Recension: Tomb Raider

Skandinaviskt action-nöje

En del filmserier behöver definitivt ingen reboot – men Tomb Raider är inte en av dem.
Karakter
Action
Tomb Raider
Annons
Annons
forfatter

Med svensk huvudrollsinnehavare (Alicia Vikander) och norsk regissör (Roar Uthaug, Bølgen) kan vi nästan kalla rebooten av Tomb Raider för en skandinavisk film. Det har gått hela 17 år sedan Angelina Jolie porträtterade den yppiga spelhjältinnan Lara Croft på film. Två filmer blev det med Jolie i huvudrollen, varav den första var sevärd medan den andra helst inte borde ha sett dagens ljus.
Med årets version får vi en ”uppgraderad”, mer modern utgåva av Lara Croft. Borta är de enorma brösten, bikini är ersatt av ett tätsittande linne och Lara lever sitt oberoende, hippa liv i en av Londons trendigaste stadsdelar. Hon livnär sig som cykelbud men hennes rike fars (som dog för sju år sedan) hemligheter leder henne ut på äventyr, på jakt efter en gudinna med dödlig kraft.

Det finns inte mycket originellt med Tomb Raiders handling, och den stjäl ohämmat från filmer som Indiana Jones (inte minst Kristalldödskallens rike) och Kong: Skull Island. Berättelsen är inte heller direkt oförutsägbar och skurken är stereotypiskt, endimensionellt elak. Däremot levererar Uthaug en rad häftiga, och mycket underhållande, actionscener. Filmen håller ett bra tempo, med en fin dramaturgi, och framför allt Vikander är strålande som den hårdföra – och hårt tänkande – Lara Croft.
Sigourney Weavers Ripley kan nu läggas till vila, hon har fått en mer än värdig arvtagare som ledande actionhjältinna! Alicia Vikander är dessutom mycket mer trovärdig än Angelina Jolie, hon porträtterar Lara som både mänsklig, sårbar och äkta – ändå är hon en stentuff bad ass! Det är fascinerande att se vilken helgjuten och mångsidig skådespelerska Vikander har blivit. Hon har inga problem med att tolka olika roller i genrer från action och kostymdrama (Tulip Fever), klassiskt drama (The Danish Girl, som hon också vann en Oscar för) till science fiction (Ex Machina) och renodlad underhållning (The Man From U.N.C.L.E.). Årets Tom Raider bär hon nästan ensam på sina späda axlar. 4 svaga stjärnor.

4K-utgåvan har enastående bildkvalitet, med tjusig skärpa och svärta. Detaljnivån är skrämmande bra! Ljudet (Dolby Atmos) är inte sämre än bilden, med en häftig surroundmix, fullt ös i basen och ett förträffligt dialogspår. Bonusmaterielat innehåller, tyvärr, bara fyra korta och ytliga dokumentärer.

<
>
(Foto: Tillverkare)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
Release: 30 juli 2018 Regi: Roar Uthaug Med: Alicia Vikander, Dominic West, Walton Goggins, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas, Derek Jacobi, Hannah John-Kamen Land: USA År: 2018 Längd: 1:58
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.