Spekulationerna har varit många de senaste dagarna efter att Tidal uppdaterade sin spelare med ändringar i hur ljudkvalitet anges på releaser.
Musik som tidigare var märkt Master innebar högupplöst musik i MQA. En kodek som möjliggör högupplöst streaming med lägre bandbredd. I verkligheten är MQA-datan förpackad i en 24-bitars 44,1–48 kHz FLAC-fil, men packas upp och blir högupplöst i spelaren. Kodningen görs på ett sätt som inte ska påverka ljudkvaliteten. Det blir lite tekniskt, men vi har skrivit mer ingående om det här.
Vad är högupplöst?
För att förtydliga: Med högupplöst ljud menar vi alla filer som har ett högre bitdjup än Red-Book CD, vilket är 16-bitars / 44,1 kHz. Det innebär att allt från 24-bitars / 44,1 kHz och uppåt betraktas som högupplöst.
Vi säger dock inte att MQA är ”lossless”, eftersom formatet faktiskt modifierar originalfilen, och nolltester har visat att det som kommer ut inte är detsamma som det som kommer in. Men det är en annan diskussion, och inte den vi tar upp här.
Ansökan om konkursskydd
I april kom nyheten att MQA hade ansökt om konkursskydd. Något som fortfarande gäller och har fått Tidal att agera.
Tidals VD Jesse Dorogusker skrev då på Reddit:
”Vi kommer snart att introducera högupplöst FLAC till våra HiFi Plus-prenumeranter. Det är förlustfritt och en öppen standard. Det är en stor fil, men vi kommer att ge användarna möjlighet att skruva upp eller ner den baserat på vad som händer.”
Nu har Tidal officiellt rullat ut sina förändringar. Det som tidigare kallades HiFi heter nu Hög. Detta är förlustfri CD-kvalitet och har alltid varit i linjär PCM FLAC. Master har bytt namn till Max. Här har det skett en viktig förändring, nämligen att tjänsten nu stöder linjärt FLAC-format med upp till 24-bit/196 kHz. Tidigare marknadsfördes MQA med upp till 24-bit/384 kHz. Och det är detta som har väckt debatt.
För på Tidals webbplats kan du nu läsa:
”Max (upp till 24-bit/192 kHz): Upplev premiumljud som öppnar upp varje detalj med HiRes Free Lossless Audio Codec (HiRes FLAC). Bäst med 5G eller WiFi med fysisk anslutning.”
Morten Lindberg reagerar
Detta har fått Morten Lindberg från 2L att tända på alla cylindrar, eftersom han skrev följande på Facebook den 3 augusti:
”Idag har TIDAL visat den sanna innebörden av ”disruptive”. Streamingtjänsternas svaga och oberäkneliga agerande kan tjäna som en påminnelse om värdet av ett lokalt audiofilt bibliotek för musiksamlare.”
Och:
”Med MQA kunde Tidal faktiskt transportera våra original (utgåvor) i masterkvalitet. 24/192 är helt enkelt en nedgradering.”
Tidigare Tidal-anställd är förbannad
Båda dessa var kommentarer till ett inlägg från Pål Bråtelund, som tidigare arbetade som produktutvecklare och strategichef för Tidal, men som nu arbetar som konsult för MQA:
”Tills jag kan välja MQA som mitt föredragna format är det god natt och hejdå till TIDAL. Det är så lätt att förstöra något vackert.
Mycket väsen för ingenting?
Vi bestämde oss för att ringa Morten Lindberg för att ta reda på vad det är som pågår. Han är en av de största förespråkarna för MQA, och hans musik låter fantastiskt – och har fått många välförtjänta Grammy-nomineringar. Och en vinst!
Lindberg har lugnat ner sig sedan sitt inlägg två dagar tidigare, för det visar sig att det tekniskt sett inte är så många förändringar:
– Det enda Tidal har gjort rent tekniskt är att utöka acceptansen från FLAC-filer med enkel samplingsfrekvens (44,1–48 kHz) till fyrdubbel samplingsfrekvens (192 kHz). Det är det enda de har gjort.
Musik som laddats upp i MQA kommer dock fortfarande att spelas korrekt:
– I gränssnitten har de ändrat sin flaggning. Du kommer inte att se om innehållet i FLAC-filen som strömmas är MQA eller inte. Inte förrän du trycker på ”spela upp”. Men så är det: Om leveranskedjan är bit-exakt kommer detta att komma fram till spelaren, som kommer att säga: ”Det här är MQA, då ska vi öppna det här och använda den delen.”
Det innebär att MQA fortfarande stöds, teoretiskt ända upp till 24-bit/384 kHz, eftersom de data som den extra upplösningen kräver i stället är inkapslade i brusgolvet under den musikaliska informationen i en FLAC-fil. Vi varnade för att det var tekniskt…
Dessutom stöds nu alltså högupplösta linjära FLAC-filer upp till 24-bit/192 kHz. Det innebär att studios och artister inte längre behöver gå igenom en MQA-kodningsprocess för att distribuera högupplöst musik via Tidal.
Artister kan fortfarande använda MQA
Även om MQA är under konkursskydd, och även om Tidal nu meddelar att det är FLAC som gäller, så finns det egentligen inget som hindrar fortsatt användning av MQA ur teknisk synvinkel.
De artister och distributörer som så önskar kan fortfarande koda sin musik i MQA, t.ex. via det oberoende företaget CD Baby. Deras konverteringsprogram hittar du här.
Hegel kommer att fortsätta med MQA
Okej, så man kan fortfarande ladda upp MQA till Tidal och streama det på vanligt sätt. Man behöver fortfarande en spelare eller DAC som stöder MQA, så vi var nyfikna på att veta vad hifi-tillverkarna tycker om Tidals uppdatering. Tidal är nämligen den mest självklara platsen för att höra musik kodad i MQA.
Många hifi-tillverkare har nu stöd för MQA-uppspelning i sina digitala produkter, en av dem är norska Hegel. Vi ville därför höra deras syn på saken och ringde upp Hegels marknadschef Anders Ertzeid.
”Vi behandlar MQA som vi alltid har gjort, det är ingen skillnad”, säger Anders. ”Faktum är att det har blivit enklare på senare tid, eftersom vi nu kan självcertifiera MQA på våra produkter.”
Så ni behöver inte längre skicka alla era produkter till MQA för att få tummen upp?
”Ja, det stämmer. Vi vet ju att det fungerar.”
Är MQA ”business as usual”?
Så för att försöka dra en slutsats är det FLAC som nu kommuniceras av Tidal som formatet för högupplöst musik, utan de extra data som MQA ger. Detta kommer säkerligen att innebära att mindre musik kommer att finnas tillgänglig i MQA i framtiden. Artister och skivbolag kommer att uppmuntras att ladda upp i högupplöst FLAC i framtiden. Det är därför troligt att MQA bara kommer att vara för specialintresserade.
Tekniskt sett är det faktiskt en bra sak som har hänt, nämligen att man nu äntligen kan få högupplöst native FLAC i 24-bit/192 kHz. Samtidigt kan MQA-fans fortfarande få sin musik i MQA. I det avseendet uppfyller Tidal båda önskemålen på en gång. Åtminstone för tillfället.
Som det ser ut nu är det naturligt att tro att MQA-formatet har ett utgångsdatum. Men det vet vi inte mer om förrän vi ser utfallet av konkursskyddet, och om det blir ett eventuellt förvärv från någon med stora planer.
Vi hoppas kunna få ett uttalande från Tidal inom en snar framtid.
Läs också:
Primare NP5 Prisma MK2
Musikstreaming med premiumljud
Ibland är det väldigt enkelt att få bättre ljud i anläggningen. Det är den här ett bevis på.
Hegel H390
Halva priset, lika grym
Hegel H390 är rena krutpaketet, en förstärkare som kostar hälften så mycket som H590 men som ger nästan samma spelglädje.