80 miljoner av Spotifys användare har gratisversionen av abonnemanget som har begränsad ljudkvalitet och spelar upp reklamsnuttar efter var tredje låt. 20 miljoner användare betalar för Spotify och slipper alltså reklam och kan lyssna på musiken i full ljudkvalitet (320 kbit/s). Det är dessa användare som artisterna och skivbolagen tjänar pengar på, intäkterna från reklamen är försvinnande små.
Spotify har tidigare vägrat att ge gratisanvändarna ett sämre musikurval än de betalande. Tanken är att man ska skaffa ett gratisabonnemang, upptäcka hur bra tjänsten är och sedan börja betala för att slippa reklamen och för att avnjuta den i full kvalitet – och dessutom få tjänsten inbyggd i tredjeparts hifi-produkter.
Läs också: Test av 6 trådlösa nätverksspelare
Detta har dock lett till att vissa av världens mest säljande artister, inklusive Taylor Swift och Adele, har vägrat att låta Spotify strömma deras senaste album. För övrigt hade Swift det mest nedladdande albumet 2014 och Adele det mest nedladdade 2015 eftersom strömningsmöjligheterna var begränsade.
Andra artister, till exempel Coldplay, har också hållit vissa album borta från Spotify. ”Head Full of Dreams” kom till Spotify först i fredags, medan andra tjänster som Tidal, Apple Music och Deezer har kunnat strömma det i en hel vecka.
För att undvika att detta är en trend som står sig funderar nu Spotify på att fördröja tillgången på ny musik för gratisanvändarna. Så att de som betalar 99 kronor i månaden kan lyssna på albumen så fort de lanserats medan gratisanvändarna får vänta i ett par veckor.