Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Digitala bjässar från Nikon

Inte en utan två toppmodeller lanserades på Nikons presskonferens på CES-mässan.

Av / 2016-01-07 - 09:03
Digitala bjässar från Nikon

Nikons presskonferens blev en trevlig stund för fotoentusiasterna. Då visade Nikons ”senior vice president” Nobuyoshi Gokyu upp två digitala spegelreflexer, som båda två förtjänar att kallas toppmodeller.

D5 är Nikons finaste professionella spegelreflex hittills. Med en helt nyutvecklad 20-megapixlars fullformatsensor, 153 autofokuspunkter och en hög bildhastighet på 12 bilder i sekunden är den ett perfekt redskap för sport- och pressfotografer som behöver kunna föreviga ett ögonblick med knivskarpt fokus.

Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

”Nikon D5 handlar inte bara om tjusiga specifikationer, utan om kombinationen av teknik”, sade Tadashi Nakayama, Nikons vice VD.

”Hastighet och bildkvalitet har aldrig förenats lika bra förut. D5 representerar vad vi försöker åstadkomma på hela dSLR-området: Att ge de professionella fotograferna teknik som gör att de kan flytta fotograferandets gränser.” 

Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Pressfotografer jobbar sällan i idealiska ljusförhållanden men D5 har en ljuskänslighet på ISO 102 400, som dessutom kan utökas till Hi5, vilket motsvarar ISO 3 280 000! Det är Nikon-rekord. För att bearbeta bilderna har kameran en nyutvecklad Expeed 5-processor.

Nikon hade bjudit in en av sina ambassadörer, sportfotografen Matthias Hangs för att testa och presentera D5. Utöver hastigheten och ljuskänsligheten betonade han att D5 kan återge naturliga hudfärger utan att man behöver behöva trolla med efterbehandling.

Nikon betraktar D5:s autofokus som nästa generation. Den har inte bara 153 autofokuspunkter (varav 99 är korssensorer), ljuskänsligheten är så låg som –4 EV vilket innebär att den fina fokuseringsförmågan kan utnyttjas i dåligt ljus.

D5 kan – naturligtvis – också filma video i 4K UHD-upplösning (3820 x 2160) med 24p, 25p och 30p, alltså kommersiella film- och TV-format.

D5 klarar både trådlöst nätverk och nätverkskabel. Den har två kortplatser för antingen XQD eller Compact Flash (det går också att modifiera den med CF-läsare).

Nikons toppkameror är efterlängtade av många fotografer. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Nikons toppkameror är efterlängtade av många fotografer. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Social superkamera
D500 delar många specifikationer med D5 fast i ett mindre format (men nej, den kan inte direkt kallas för kompakt, den är bara inte fullt lika stor).

I stället för fullformat har Nikon valt DX-formatet (APS-C). Bildsensorn har samma 20 Mp-upplösning och även bildprocessorn är likadan. Ljuskänsligheten är inte riktigt lika extrem som i D5, ”bara” ISO 51 200 som kan utökas till 1 620 000 i Hi5-läge.

Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

D500 kan också filma 4K-video i professionell hastighet, men bara i en halvtimme. Och stillbildshastigheten är 10 bilder i sekunden i max 20 sekunder.

Det som gör att D500 är mer än en nedbantad D5 är de sociala aspekterna. Den är byggd för att kunna dela bilder på bra sätt.

Det tjänar ingenting till att ta perfekta bilder om ingen får se dem. Bilder som tas med D500 kan delas direkt, hela tiden”, sade Tadashi Nakayama.

Med hjälp av SmartBridge-appen (finns till både iOS och Android) kan D500 vara konstant uppkopplad till en smartmobil eller surfplatta via Bluetooth eller wifi. Trådlös överföring är långtifrån en nyhet, men hittills har förbindelsen behövt göras manuellt för varje överföring.

Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Nikon D500-kamerahuset kostar 22 900 kronor och ett kit med hus och en Nikkor 16–80/f4-zoom kostar 33 000 kronor. D5-kamerahuset kostar 68 700 kronor.

Både D500 och D5 dröjer till åtminstone april/maj 2016.

Presskonferensen ägde inte rum i Nikons monter på CES-mässan utan på det överdådiga Paris Hotel, som både inuti och utanpå är byggd för att efterlikna riktiga Paris.

På Paris Hotel i Las Vegas är det alltid eftermiddag i Montmartre. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

På Paris Hotel i Las Vegas är det alltid eftermiddag i Montmartre. Foto: John Alex Hvidlykke, Ljud & Bild

Artikelfoto: ”Senior vice president” Nobuyoshi Gokyu, sportfotograf Matthias Hangst och ”vice president” Tadashi Nakayama presenterar Nikons nya kameraror. Foto: John Alex Hvidlykke.

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ljud & Bild
Rulla till toppen