HDMI 1.3, 1080p/24
BD-profil 2.0
Ethernet-anslutning
7.1-utgång
SD-ingång
Pris: 8 000 kr

För somliga är det extra viktigt att BD-spelaren kan spela CD-skivor och har tillräckligt bra ljud för att kunna kopplas till en riktig stereo. Andra uppskattar kanske om spelaren matchar TV:n och kan styras från samma fjärrkontroll. Och så finns det en uppsjö av extra funktioner och finesser som kan göra Blu-ray-upplevelsen mer komplett.

Månadens två utmanare från Loewe och Marantz är inte precis fullproppade med finesser, och de kan inte heller skryta med 3D-stöd. Sådant får vi nog vänta tills i sommar eller ännu längre innan vi hittar i spelarna. Däremot har de båda testdeltagarna speciella egenskaper som riktar sig mot lite olika kunder. BD7004 är en typisk ”hifi-spelare” där Marantz förutom en bra bild också har satsat på bra ljud. Loewes nya Blutech är gjord med tanke på bästa möjliga användarvänlighet och vänder sig naturligtvis också till dem som har en TV av samma märke.

Små skillnader

Blu-ray är ett heldigitalt medium där både ljud- och bildsignalerna transporteras i digital form till TV:n respektive ljudanläggningen, och så länge vi befinner oss i den digitala domänen finns det inte utrymme för stora skillnader mellan spelarna av det slag man rent traditionellt har upplevt med analoga apparater. Därför räcker det inte längre med att ha en bra bild om man ska kunna hävda sig mot konkurrenterna – BD-spelarna måste också utmärka sig på andra områden.

Här på redaktionen lägger vi extra mycket vikt på användarvänlighet och då kommer hastigheten in i bilden. Under VHS-bandens glansdagar gällde det att kunna spola tillbaka filmerna så snabbt som möjligt, i dag är det starttiden som gäller. Alldeles för många spelare tar fortfarande nästan en minut på sig innan de ens orkar öppnad skivluckan, och minst lika lång tid på sig att starta filmen. De bästa klarar både operationerna på under minuten. Skillnaden låter kanske inte så stor, men ett par extra sekunder här och där kan lätt bli en källa till irritation. Ingen gillar tröga maskiner.

Produkter i testet

Loewe Blutech Vision Interactive

Värd att vänta på?