Naim n-VI

Avundsjukans fyrverkeri Avundsjukans fyrverkeri Avundsjukans fyrverkeri

Fantastiska film- och musikupplevelser med all elektronik i en och samma låda? Det är uppenbarligen fullt möjligt.

En enda låda med DVD-spelare, processor och förstärkare – enklare kan det knappast bli. Koppla in högtalare och en TV eller projektor, så är det bara att tuta och köra. Inget trassel med kablar, ingen meterhög stapel med apparater. Ingen lång och utdragen process med matchning och utprovning av komponenter. En låda. En fjärrkontroll.

Vi har provat liknande allt-i-ett-lösningar tidigare, med blandade resultat. Referensen så här långt är Linn Classik Movie, som kostar 38 500 kronor. Det är 6 000 kronor mindre än Naims variant, men då saknar den digital videoutgång. I detta hänseende är Linns apparat lite ”gammaldags”, men till dess försvar ska sägas att den å andra sidan har en inbyggd FM-radio.

Naim bjuder inte på någon radio, vill man ha en DAB/FM-modul med på köpet så kostar det extra. Så med tanke på prisskillnaden förväntar vi oss högre prestanda av Naim.

n-Vi stöder floppformatet DVD-Audio och alla andra DVD- och CD-format med undantag av SACD. Den har ”bara” fem kanaler – alltså inga extra bakkanaler – men i de allra flesta rum säger vår erfarenhet oss att fem högtalare räcker alldeles utmärkt.

Progressive Scan-bearbetningen av filmerna utförs av en formatomvandlare från Faroudja. Exakt vilken modell det är på denna framgår inte av bruksanvisningen eller på Naims hemsida. Den digitala videoutgången är av typen DVI. Även om HDMI har blivit standard vid det här laget så behöver man inte oroa sig, de båda är helt kompatibla. DVI-kontakten är dessutom mer robust och kan skruvas fast för att förhindra att den knäcks loss om man ruckar på kablarna för mycket.

Lite flimmer
Att typiska tillverkare av High End-ljudprodukter ofta är mindre duktiga på bild är något som vi märkt vid ett flertal tillfällen. Därför är det trevligt att konstatera att n-Vi har en mycket hög bildkvalitet. Vertikalt och horisontellt linjeflimmer i progressivt läge är ofta ett problem, men inte hos n-Vi. Bilden är i stort sett stabil hela tiden, även om Silicon Optix-chipet som Denon använder i sina bästa DVD-spelare är ännu bättre. Det är särskilt tydligt i ”Hitta Nemo” i scenen där Marlin och Dory ligger och sprattlar på bryggan. Plankorna vibrerar lite mer med n-Vi än med exempelvis Denon DVD-3930. Men Naim är bättre än Linn Classik Movie. Och dessutom lägger man inte märke till de små orenheterna när man trivs som bäst med filmen, och bättre än så behövs inte.

Färger och skärpa
Naims färgåtergivning är exemplarisk. Här är det ett bra tryck i både blått och rött, utan att något känns överdrivet. ”Ice Age 2” har otroliga färger. Isen ser frostigt kall ut och mammuten Mannys och sengångaren Sids pälsar är detaljerade och skarpa med analoga komponentsignaler. Man får också en fin känsla av djup. Men Classik Movie är snäppet skarpare, precis som om kameralinsen är inställd lite mer exakt.

Bättre med DVI
Den digitala DVI-utgången är en annan historia, och vänder uppochned på förhållandet mellan Naim och Linn. För med digitala signaler går Naim ledigt förbi, med en superskarp bild och en ljusstyrka som överskuggar de flesta andra DVD-spelare. Det kan hända att man måste justera färgerna på projektorn eller TV:n, för bilden tappar lite rött när digitalutgången används. En lite konstig detalj är att upplösningen ur DVI-utgången inte kan justeras, utan är fastlåst vid progressiva signaler av normal PAL- och NTSC-standard (576p/480p). Naim har dock en uppgradering som justerar bilden med en pixel-för-pixel-kompatibilitet med olika skärmar och projektorer, oberoende av upplösning.

