.Lägg till som favorit