: Ex Machina

Blu-ray-recension

Kan en maskin verkligen tänka själv och ha mänskliga känslor? Och hur skulle det i så fall påverka människors inställning till den? Följ med på en fascinerande tanke-tripp!
Karakter
Sci-Fi
Ex Machina
Annons
Annons
forfatter

Alex Garland har skrivit The Beach (DiCaprios genombrottsfilm 2000) och manus till bland annat 28 Days Later och Dredd, och med sin regidebut ger han oss ett riktigt sci-fi-mästerverk!

I Ex Machina ställs vi inför något så stort som existentiella frågor om liv och död, och om vad som gör en människa till en människa. Och kan verkligen artificiell intelligens ha självständiga tankar, känslor och empati? Frågor som har behandlats förut i otaliga filmer, bland annat Blade Runner, A.I. och I, Robot, men aldrig så intelligent, subtilt och elegant som i Ex Machina.

Ex Machina_6

Programmeraren Caleb (Domnhall Gleeson) vinner ett lotteri på jobbet och får chansen att tillbringa en vecka tillsammans med sin excentriska enstöring till chef, Nathan (Oscar Isaac). Mitt ute i ödemarken har chefen för världens största sökmotor (!) byggt sig ett underjordiskt palats där han arbetar med artificiell intelligens – och Caleb har valts ut för att testa om Avas (Alicia Vikander) intelligens verkligen är egna tankar och om ”hon” har känslor som påminner om en människas.

Annons

Garland har skrivit ett ofattbart bra manus som sätter igång en tankeprocess hos såväl de tre huvudpersonerna som hos publiken. Tankarna som diskuteras är djupa och välformulerade, utan att det känns vare sig dumt eller klyschigt. På samma gång får vi bevittna ett enastående kammarspel mellan den svårt alkoholiserade chefen och den unga, asociala datornörden. Karaktärerna kompletterar varandra och båda rolltolkningarna är i toppklass! Allt ackompanjeras elegant av en nedtonad Alicia Vikander som ställer svåra frågor tillbaka till sin skapare/fångvaktare/forskare.

Ex Machina_5 Ex Machina_4 Ex Machina_3 Ex Machina_2
<
>

Ex Machina har ett minimalistiskt filmuttryck som påminner om Stanley Kubricks, både i den minimalistiska, kalla designen och det långsamma kvardröjande fotot, och samspelet mellan Gleeson och Isaac ger associationer till det bästa från Ingmar Bergman. En klassiker är född! Sex stjärnor.

Ett utmärkt ljudspår (DTS-X) och en, mestadels, bländande skarp bild. Bonusmaterialet har en lärorik 40-minuters bakomfilm, frågor och intervjuer samt nio minidokumentärer.

Fakta
  • Release: 17 augusti 2015
  • Regi: Alex Garland
  • Med: Domnhall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Wikander, Sonoya Mizuno
  • Genre: Sci-fi
  • Land: USA
  • År: 2015
  • Längd: 1:48
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Ännu en gång flyttas premiärerna för stora filmtitlar fram.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.