TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
☀️ SOMMAR-ERBJUDANDE☀️ LB+ Total 6 veckor för bara 6 kronor!

TEST: Navee EasyRide 20

Praktisk elsparkcykel för staden och semestern

EasyRide 20 är för personer med enkla behov. Elsparkcykeln utmärker sig inte på något dramatiskt vis, men är säker och bekväm att köra trots få funktioner.

Av / 2025-07-12 - 08:21
Navee EasyRide 20

Home tycker

  • Effektiva och bekväma bromsar. Avskärmad design skyddar mot vatten, fukt och smuts. Låg vikt. Liten omvandlare/laddare. Lätt att bära och flytta på.
  • Ingen fjädring, hastighetskontroll eller blinkers. Smala däck ger en något instabil känsla. Skakar en del under körning. Underdimensionerad fotplatta.

Marknaden för elsparkcyklar, även kallade e-scooters, har med tiden blivit mycket mångsidig. Du kan få elsparkcyklar med hög dragkraft, snabb acceleration och lång räckvidd. Här talar vi om 60 kilometer och däröver.

Andra modeller tilltalar fans av design med slanka ramar och dämpade färger. De är typiska för användning i storstaden, där kraft, hastighet och räckvidd oftast är mindre avgörande.

Med Navee EasyRide 20 får du lite mindre av allt, vilket också är positivt. Priset är betydligt lägre än andra elsparkcyklar. Till exempel deltagarna i vårt grupptest av elsparkcyklar 2024. Här låg priserna mellan 6 800 och 8 500 kronor.

Navee design
Designen är diskret och praktisk. Ramen är lätt att hålla ren och framhjulets delar är inkapslade. Navee EasyRide 20 tål fuktigt väder och våta vägar. (Foto: Natasja Broström)

De reducerade specifikationerna gör att EasyRide 20 inte passar alla. Räckvidden är 20 kilometer och du får inte väga mer än 90 kilo för att använda den. Stigningsvinkeln (lutningen som elsparkcykeln klarar) är 14 procent. Det är den lägsta jag hittills har stött på under test av elsparkcyklar.

Om du kan leva med dessa begränsningar är Navee EasyRide 20 ett praktiskt alternativ. Om prestanda och körglädje är tillräckligt bra för dig är en annan fråga.

Annons

Installation och app

Kabeln som löper mellan styret, motorn och batteriet under fotstödet ska stoppas in i den ihåliga styrstången. Styret monteras och fästs med fyra medföljande skruvar. Kabeln är tunn och har flera skarvar i sin kopplingsmuff, så den måste hanteras varsamt.

Navee clamp
Låsets grepp på framsidan av styret lossar gångjärnet så att du kan fälla ihop EasyRide 20. Det är ett av de smidigaste lås jag har använt. (Foto: Natasja Broström)

Greppet till säkerhetslåset fram på styret är enkelt och smidigt. Mekanismen öppnas och stängs utan risk för att fingrarna bryts eller kläms. Använd handtaget för att öppna styrets gångjärn. Nu kan du fälla ihop elsparkcykeln så att den är lätt att bära, till exempel i kollektivtrafiken.

Med en vikt på 14 kilo är Navee EasyRide 20 lätt att hantera, till exempel när man ska in och ut ur bostaden. Tidigare har jag brottats med ”jättar” på 19 kilo. I vårt senaste enskilda test av en sparkcykel, nämligen Sharp KT4CEUG, var vikten hela 20,6 kilo.

Läs också Grupptest: 3 elsparkcyklar Elsparkcyklar blir allt starkare och tar sig allt längre. Vi har tagit en tur med tre av de senaste. Högt pris och häftig motoreffekt är dock ingen garanti för en bra upplevelse.

Hämta appen Navee genom att skanna QR-koden i manualen och lägg till Navee EasyRide 20 via Bluetooth. Appen har inte många eller avancerade funktioner. Du kan bland annat byta måttenhet (miles eller km), se statistik för resor (till exempel genomsnittshastighet) och låsa elsparkcykeln elektroniskt.

Batteri och räckvidd

Batteriet är inte världens starkaste med sina 21,6 volt och 7 650 mAh. Som jämförelse är specifikationerna för Sharp KT4CEUG, som vi testade i våras, 36 volt och 10 000 mAh. EasyRide 20 använder maximalt sex timmar för en full laddning (från 0 till 100 procent), medan Sharp KT4CEUG använder upp till åtta timmar. Laddningen av EasyRide går därmed snabbare.

Navee charging
Manualen avråder från förlängningssladd, vilket är besvärligt eftersom sladden bara är cirka en meter lång. Laddningsportens lock har en tendens att förskjutas. (Foto: Natasja Broström)

Laddaren tar inte mycket plats (ungefär som Sharps). En LED-lampa på sidan visar laddningsstatus med grönt eller rött ljus.

Jag har inte provat att ”köra slut” på ström under test av elsparkcyklar. Det var jag nära att göra med EasyRide 20. Batteriet var på cirka 60 procent vid avfärd. Efter en tur på 8,8 kilometer nådde jag precis hem. I displayen stod den sista delen av batteribalken och blinkade varnande rött.

Jag hade samma upplevelse med en full laddning (100 procent). Efter en tur på 14,4 kilometer i varierad terräng var batteriet nere på nio procent.

Läs också TEST: Sharp KT4CEUG Sharps eleganta elsparkcykel är idealisk för stadsbor. KT4CEUG är en fröjd att köra, men den är inte snabb och tappar orken i uppförsbackar.

Funktionen Energy recovery hjälper till att spara på batteriförbrukningen. Du kan ställa in den på låg, medel eller hög. Om du släpper gasreglaget aktiveras E-ABS-bromsen. En del av framdrivningen (den kinetiska energin) överförs till batteriet tills hjulet står stilla.