Musik i stereo
Förstärkarens effekt anges till 50 watt per kanal, vilket inte låter som mycket att skryta över. Men oj, en sådan dynamisk musikåtergivning i stereo! En vanlig vanföreställning är att en förstärkare måste ha många watt för att man ska kunna känna tryck och intensitet, men sanningen är att dynamiken först och främst är beroende av en bra förförstärkare. Dynamik och detaljer som försvinner innan effektförstärkaren kan aldrig återskapas. Effektförstärkaren finns där för att leverera ström till högtalarna.

Manliga röster återges med gott om detaljer. Man får en närhet till musiken som bara finns i High End-klassen. Kvinnliga röster återges med bra fokus på ljusa detaljer. Men n-Vi har ingen ljus klang, den har nämligen ingen speciell karaktär alls. Den låter ärlig och ofärgad, och trots att den lämnar mindre effekt än vad som driver en vanlig glödlampa så kan man spela relativt högt och behålla kontrollen över både DALI Mentor 6 och WLM Diva.

n-Vi säger inte nej till lite pop och rock heller, utan återger musiken tillräckligt piggt och levande för att man ska kunna känna suget efter en öl och påbörja förfesten på egen hand. Det svänger om tuff musik och bastrumman känns i kroppen. Man kan absolut spela tillräckligt högt för att reta grannarna i radhuslängan eller trappuppgången. Jämfört med NAD-förstärkaren M3 i Masters-serien saknar n-Vi lite luftighet allra längst upp i diskantregistret. Den är naturligtvis uppenbart svagare också, men det hörs bara när man spelar högt. När det gäller tempo och dynamik är det ingen som slår Naim på fingrarna. Inte det minsta.

Film i surround
Namn har laddat n-Vi med lite gammaldags, men väl beprövade, inställningar. Den har ingen automatisk rumskorrektion, så varje högtalares avstånd, storlek och nivå måste anges för hand. Använd gärna ett måttband till avstånden.

Det är imponerande hur hög volym man kan ha på filmen utan att förstärkaren börjar ropa på hjälp. ”Ice Age 2” är särdeles engagerande. Ljuden från klor mot is och små stönanden är extremt tydliga när den lilla ekorren Scrat klättrar i berg i början av filmen. Den svaga vinden som blåser känns levande, inte minst på grund av en bra kanalseparation. Dessutom återges detaljer i bakkanalerna mycket bättre än hos de allra flesta flerkanalsreceivrarna på marknaden.

Naim n-Vi har mer än tillräckligt med kraft för att bjuda på äkta biokänsla. Dynamiken är helt brutal och det finns tillräckligt med kräm i förstärkaren för att ge stora ljudintryck. Kontrollen i djupbasregistret är imponerande bra, om än inte överväldigande. Med en bra projektor och kvalitetshögtalare är det helt uppenbart att man aldrig kommer att sakna att titta på film på bio.

Slutsats
Linn Classic Movie var vår gamla referens, Naim n-Vi är vår nya. Vi har inte haft en möjlighet att jämför dem båda direkt, men det är ingen tvekan om att Naims biomaskin är bättre än Linns. Tillsammans med Miller & Kreisels högtalarsystem S-150 THX Ultra får man ett supersystem för över 100 000 kronor. Och ja, det är helt klart värt pengarna. Men man behöver inte gå så långt, för n-Vi kan få ut det bästa och mesta även ur billigare högtalarsystem.

Bildkvaliteten är strålande bra, särskilt ur DVI-utgången. Ljudkvaliteten är den bästa vi hört från en allt-i-ett-anläggning. Dynamiken är mycket bra, musiken når örat med detaljer man knappt hört förut – och allting är enkelt att installera. Nästan inga kablar. Plug and Play. Vad kan man mer begära?

Om man bör lägga nästan 50 000 kronor på en DVD-produkt när de högupplösta DVD-formaten väntar runt hörnet är en fråga man måste ställa sig. Men dagens DVD-format kommer säkerligen att leva i många år till, så vi har inga som helst problem att rekommenderas Naim n-Vi till seriösa filmentusiaster!

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.