Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

BMW elektrifierar tvåhjulingarna

BMW CE 04 kör upp till 130 km.

Av / 2021-07-07 - 14:48
BMW elektrifierar tvåhjulingarna

Elbilarna får snabbt sällskap av elmotorcyklar. Det är nämligen inte bara elskotrar som ska gå på ström i framtiden, BMW tror att även motorcyklarna kommer att bli helt elektriska.

BMW är inte först med elmotorcyklar – och CE 04 har de visat upp förut, men nu är den klar för produktion.

Nya CE 04 har en ännu mer futuristisk design än BMW:s första försök, C evolution, som producerades samtidigt som BMW lanserade i3 2013.

Här handlar det om en elektrisk skoter med prestanda som en lätt motorcykel, som riktar sig mot de som behöver ta sig runt i städer med ett elfordon. CE 04 förberedd för geo-fencing och gator där bara elfordon får köra.

Cykeln använder samma batteriteknik som kommande iX och kan levereras med ett 60,6 A-batteri som ger upp till 130 km räckvidd. En version med lite mindre batteri och 23 kW effekt har upp till 100 km räckvidd.

Scootern påstås kunna ladda från 20 till 80 procent på 45 minuter.

Framdrivningen kommer från en elmotor med 31 kW (42 hk) till bakhjulet och ger en toppfart på 130 km/h. Mer än tillräckligt för att man snabbt ska kunna ta sig från hemmet till stadskärnan.

CE 04 får körlägen precis som elbilar har. ECO, Rain och Road som anpassas efter olika förhållanden, och Dynamic som tillval.

Automatisk stabilitetskontroll och dynamisk traction control är standard, liksom ABS-bromsar och ABS Pro kan beställas som tillval.

Den laddar mobilen och har en 10,25-tums skärm med integrerad navigering och det finns bagageutrymme både fram och på sidorna.

BMW CE 04 screen

BMW avslöjar ingenting om pris eller försäljningsstart, men CE 04 kommer att visas på München Motor Show (IAA) i september, då finns det antagligen ett riktpris.

Läs också Nästan fullträff från BMW BMW:s första helt elektriska SUV har allt man behöver – utom en sak.

 

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Polestars snabbaste bil är en dröm på långa resor

Tesla-batterier: - Degraderas knappt

Ammoniakmotor hotar elbilarna

Fisker är nära avgrunden

Fyrkantig charmklump

Familje-lyxbilen snabb som en raket

Mäktigt imponerande debut

Nytt infotainmentsystem och upp till 600 km räckvidd

Skulle hämta sin Cybertruck – fick åka till akuten

Batteridriven trädgårdstraktor från Husqvarna

Hybrid-elcykel gjord för Norden

”Ingen” vill ha Tesla Full Self Driving

Rulla till toppen