TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

: Marantz NR1601

Marantz NR1601

forfatter
Publicerad 2010-10-27 - 12:25
Ljud & Bild tycker
Användarvänlig. Klart och öppet ljud.
Saknar förförstärkarutgång. Saknar lite kraft.
Specifikationer
Marantz NR1601 7 x 50 watt (8 ohm) 4 HDMI 1.4 in, 1 HDMI 1.4 ut 3D-kompatibel med ljudretur Audyssey MultEQ-kalibrering Dolby Pro Logic IIz iPod-kompatibel USB-ingång Pris: 6 000 kr

Med tanke på dagens bostadspriser är all plats dyrbar. Att många vill ha en minimalistisk stil är en annan bra anledning till att hemmabion inte bör ta speciellt stor plats. Det innebär dock inte att du måste nöja dig med en plastanläggning av medelmåttig kvalitet. En del tillverkare av hemmabioutrustning har seriösa alternativ med läcker och smal design – utan att de gör några större kompromisser med apparaternas prestanda.
Den här hemmabioreceivern från Marantz är en sådan produkt. Höjden är 10,5 cm vilket är mindre än två tredjedelar av andra hemmabioförstärkare. Ändå är NR1601 välutrustad. Fyra HDMI-ingångar av version 1.4 gör att den kan överföra 3D-bildsignaler vidare till TV:n och HDMI-utgången har så kallad ljudreturkanal, vilket innebär att TV:ns ljud sänds tillbaka till receivern i samma kabel så att man inte behöver dra två sladdar till TV:n.
Högtalarkalibrering utförs av Audyssey MultEQ, som beräknar akustiken i rummet på sex mätplatser, och de sju förstärkarstegen kan antingen driva en normal 7.1-anläggning med fyra bakhögtalare, eller så kan man hänga två högtalare ovanför frontkanalerna och använda dem som ”höjdhögtalare” (Dolby ProLogic IIz). Det kan göra ljudbilden större när man lyssnar på surroundljud.
Vad man främst gör avkall på genom att välja en så förhållandevis platt förstärkare som NR1601 är kraft. Receivern anges lämna 50 watt per kanal i 8 ohm, vilket är ungefär hälften av vad en konventionell receiver för samma pengar klarar av. Det betyder att mullret från explosioner och andra ljudeffekter inte smäller till lika häftigt, inte heller återges musikaliska basrytmer med samma kontroll. Med tanke på att en normal receiver för de här pengarna kan betraktas som i ett minimikrav om man vill ha häftiga bioupplevelser hemma, kan det tänkas att NR1601 är i svagaste laget, åtminstone för den som planerar att använda den tillsammans med stora högtalare och en projektor som riktas mot en 100-tums filmduk. Men det återstår att se! En sak som vi är bombsäkra på är däremot att Marantz-receivern är ett enormt lyft jämfört med förstärkarna i alla plastanläggningar som säljs från lastpallar på stormarknaden.
 
Användning
Rent funktionsmässigt är Marantz-receivern enkel att använda. Håller man bara tungan rätt i mun så är det inte svårare att koppla in NR1601 än andra receivrar. Det enda man bör känna till är att kontakterna sitter lite tätare, så om man har tjocka fingrar kan det ta lite längre tid.
3D-bild från Blu-ray går rakt igenom, inga barnsjukdomar här inte. Vi saknar däremot en flerkanals förförstärkarutgång för den som vill koppla in aktiva högtalare eller kraftigare effektförstärkare.
Vad vi tycker är lite udda är att menysystemet är förhistoriskt gammaldags. Marantz har aldrig tyckt att det varit viktigt att krydda tillvaron med snygg grafik. Och det är OK så länge menyerna är tillräckligt överskådliga.
Så till ljudet. Det finns mer substans och kontroll i ljudbilden är vi hade vågat hoppas på. Receivern driver faktiskt SVS-högtalarna från S-serien riktigt bra i 7.1 kanaler. ”Avatar” på Blu-ray återges med ett öppet ljudlandskap som breder ut sig runt oss. För att återge ut ett 5.1-spår i 7.1 kanaler måste ProLogic IIz aktiveras, vilket jag föredrar.
Dialogen är klar och ljudbilden är luftigare och mer upplöst än vi hade trott. Rent kvalitativt, på måttlig volym, tycker vi inte att NR1601 är sämre än receivrar av normal storlek. Detta är seriös kvalitet som förtjänar bra högtalare. Kanske till och med bättre än SVS:erna.
Med våra referenshögtalare, Miller & Kreisel THX Ultra S-150 för 70 000 kronor, får ljudbilden ett större fundament och baseffekterna är tuffare. Dialogen får mer fyllighet och tyngd, och ”Avatar” upplevs som mer spännande och verklighetstrogen. Filmmusiken är också upplöst och fin. Hela tiden märker vi dock att det är lite ont om kraft, dynamiken finns inte riktigt på plats, så receivern uppskattar att en subbas tar hand om baseffekterna. Det betyder också att ljudbilden är lite plattare än med prisklassens bästa receivrar.
Jämfört med Onkyo TX-SR608 (se test i septembernumret) är det uppenbart att Marantz-receivern är ett snäpp tunnare i basregistret, vilket bekräftas ytterligare när den driver ett par golvstående stereohögtalare med musik och själv måste stå för basåtergivningen.
Golvhögtalarna XTZ 99.36 kostar 8 000 kronor och har en mycket upplöst och neutral klang, men låter lite platta och tama med NR1601 om man jämför med Onkyo-receivern. Marantz-receivern kan inte heller spela lika högt. Men längre upp i övertonregistret är ljudet upplöst och själva tonkvaliteten är mycket god.

 

Ett billigare alternativ
Om du inte behöver 3D-kompatibilitet eller ljudreturkanal, och inte heller är intresserad av USB-port på fronten till din iPod eller iPhone, kan du i stället överväga den äldre NR1501. Denna säljs fortfarande, parallellt med NR1601, och kostar 4 000 kronor.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend