Pinell iConnect

Pinell iConnect

Enkel trådlös lösning. Bra funktioner. Diskret utseende.
Stöder ej WPA2. Klarar inte okomprimerad musik. Fjärren saknar knappar.
Pinell iConnect Trådlöst nätverk 802.11b/g FM/DAB/Internetradio Mediespelare Pris: 1 200 kronor

Norska Pinell har tidigare firat framgångar med billiga och bra internetradioapparater. Vi gav till exempel deras Supersound iRadio utmärkelsen Bästa köp förra året. Sådana apparater gör sig bra i köket men i vardagsrummet vill man nog hellre använda sin vanliga stereoanläggning för att lyssna på musik. Så hur får man samma funktioner i stereon utan att köpa en ny, modern receiver för en mindre förmögenhet?
Svaret är helt enkelt iConnect, som lättast kan beskrivas som en internetradio utan högtalare. Istället finns det RCA-utgång och optisk utgång på baksidan så att man kan plugga in den i förstärkaren. Apparaten är därför ganska nätt och bara så stor som behövs för skärmen på framsidan. Den är ganska plastig men på lite avstånd skäms den inte för sig utseendemässigt där den står bland elektroniken i stereohyllan.

Radio från hela världen
Vill man lyssna på FM- eller DAB-radio är det bara att köra igång när man väl pluggat in iConnect i förstärkaren. Man kan lagra favoritstationer och får upp textmeddelanden på skärmen.  Mottagningen är bra så länge man har bra mottagningsförhållanden. Bor man illa till så hade det inte skadat om man kunnat stoppa i en bättre antenn än den lilla antennstumpen.
Alternativet är att koppla upp iConnect på det trådlösa nätverket för internetradio. Värt att notera är dock att den bara stöder WEP eller WPA-kryptering, så har man ökat på säkerheten till WPA2 får man vackert sänka den igen. Även om vårt testexemplar saknade ethernetport så sägs det att det kommer att finnas på de apparater som säljs när du väl läser detta test.
Via nätet kan man välja mellan över 13 000 radiostationer från hela världen. Det kräver förstås ett väldigt knappande för att bläddra runt bland dem på den lilla skärmen. Då är ett bättre alternativ att använda webbtjänsten där man i lugn och ro kan sitta vid datorn och provlyssna stationerna och sedan lägga till dem som favoriter. Då räcker det att välja station i favoritlistan vid stereon.

Musik i nätverket
Mer intressant för många av oss är att kunna spela upp musikfilerna vi har lagrade i datorn eller i en medieserver. iConnect klarar både att spela direkt från delade mappar i nätverket och från uPnP-medieservrar. Det kan antingen vara en nätverksdisk med inbyggt stöd eller så kan man köra program på datorn som exempelvis Windows Media Player 11. Det här fungerar bra men som vanligt är det lite jobbigt att bläddra bland tusentals filer på en så liten skärm. Om vi får önska något av nästa modell så är det en TV-utgång så att man kan få en stor skärm att se innehållet på.

Under testandet fick vi ett tips om att man faktiskt även kan spela upp musik från Spotify och iTunes på iConnect. Det kräver dock att man kör Windows, är lite datorvan och inte räds att installera filer och öppna portar i brandväggen. Helt plötsligt blev apparaten om möjligt ännu intressantare att använda. Att kunna sitta vid datorn och göra spellistor för festen eller till och med att låta gästerna påverka musikvalet är betydligt enklare och roligare än standardlösningen.

Fjärrkontrollen är nämligen inte den allra bästa. Framför allt saknas de knappar vi är vana vid från musikspelare, alltså för att starta, pausa, stoppa musiken eller byta låt. Istället måste man backa i menyn och välja nästa låt vilket innebär att man måste gå fram till apparaten och titta på skärmen. Har man valt en spellista och bara vill hoppa över en låt känns det irriterande krångligt.

Ljudkvaliteten
Till en sådan här låg prislapp och med så många funktioner så har man givetvis inte lagt några stora pengar på ljudkretsarna. Men med förväntningarna på en rimlig nivå så blir man inte besviken. Man begränsas också något av att det bara går att spela upp musikfiler i MP3-, WMA- och RA-format. Okomprimerade filer klarar den alltså inte men å andra sidan är detta ingen audiofilprodukt. Frågan är också om det hade gjort någon större skillnad med tanke på apparatens enkla konstruktion.