Kostsamma.
  • Shure SE535
  • Trevägs öronsnäckor
  • Impedans: 36 ohm
  • Känslighet: 119 dB
  • Brusdämpning: 37 dB

A tt få plats med så mycket välljud i något så litet är ett stordåd. Det finns visserligen öronsnäckor som har fler än de tre element som Shure har stoppat in i SE535 (Ultimate Ears, till exempel) men de här kostar hälften så mycket och är väldigt bekväma och gedigna, och har löstagbara sladdar. Som för övrigt är av den gedigna sorten av Kevlar och plast, och alltså tjockare och styvare än vanligt. Det betyder att de tål mer och att de inte trasslar ihop sig lika lätt. Skulle olyckan vara framme kan de bytas ut mot nya. Sladdarna är inpluggade rakt i snäckan och roterar 360 grader i kontakten så att det är lättare att få snäckorna på plats i örat.

Shure har lagt in en metallvajer i änden av sladden så att man böjer den över örat för att den ska sitta bättre. Självklart ingår silikonproppar av olika storlekar, samt skumgummiproppar som man pressar ihop med fingrarna och sedan stoppar in i öronen, så utvidgar de sig och ger en optimal passform. Det ingår också ett litet etui, flygadapter med dubbelkontakt samt en separat volymkontroll – utan mikrofon – som sätts fast på sladden.

Ljudkvalitet
Drygt femtusen kronor är mycket mer än vad de flesta lägger på hörlurar. Men så är inte SE535 avsedda för vanliga dödliga heller, utan för kräsna musikälskare som lyssnar mycket på musik i öronsnäckor och är villiga att betala en god slant för att få hög kvalitet. Och det får de verkligen. Shure-snäckorna är rena uppenbarelsen. Det känns som om de är inkopplade direkt till hjärnan när de målar upp en supertransparent ljudbild som är rik på klangfärger och detaljer.

De förmedlar melankolin i Dylan LeBlancs musik så att man famlar efter närmaste whiskyflaska, och får Band of Horses ojämna produktioner att framstå med all den kontrast som man kan uppleva på en konsert.

En konsertflygel är allt som behövs för att man ska inse hur fullständigt vidöppna och ärliga Shure-snäckorna är. Kvinnliga rösters klangdjup förstärker upplevelsen och tar musiken närmare lyssnaren. Inte bara bokstavligt, utan rent känslomässigt.

Likadant med Susanna and the Magical Orchestra. Rösten kryper in i skallen och bandet förvandlar huvudet till sin egen konsertsal. ”Redemption Day” från Johnny Cashs sista kommer skrämmande nära. Och propparna dämpar ljud utifrån så bra att man inte hör något annat än musiken. Och därför kommer man extra nära. Shure SE535 är en fantastisk musikförmedlare som verkligen suger in musiken rakt i hjärnan. Eller kanske snarare hjärtat.  Superneutrala, välbalanserade och så kristallklara som bara en sommarmorgon i svenska fjällen kan vara.

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.