Navee Easy Ride 20 app

Funktionen Energy Recovery ska spara på batteriet genom att utnyttja kinetisk energi. Jag fick aldrig det att fungera och var två gånger nära att få slut på ström. (Skärmdump: iOS)

I teorin är det bra. I praktiken gjorde det ingen större skillnad. Batteriet laddades ur lika snabbt, oavsett vilken inställning jag valde. För att vara rättvis ska det nämnas att fram- och bakljus var tända på alla turer, eftersom det är ett lagkrav. De bidrar till att tömma batteriet.

Transport och körning

Ute på vägarna visar Navee EasyRide 20 sina styrkor och svagheter. Handbromsen och E-ABS-bromsen är något av det bästa jag har kört med. Den manuella bromsen reagerar snabbt, men utan plötsliga ryck.

Utan att röra handbromsen stannar elsparkcykeln med hjälp av den elektroniska bromsen vid motorn i framhjulet. Bromsningen är jämn och mycket behaglig.

I avsaknad av måttband räknade jag antalet bilar som jag hann passera innan EasyRide 20 stannade helt. Från toppfart på 20 km/h till 0 km/h var bromssträckan (enligt min uppskattning) mindre än två bilängder.

EasyRide 20 har inte farthållare, det vill säga Cruise Control. Du måste hela tiden trycka tummen på gasreglaget om du inte vill sänka farten. Gasreglaget sitter till höger på styret. Jag fick ganska snabbt ont i tummen.

Navee display

Displayen är inte så ljusstark. Jag var tvungen att stanna flera gånger under ett skuggande träd för att kontrollera batteriets status. (Foto: Natasja Broström)

2024 hade vi tre sparkcyklar ute på asfaltsvägar, backar och grusvägar. Nämligen E-Way E5045FS, Xiaomi Electric Scooter 4 Pro och Segway-Ninebot KickScooter F2 D. Här låg lutningen som elsparkcyklarna klarade på mellan 18 och 25 procent. Det gav bra drag uppför backar.

Med EasyRide 20 är vi nere på 14 procent. Jag fick aldrig något backlopp, men en stabil och acceptabel fartkänsla. Inte heller på plan väg är EasyRide 20 någon racer. Ofta fick jag ligga mig snällt bakom analoga (icke-elektriska) cyklar.

Display och utrustning

Vissa elsparkcyklar har avancerade displayer som är lika stora som en större smartphone. Med EasyRide 20 får du den avskalade versionen: en smal färgdisplay med grundläggande information om hastighet och batteriets status.

Himlen kan reflekteras i displayens yta vid direkt och indirekt solljus, så det blir svårt att avläsa. Å andra sidan ger displayen i mindre starkt dagsljus en bra överblick över få, men relevanta uppgifter.

Batteriets status består av fem block, som var och en representerar 20 procent. Elsparkcykelns aktuella status visas med en ljusblå cirkel med en bokstav i för aktuell status.

Navee display light
I indirekt ljus fungerar displayen felfritt. Översikten med alla detaljer visas varje gång du slår på Navee EasyRide 20. (Foto: Natasja Broström)

Växla läge genom att trycka en gång på på/av-knappen när elsparkcykeln står stilla. I gångläge är toppfarten 6 km/h. ’D’ står för standardläge på 20 km/h och ’S’ står för Sport (25 km/h). Nordiska länder har en hastighetsbegränsning på 20 km/h, så S-läget överskrider inte den tillåtna hastigheten.

Fotplattans knubbiga yta ger en känsla av att stå säkert. Jag tycker dock att bredden på 14,5 centimeter är lite för smal för en vuxen. Styrets höjd på 109 cm är också i underkant (jag är 1,69 m). Det lilla, sneda stödbenet verkar också underdimensionerat, men fungerar utan problem.

Du får avstå från fjädring och blinkers i handtagen. EasyRide är tänkt som ett praktiskt komplement till transport för yngre och mindre erfarna användare. Till exempel på semestern. Det lever den fint upp till.

Slutsats

Navee EasyRide 20 är designad för kortare turer. Till exempel på semestern. Elsparkcykeln väger 14 kilo och är kompakt, så den kan tas med på båten, till sommarstugan eller på campingsemestern.

Motorns prestanda och de fysiska dimensionerna är något i underkant. EasyRide 20 är lämplig för användare från 8 år och uppåt (enligt manualen). 16 år är den rekommenderade lägsta åldern. Du får inte många eller smarta funktioner och egenskaper som farthållare. Appen fungerar bra och felfritt utan att tappa anslutningen.

Generellt sett ger Navee EasyRide 20 en behaglig körupplevelse. Särskilt bromssystemet är en märkbar fördel. Priset ligger under vad vi normalt betalar för en elsparkcykel. För många är det en fördel i sig.

Karakter
Navee EasyRide 20
Basic
Natasja Broström
Natasja Broström (född 1971) är journalist på L&B Home. Hon började på Politikens IT-bilaga på 1990-talet och därifrån gick resan vidare till facktidningar, magasin och tidningar där Natasja bland annat skrev om IT och nördkultur. Från 2002 har Natasja jobbat på Datatid Techlife, sedan som IT-journalist inom smart living och brevlåderedaktör på Alt om Data.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

Erbjudande - 1 månad 10:-

Prova LB+ i en månad för 10:-

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

LB+ Total 6 månader!

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader

10:- / första månaden
154:- / mån
154:- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till fler 7 800 produkttester!
  • Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
  • Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
  • L&B TechCast – en podd från L&B
  • Inaktiverade annonser
  • L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!

Lugn körning i stan

Sommarens bästa elcykel

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar